Chráňte sa pred telefonickými podvodmi

Volá vám naozaj banka?

Vždy, keď vám zazvoní mobil a volajúci sa predstaví ako Tatra banka, mali by ste spozornieť a najskôr si overiť, či v skutočnosti nejde o podvodný telefonát.

Overte si volajúceho ešte počas hovoru

Využite na to náš bezpečnostný nástroj Overenie volajúceho, ktorý vás chráni pred podvodom nazývaným vishing. Ide o podvod cez telefón, ktorého cieľom je získať vaše citlivé osobné či bankové údaje, napríklad:

  • údaje z platobnej karty (číslo karty, dátum exspirácie, CVV – kód zozadu karty),
  • heslá do Internet bankinguTB,
  • kód z čítačky.

Okrem slovenských telefonátov ide často aj o telefonáty zo zahraničia, v ktorých útočníci hovoria po anglicky. Výnimkou nie je ani anglicky hovoriaci automat. Tieto hlasy sa vás snažia presvedčiť o tom, že máte nejaký problém s účtom/kartou, ako napr. účet je zablokovaný, napadnutý hackermi a podobne.

Hoci vás banka cez telefón kontaktovať môže, nikdy nežiada citlivé údaje (heslá, prístupy). V prípade, že od vás niekto takéto údaje žiada, telefonát ihneď ukončite.

Ako sa účinne brániť

V Tatra banke si viete rýchlo overiť, či hovoríte s podvodníkom, alebo s pracovníkom banky. Stačí mať v mobile nainštalovanú aplikáciu Tatra banka alebo sa prihlásiť do Internet bankinguTB.

Od volajúceho si vždy žiadajte kód a porovnajte ho s kódom, ktorý vám prišiel do aplikácie Tatra banka alebo Internet bankinguTB.

Ako postupovať pri overovaní hovoru v mobile:

  1. Požiadajte volajúceho o unikátny kód
  2. Na ploche mobilu vyhľadajte aplikáciu Tatra banka.  
  3. Prihláste sa do aplikácie a kliknite v ľavom hornom rohu na Schránku správ (ikona poštovej obálky). 
  4. Vyhľadajte Oznámenie o volaní z Tatra banky a skontrolujte, či je pri ňom uvedený aktuálny dátum a čas. Ak áno, oznámenie otvorte.  
  5. V texte vyhľadajte unikátny kód. Ak sa tento kód nezhoduje s kódom, ktorý vám poskytol volajúci, hovor ihneď ukončite. 

Hovor zrušte aj v týchto prípadoch: 

  • Ak volajúci nepozná kód alebo vás presviedča o pravosti telefonátu aj bez nutnosti poznania kódu.  
  • Ak sa Oznámenie o volaní z Tatra banky nezobrazuje vo vašej mobilnej aplikácii, prípadne je pri ňom uvedený neaktuálny dátum.  
  • Ak ste dostali unikátny kód formou SMS správy, e-mailu alebo iného komunikačného kanálu. Banka zasiela kódy výlučne do aplikácie Tatra banka a Internet bankinguTB.

V žiadnom z týchto prípadov neverte argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. Ak máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na bezplatné číslo *1100.

V prípade, že ste zaznamenali podvodný telefonát, môžete nás informovať na digitalnabezpecnost@tatrabanka.sk

Poznáte správnu odpoveď?

Dostanete telefonát od výrobcu operačného systému, že váš počítač je plný vírusov. Ako riešenie vám ponúkne stiahnutie nejakého programu.

A
Telefonát okamžite ukončím.
B
Môj počítač je určite plný vírusov, potrebujem nový.
Správne! Nikto nemôže vedieť, čo sa vo vašom počítači nachádza.
Neprávne! Nikto nemôže vedieť, čo sa vo vašom počítači nachádza.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?