1. Blog
  2. /
  3. Bezpečnosť
  4. /
  5. Pozor na falošné telefonáty

Pozor na falošné telefonáty

Mária Mahútová | Tatra banka a.s. Autor: Mária Mahútová, Tatra banka a.s. | 26.04.2021 | 2 min. čítania

Pozor na falošné telefonáty

Od začiatku roka 2020 sme sa stali oveľa digitálnejšími a technologicky vyspelejšími. Nakupujeme, pracujeme a študujeme online. Jediné, čo k tomu potrebujeme je počítač, tablet či smartfón. Toto pozitívum má však aj svoju negatívnu stránku a to v podobe kybernetických podvodníkov. Prinášame vám preto sériu článkov o nedávnych podvodoch, pred ktorými sa treba mať na pozore. 

Váš počítač má vírus! Ak ho neodstránime, prídete o všetko

Útočníci vám zavolajú a predstavia sa ako pracovníci servisného centra známej softvérovej firmy, ktorej produkt používate vo svojom počítači. Informujú vás, že vo vašom počítači je vírus, ktorý musia neodkladne odstrániť, inak prídete o všetky dáta. Naliehajú, aby ste si nainštalovali konkrétnu aplikáciu, cez ktorú im potvrdíte vzdialený prístup do počítača, aby mohli vírus odstrániť. 

Mnohé obete podľahli strachu a vo viere v zachránenie svojich dát vykonali všetko, čo od nich útočníci žiadali. Neuvedomili si však, že prístupom do ich počítača dali útočníkom aj prístupy k ich uloženým heslám a často aj k platobným údajom či prihlasovacím údajom do internet bankingu. Do pár hodín mnohým obetiam odišli z účtu ich úspory.

Druhou možnosťou je, že útočník zablokuje niektoré funkcie počítača obete či zašifruje data a žiada od obete "výkupné". Obeť sa cez počítač prihlási do internet bankingu a zašle požadovanú sumu útočníkovi. No vďaka vzdialenému prístupu útočník vidí prihlasovacie údaje do internet bankingu obete. Takto jednoducho získa priamy prístup do bankového účtu obete. 

Podobný útočník môže zavolať aj vám. Nedajte sa nachytať!  

Čo si všímať 

  • S požiadavkou na servis počítača volá proaktívne podvodník. Bežne volá užívateľ, keď niečo nefunguje.
  • Podvodník často nerozpráva čistou slovenčinou, prípadne môže telefonát prebiehať v angličtine.
  • Hlas vyvoláva pocit naliehavosti a strachu, že o niečo prídete, ak nebudete pokračovať v pokynoch.

Čo robiť

  • Držte sa pravidla, že aj v naliehavých prípadoch treba zachovať chladnú hlavu a neznámym osobám nedávať prístup do svojho počítača či k svojim platobným údajom
  • Vždy si dôkladne overte, o koho ide a či vám chce skutočne pomôcť.
  • Ak sa vám niečo nepozdáva, prerušte komunikáciu. Nedôverčivosť v týchto prípadoch nie je hanbou.
  • Ak máte podozrenie, že s vaším počítačom naozaj nie je niečo v poriadku, správnou cestou je proaktívne navštívenie autorizovaného servisu, nie reakcia na požiadavky volajúceho.
  • Ak ste náhodou postupovali podľa krokov, ktoré navrhoval útočník, odporúčame vám zmeniť si všade vaše prihlasovacie údaje na inom zariadení než na danom počítači/notebooku a navštíviť s ním autorizovaný servis.
Myslite aj na svojich blízkych a chráňte ich pred útokmi. Tých mladších, menej skúsených, ale aj tých starších a o to viac dôverčivých. Povedzte im o aktuálnych podobách útokov. 

 

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/kyber-utok-virus/