1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Príbehy úspešných podnikateľov
  6. /
  7. Slávka Kollárová, biznis s dekoráciami po celej Európe

Slávka Kollárová, biznis s dekoráciami po celej Európe

| 01.05.2022 | 5 min. čítania

inspio nalepky na stenu a bytove dekoracie

Mamička troch dcér spolu s manželom predala byt, aby mohla začať podnikať. Na detskom bazári začínala s predajom šablón na maľovanie na stenu, dnes má 15 e-shopov v 26 krajinách po celej Európe a miliónové obraty.

Materská ako najlepší čas na štart biznisu

Slávka Kollárová stretla svojho budúceho manžela počas prvého ročníka na vysokej škole. Krátko nato sa im narodila prvá dcéra a mladá mamička si namiesto štúdia hľadala aktivitu doma popri dcérke.

Spolu si maľovali na stenu, no keďže Slávke kreslenie veľmi nešlo, vystrihla si predlohu z papiera a maľovala podľa nej. Popritom jej v hlave skrsol podnikateľský nápad. Rozhodla sa vyrobiť niekoľko takýchto šablón a predať ich cez detský bazár. Na svoje prekvapenie sa nápad stretol s veľkým ohlasom, a tak sa rozhodla založiť si vlastný e-shop. Keďže v tom čase bolo e-shopové podnikanie na Slovensku iba v plienkach, musela si ten svoj nechať vytvoriť na mieru. Objednávky pribúdali a zákazníčky si začali pýtať šablóny rozprávkových postavičiek, na ktoré však Slávka nemala licencie. 

Prišla teda s plánom B – vlastnými návrhmi. Ujali sa veľmi dobre a časom k nim pribudol aj nový produkt – nálepky na stenu. Najmä pre tých, ktorým sa nechcelo kresliť. Títo zákazníci však postupne prevalcovali celú šablónovú klientelu, a tak sa firma preorientovala už len na výrobu nálepiek. 

Kvôli štartovaciemu kapitálu predali byt

„Na začiatku nemáte kapitál, pracujete veľa a zadarmo, vybielite si všetky účty v banke,“ hovorí Slávka o prvých rokoch v biznise. Spomína na to, ako sa im s manželom v roku 2008 počas turbulentných zmien na realitnom trhu podarilo dobre predať byt v Košiciach. Zinkasovali zaň sumu 2 milióny slovenských korún a za 1,8 milióna kúpili starší dvojpodlažný dom v Trebišove, aby z neho mohli spraviť vlastné bývanie a zároveň firmu. Zostávajúcich 200 000 investovali do technologického vybavenia. Vraví, že museli na čas obetovať svoj komfort a presťahovať sa z veľkého mesta do malého, aby mohli podnikanie rozbehnúť vo väčšom. 

inspio nalepka macko

Ich cesty viedli napokon naspäť do Košíc, no až po niekoľkých rokoch rozvoja, keď im s firmou v Trebišove začalo byť tesno a potrebovali oveľa väčšie výrobné priestory. Dnes sa hlavná časť ich výroby odohráva práve v metropole východu na rozlohe 450 štvorcových metrov. Prvotná riskantná investícia sa teda viac než vyplatila. 

Kľúčové pre tento rýchly rast bolo podľa Slávky inovovať, dobre si nastaviť tím, pracovať s expertmi a od začiatku budovať globálnu firmu, ktorá bude expandovať. A presne to sa im spoločne s manželom a dnes už so skoro tridsaťčlenným tímom podarilo. 

Zo Slovenska do celej Európy

Ponuka e-shopu, ktorý v roku 2017 prešiel rebrandingom z ArtSablony na INSPIO, sa po čase rozrástla aj o ďalšie produkty. Pribudli darčekové tabuľky, obrazy, rodinné kalendáre či dokonca koberce.

V roku 2020 firma investovala približne pol milióna eur do technologického vybavenia, rôznych veľkoformátových tlačiarní, rezačiek či robotických ramien. To všetko preto, aby boli schopní výrazne navyšovať svoju dennú produkciu, ktorú si pýtala masívna expanzia na ďalšie a ďalšie európske trhy. 

inspio dekoracie srnky

Slávka vraví, že automatizácia je u nich po produkte druhým najdôležitejším elementom v celom biznise. Hovorí napríklad o automatizácii objednávok a fakturácie, párovania platieb či štítkovania balíkov pre kuriérov.  

Vo firme si veľmi dávajú záležať aj na vývoji e-shopu, aby zvládli celý nápor tisícok objednávok. Podľa mladej podnikateľky by dobre naprogramovaný internetový obchod mal biznis uľahčovať, nie komplikovať. Aby toto dosiahla u seba vo firme, má dnes už dvoch interných vývojárov a často sa radí aj s externými expertmi. Tí boli podľa nej kľúčoví aj pri expanzii mimo Slovenska.

inspio bytove dekoracie

Radili sa napríklad s poradenskými spoločnosťami, ktoré sa špecializujú na konkrétne zahraničné trhy, ale využívali aj služby PPC a SEO špecialistov a takisto prekladateľské agentúry. Preklad stránky do cudzích jazykov podľa nej musí mať na starosti odborník a nie študent, ktorý si prekladmi privyrába popri škole. 

Jednotlivé trhy Slávka so svojím tímom spúšťala postupne, nie naraz. Neriadená expanzia by bola podľa nej plánovaná samovražda. Ako vraví, manažment expanzie je pre majiteľov firmy vždy veľmi psychicky náročný.

inspio nalepky na stenu

Majitelia firmy musia spraviť desiatky rozhodnutí denne a každý vraj očakáva, že budú správne.

Spomína si aj na úsmevné situácie, keď začínala rokovať s prepravnými spoločnosťami: „Musíte nájsť dôvody, ktoré ich presvedčia, prečo vám namiesto 9 eur za poštovné naúčtujú iba 4 eurá.“ Presvedčila ich vraj hlavne rapídne rastúcim počtom objednávok v ich e-shope na domácej pôde. 

A práve domáca pôda je podľa Slávky najlepším cvičiskom, kde si všetko treba odskúšať ešte pred vstupom na prvý zahraničný trh. 

Majiteľom menších e-shopov, ktorí sa chystajú rásť, radí z vlastnej skúsenosti, aby si niekoľko mesiacov pred uskutočnením expanzie na prvý zahraničný trh otestovali všetky potenciálne situácie doma na Slovensku. Človek sa vraj musí zamyslieť nad tým, či jeho e-shop zvládne dvakrát, trikrát, či dokonca štyrikrát toľko objednávok, či má nachystané obaly, zautomatizované procesy a či jeho ľudia vedia, čo presne má kto urobiť a kedy to má urobiť. Slávka prízvukuje, že iba fungujúca a dobre pripravená firma export naozaj prežije.

Ženy vo firme aj na zákazníckej strane

Slávka šéfuje firme, ktorú vlastní spolu s manželom. Ich kolektív ale väčšinovo tvoria ženy. A práve ženy, hlavne mamičky, sú ich prioritnými zákazníčkami. Tento typ kolektívu a zákazníckeho segmentu má podľa CEO Slávky Kollárovej špecifickú dynamiku. 

Tabuľky s údajmi o narodení dieťatka často objednávajú nadšené mamičky ešte z pôrodnice a rady sa nimi pochvália aj na sociálnych sieťach. Značka sa tak môže spoliehať na guerilla marketing. Mamičky sú vraj veľmi vďačné zákazníčky, občas sa však nájdu aj výnimky. Slávka si spomína na prípad, keď si klientka objednala 10 nálepiek naraz a 9 z nich chcela vrátiť. Vysvetlením bolo, že si chcela iba skúsiť, ktorá z nich bude na stene vyzerať najlepšie. Roky e-shopového podnikania však už Slávku a celý tím naučili, ako na tento typ situácií reagovať. 

Pri zmienke o tíme treba podotknúť, že gro firmy INSPIO tvoria tiež ženy. A práve tomu Slávka prispôsobila jej dennodenné fungovanie tak, aby svojim kolegyniam čo najviac uľahčila zladiť starostlivosť o deti s prácou.  

Matky podnikateľky sa nevyhnú súdeniu

Slávka vraví, že pri ženskom podnikaní sú z pohľadu vzťahov dôležité dve veci. Podpora partnera a podpora spoločnosti.Prvej sa dočkala, druhej menej. Cítila vraj odsudzovanie za to, že pracuje a nevenuje sa tri roky doma dieťaťu na materskej a rodičovskej dovolenke.

inspio nalepky na stenu

To bol tiež dôvod, prečo Slávka prestala chodiť do klubov pre mamičky.

Skĺbiť podnikanie s rodinou je podľa nej náročné, nie však nemožné. Dôležité je nájsť si systém. S manželom majú napríklad pravidlo fifty-fifty. V starostlivosti o najmladšiu dcérku sa prvé roky popri firme venovali pol na pol. Jeden mal noc, druhý deň. To isté platí pri starších dcérach, pri delení si úloh ako návšteva lekára, vozenie detí do školy či robenie úloh.

Všetky činnosti sú pre oboch manželov rovnaké. Keď má jeden z rodičov viac práce, ten druhý zastrešuje aktivity detí. Na tému rovnomerne rozdelených úloh v domácnosti má striktný názor. Neváha ho však okoreniť humorom a ženám radí: „Keď vám po pôrode partner povie, že on dieťa nebude prebaľovať, nahláste v nemocnici, že otcom dieťaťa je niekto iný.“ 

Dôležité lekcie, na ktoré sa nedá pripraviť

Podnikanie Slávky Kollárovej pod značkou INSPIO nebolo vždy len o rýchlom raste. Spomína si aj na obdobie, keď ich jedna fatálna chyba zabrzdila takmer na dva roky. Externá účtovníčka nezvládla účtovanie rozvíjajúcej sa a stále komplikovanejšej firmy a celé účtovníctvo bolo v katastrofálnom stave. O zlom stave účtovníctva vraj nevedeli až do momentu, kým im banky odmietli dať akýkoľvek úver.

inspio bytove dekoracie

Následne sa Slávka rozhodla sama si spraviť kurz účtovníctva, aby pochopila, kde sú nedostatky a ako ich napraviť. Mať aspoň účtovnícke základy odporúča každému podnikateľovi, aby sa vyhol podobným existenčným problémom. 

Pozor si podľa nej treba dať aj na vyhorenie a podnikateľský život vedome balansovať s tým osobným. Slávka si spomína na obdobie, keď mali doma s manželom striktné pravidlo – po štvrtej poobede sa v domácnosti nesmelo hovoriť o práci.

Akčná podnikateľka vraj vtedy mala práce vyše hlavy a začínalo ju to psychicky ničiť. Bála sa otvárať e-maily a ako dnes už so smiechom vraví, išlo o dosť veľký problém, ak má človek internetovú firmu. Na rovnováhu medzi podnikaním a súkromným životom má Slávka ešte pár, podľa nej nepopulárnych, receptov.

Každý rok chodia manželia a zároveň spolumajitelia firmy na dovolenku bez detí a taktiež bežne chodievajú na rande, kde sa nerozprávajú o práci. Hoci sa mladá podnikateľka často stretáva s nepochopením svojich názorov, podľa nej je partnerský vzťah dôležitejší ako deti. Ak sa totiž rozpadne ten, nebude fungovať ani rodina, ani firma.

Zároveň však dodáva, že úplne na prvom mieste by mal mať človek vzťah so sebou a nemal by svoj život na 100 % podriaďovať ani partnerovi, ani firme, ani deťom. Slávka vraví, že v prvom rade by si ho mal užívať so všetkým, čo mu prináša. 

Tip pre vás:

Našli ste inšpiráciu a rozmýšľate, ako naštartovať vlastné podnikanie?

Nemusíte mať obavy, s nami nájdete všetky dôležité informácie na jednom mieste. Navyše, sme pripravení vám pomôcť aj individuálnou konzultáciou.

Zistiť viac 

ako zacat podnikat

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk. 

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/pribehy-uspesnych-podnikatelov/pribehy/slavka-kollarova-biznis-dekoraciami-po-celej-europe/