Chráňte sa pred telefonickými podvodmi

Pomoc, ktorá vás môže pripraviť o všetko

Ako rozoznáte, či vám niekto chce naozaj pomôcť alebo iba maskuje podvod? Pozrime sa spoločne na to, ako vyzerá podvodný telefonát zo zákazníckej linky výrobcu operačného systému.

Podvodník zavolá obeti na mobilný telefón. Táto osoba je väčšinou cudzinec a rozpráva sa s obeťou po anglicky. Nahovára jej, že osobný počítač obete ohrozuje dôležitú infraštruktúru štátnych organizácií (ministerstvo vnútra, obrany, NBS,…). Môže tiež použiť rôzne iné dôvody, stále apeluje na ohrozenie bezpečnosti. Jedným zo scenárov, ktoré títo útočníci používajú, je, že jej počítač napadli hackeri, tak preto chcú len pomôcť.

Podvodník presvedčí obeť, aby si nainštalovala program, ktorý podvodníkovi umožní ovládať jej počítač aj z iného miesta – prakticky odkiaľkoľvek na svete, kde je stabilné internetové pripojenie.

Po pripojení k počítaču ukáže obeti na obrazovke rôzne súbory a textové dokumenty, ktoré majú obeti dokázať, že počítač majú naozaj v ohrození. Sú to väčšinou súbory, ktoré sa nachádzali v počítači obete už dávno a nič dôležité neznamenajú. Podvodník však využije neznalosť obete a presvedčí ju, že má dôkaz.

Následne podvodník vykoná jednu z nasledujúcich vecí:

  • Tvári sa, že na počítači obete niečo robí, kliká myšou na rôzne súbory, samozrejme, že vypýta za to peniaze, pretože opravil počítač.
  • Podvodník stiahne obeti do počítača program, ktorý nazve napríklad ‚softvér na overovanie funkčnosti operačného systému‘. V skutočnosti pôjde o program, ktorý z obete spraví komplica v nelegálnej činnosti alebo na „ťažbu“ kryptomeny.
  • Obeť môže takto stratiť kontrolu nad svojím počítačom, stať sa súčasťou nelegálnej činnosti alebo príde o veľké finančné prostriedky. Ohrozené môžu byť všetky súkromné informácie v danom počítači, súbory, heslá, fotky či účty. 

Ako predísť takýmto útokom

Najlepšia obrana proti digitálnym hrozbám je prevencia. Naučte sa rozpoznať podvodníkov a budete vedieť včas zareagovať, respektíve prerušiť pokus o podvod.

  • Volajúci = podvodník, sa predstaví ako osoba vzbudzujúca autoritu a dôveryhodnosť z nejakej známej bezpečnostnej firmy, alebo zákazníckej podpory veľkej softvérovej firmy. Aby zvýšili pravdepodobnosť úspechu, najčastejšie sa predstaví ako zákaznícka podpora operačného systému.
  • Útočník sa snaží na klienta apelovať, že sa ocitol v nebezpečnej situácii, že mal hacknutý počítač a že ohrozuje seba alebo dôležitú infraštruktúru štátnych inštitúcií.
  • Útočník najčastejšie rozpráva anglicky s prízvukom, ktorý svedčí o tom, že nejde o človeka, ktorého materinský jazyk je angličtina.
  • Útočník sa nevie žiadnym spôsobom identifikovať.

Svoju bezpečnosť posilníte aj tak, že sa budete riadiť jednoduchými radami:

  • Nedávajte cudzím osobám prístup na svoj počítač (ani vzdialený) a neinštalujte softvér, ktorý vám ponúkajú – ak s týmto návrhom príde cudzia osoba a nie je to vaša prvotná motivácia. Uvedomte si, že váš súkromný počítač obsahuje vysoké množstvo súkromných a citlivých údajov.
  • Ak vám niekto telefonicky rozpráva, že váš súkromný počítač je v nebezpečí alebo ohrozuje bezpečnosť, nedôverujte mu, nemá to ako vedieť. Ak by ste reálne predstavovali nebezpečie pre štát, tak budete osobne predvolaný na políciu. Nikdy takéto veci neriešte cez telefón. 
  • Neverte žiadnym argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. V prípade, že máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho súkromného počítača, navštívte nejakú autorizovanú bezpečnostnú firmu, prípadne kontaktujte autorizovanú zákaznícku podporu pre svoj počítač.

Robíme všetko pre vašu digitálnu bezpečnosť.

Poznáte správnu odpoveď?

Pri platbe na webovej stránke ste boli vyzvaní na prepísanie bezpečnostného kódu zaslaného do SMS. Čo si budete všímať v správe, ktorú ste od nás dostali?

A
Či sa názov obchodu a suma zhodujú s údajmi na internete.
B
Či sa dá odpísať 'Ďakujem'.
Správne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.
Neprávne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?