Chráňte svoje údaje na internete

Chráňte sa pred podvodnými SMS

Naliehavá SMS, ktorá od vás žiada okamžité konanie, môže byť v skutočnosti iba podvod, ktorý zneužíva strach a pocit ohrozenia.

Ako to prebieha

Technika podvodníkov, ktorá sa cez podvodné správy snaží vylákať vaše citlivé údaje, sa nazýva smishing. Jej charakteristickým znakom je pokus donútiť vás rýchlo konať.

Podvodné SMS môžu pôsobiť ako odoslané bankou, poštou či doručovateľskou spoločnosťou a vyžadujú od vás, aby ste po kliknutí na priložený odkaz vyplnili svoje údaje. Najčastejšie sa vás snažia nachytať týmito spôsobmi:

  • SMS, ktorá na prvý pohľad pôsobí ako odoslaná poštou alebo kuriérskou spoločnosťou, vám oznámi, že sa niečo stalo s vašou zásielkou či balíkom. Napríklad, že bol zadržaný v depe, poslaný späť alebo nemôže byť doručený… Následne od vás žiada kliknúť na priložený odkaz a doplatiť poštovné či zaplatiť clo.
  • SMS na oko odoslaná bankou vám tvrdí, že máte problém s účtom – na váš účet sa údajne nabúral hacker, bol zablokovaný, bola na ňom zaznamenaná podozrivá aktivita. Na priloženom odkaze si máte účet odblokovať alebo overiť aktivitu, ktorá nastala. Žiadať od vás môžu aj aktivovať svoju kartu, a to tým, že na priloženom odkaze vyplníte svoje kompletné platobné údaje (číslo karty, dátum exspirácie, CVV kód).
  • Podvodník sa môže vydávať aj za predajcu či kupujúceho na inzertnom portáli. Reaguje rýchlo a má naliehavý tón. Chce ihneď zaplatiť alebo chce, aby ste zaplatili vy a zabezpečili kuriéra. Pošle vám odkaz a bude požadovať, aby ste po kliknutí vyplnili kompletné údaje z platobnej karty (číslo karty, dátum exspirácie, CVV kód). Ako dôvod uvedie, že to je platba za kuriéra, ktorý po váš tovar príde alebo (v prípade nákupu) doručí tovar vám.

Ako sa chrániť

Spravidla už pri podvodoch nejde len o webové stránky s gramatickými chybami či podozrivým dizajnom. Naopak, podvodná stránka môže verne kopírovať dizajn doručovateľskej či inej spoločnosti a na prvý pohľad tak vyvolať dôveru. Pred vypĺňaním akýchkoľvek údajov si však vždy treba položiť otázky: Kto odo mňa požaduje tieto údaje? Prečo ich odo mňa žiada?

  • Skutočné doručovateľské spoločnosti platby nevyžadujú uprostred procesu doručenia. Za balíky sa platí pri objednávaní vopred alebo pri prevzatí kuriérovi.
  • V prípade, že sa odosielateľ tvári ako banka, pripomeňte si, že Tatra banka nikdy nežiada zasielanie citlivých informácií. Ak máte podozrenie, že môžete mať nejaký problém s účtom či kartou, overte si to priamo v banke cez DIALOG Live na bezplatnom čísle *1100.
  • Ak tieto údaje žiada neznáma osoba cez inzertný portál a pošle vám odkaz na úhradu platby za daný tovar v súkromnej komunikácii, okamžite ukončite komunikáciu. Preventívne používajte pri platbách na internete jednorazové číslo karty, ktoré si vygenerujete v mobilnej aplikácii Tatra banka. Ak by ste sa aj stali obeťou podvodu, môžete prísť len o túto jedinú platbu, no ochránite sa však pred ďalšími neželanými pohybmi a únikmi peňazí zo svojej karty.
  • Ak dostanete v rámci SMS správy odkaz, ktorý vás presmeruje na stránku, ktorá od vás žiada vyplnenie prihlasovacích, platobných alebo iných citlivých údajov, pokladajte túto SMS za podozrivú.
  • Na odkazy priložené v podozrivých SMS nikdy neklikajte a nezadávajte tam svoje citlivé údaje.

Poznáte správnu odpoveď?

Niekto si od vás pýta akékoľvek prihlasovacie údaje do mobilnej aplikácie. Čo by ste mali spraviť?

A
Okamžite prerušiť spojenie s takýmto človekom a nahlásiť to banke.
B
Poskytnúť údaje.
Správne! Nikdy nezdieľajte prihlasovacie údaje s cudzími osobami.
Neprávne! Nikdy nezdieľajte prihlasovacie údaje s cudzími osobami.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?