1. Životné momenty
  2. /
  3. Finančné problémy
  4. /
  5. Vishing: Ako vyzerajú podvodné telefonáty?

Vishing: Ako vyzerajú podvodné telefonáty?

Máte skúsenosť s telefonátom, pri ktorom sa z vás niekto snažil získať citlivé údaje alebo prístup k vášmu počítaču? S telefonátom, pri ktorom ste si neboli úplne istí, čo sa deje, a nerozumeli ste okolnostiam?

Vishing
Vis
hing

V článku sa dozviete

Publikované 13. 1. 2022.

Vishing
Vis
hing

Ak áno, pravdepodobne máte skúsenosť s podvodnou taktikou, ktorá sa nazýva vishing. Ide o podvodný telefonát a taktiku zločincov, ako sa dostať napríklad k číslu vašej platobnej karty či k vašim heslám do internet bankingu.

Bohužiaľ, podvodné telefonáty niektorých z vás neminuli ani v roku 2021 a úplne sa im nevyhneme ani v ďalších rokoch. Preto pre vás máme niekoľko jednoduchých tipov, ako sa pred nimi chrániť.

Útočník chce získať číslo vašej platobnej karty či vaše heslá do internet bankingu.
Vishing
Vis
hing

ako rozoznat vishing

Ako rozoznať, že ide o podvodný telefonát?

  • Osoba sa vás pýta na citlivé alebo súkromné údaje. Typicky vaše číslo účtu, PIN ku karte alebo informácie o karte. Pýtať sa môže aj na bežné a na prvý pohľad nevinné informácie ako e-mail, adresa či dátum narodenia. Niektorí podvodníci môžu prostredníctvom vás útočiť na vášho zamestnávateľa a pýtať sa práve na jeho údaje.
     
  • Osoba si vymýšľa dramatické scenáre o rôznych hrozbách. Telefonujúci vám hrozí napadnutím bankového účtu, väzením, alebo vám, naopak, vysvetľuje, že vašimi údajmi pomôžete vyriešiť nejaký zločin. Útočníci radi využívajú aj sezonalitu, napríklad v období podávania daňového priznania si môžu vymyslieť, že vám chýba nejaký údaj vo vašich dokumentoch alebo v prípade covidu vám môžu ponúkať termíny na testovanie či vakcínu s cieľom získať osobné údaje.
     
  • Na displeji sa zobrazí neznámy volajúci. V takomto prípade si dajte obzvlášť pozor, môže sa jednať o falošný telefonát.
     
  • Na telefóne sa vám zobrazí známe meno. Ide o formu tzv. spoofingu, keď sa volajúci maskuje za niekoho iného. Na displeji tak uvidíte napríklad názov banky, dodávateľa plynu, elektriny a podobne. Aj tu je potrebné zbystriť pozornosť, ak od vás volajúci bude požadovať citlivé údaje.
     
Vishing
Vis
hing

Ako vyzerá podvodný telefonát v praxi?

V prípade falošných telefonátov sa vám volajúci môže predstaviť napríklad ako:

  • osoba z bezpečnostných zložiek,

  • technická podpora nejakej inštitúcie,

  • pracovník banky,

  • pracovník telemarketingu.

Na najčastejšie prípady vishingu na Slovensku sme sa spýtali odborníka Jozefa Úrodu, ktorý je v Tatra banke zodpovedný za metodickú informačnú bezpečnosť:

„Ide najmä o dve formy. Prvou je, že útočník zavolá klientovi banky a tvári sa ako nejaká autorita. Napríklad sa môže vydávať za políciu a začne vyvolávať naliehavú situáciu. Často je to príbeh o tom, že klientov účet je v ohrození a snaží sa vylákať od neho buď prihlasovacie údaje do internet bankingu, alebo priamo poslať peniaze na iný účet (útočníkov účet), ktorý podvodník označí ako zabezpečený.

Pre zvýšenie dôveryhodnosti útočník zakrýva svoju identitu inou. To v praxi znamená, že mi môže ako obeti volať známe číslo, ale bude to tak len vyzerať, útočník ho podhodil a svoje reálne maskuje. V prípade pochybností klientovi povie, že ho prepojí na call centrum banky, aby mu to potvrdili. Lenže prepojenie urobí on a klienta prepojí na svojich komplicov.

Druhou formou je, že potenciálnej obeti volá podvodník, ktorý sa tvári ako podpora nejakého softvéru (najčastejšie známeho operačného systému) a vyvolá naliehavú situáciu. Povie vám, že váš počítač je napadnutý, máte v ňom nejakú bezpečnostnú dieru alebo dokonca, že váš počítač je zdrojom útoku na nejakú citlivú štátnu zložku. Cieľom je, aby sa dostal do počítača obete. Môže to byť napríklad tak, že sa snaží obeť nasmerovať, aby si stiahla nejaký softvér, ktorý útočníkovi umožní, aby sa vzdialene pripojil. Ak sa dostane do počítača, môže ho využiť na ďalšie útoky (budú vyzerať, že idú od vás) alebo môže čítať citlivé dáta, ktoré v počítači máte (napr. heslá).“

Najčastejšie sa podvodník tvári ako autorita alebo podpora nejakého softvéru.
Vishing
Vis
hing

ako rozoznat podvodny telefonat

Ako sa nenechať podviesť cez telefón

  • Buďte obozretní, keď prijímate hovor od neznámeho čísla.
     
  • Nikomu nič nediktujte ani nezdieľajte citlivé informácie. Banka ani polícia od vás nikdy nebude po telefóne žiadať vaše konkrétne prihlasovacie údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a zároveň viacnásobné vygenerovanie autorizačných kódov (napr. na potvrdenie platby). Ak sa tak stane, telefonát ihneď ukončite.
     
  • Majte na pamäti scenáre, keď ste niečo riešili napríklad so svojou bankou. Možno vám už v minulosti niekto zavolal, aby vám predstavil nový produkt a následne si s vami dohodol schôdzku. Reprezentanti banky či iných inštitúcií vám určite z času na čas môžu zavolať. Majte sa však na pozore, aké informácie od vás žiadajú.
     
  • Pýtajte sa. V telefonáte sa vždy pýtajte, odkiaľ má volajúci vaše číslo, prečo vám volá a ako konkrétne mu pomôžete práve tým, že s ním budete požadované informácie zdieľať.
     
  • Ak si nie ste istí, radšej rýchlo zložte telefón. V niektorých prípadoch je lepšie byť paranoidní než podvedení. Overiť situáciu môžete aj tak, že sami zavoláte napríklad do banky a preveríte si danú situáciu.
     
Vishing
Vis
hing

Vishing vs. smishing a phishing

Medzi ďalšie podvodné formy v digitálnej dobe patrí aj phishing (podvodné e-maily) a smishing (podvodné sms správy).

V oboch prípadoch ide najčastejšie o to, že vám útočník pošle e-mailom alebo sms správou odkaz na nejakú stránku, kde vy potom zadáte svoje citlivé či osobné údaje.

S veľkou pravdepodobnosťou ste sa už so smishingom a phishingom niekedy stretli. Rovnako vysoké je riziko, že budete čeliť vishingu. Preto pri telefonovaní buďte vždy obozretný.

Dajte si pozor aj na podvodné e-maily a sms správy.
Vishing
Vis
hing

obet podvodu vishing

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou podvodného telefonátu?

Hlavne žiadnu paniku. Ak ste predsa len niekomu poskytli svoje osobné údaje či prístup k počítaču, ale následne ste si to uvedomili, je potrebné kontaktovať príslušné inštitúcie.

V najčastejších prípadoch, teda pri poskytnutí údajov týkajúcich sa vašej platobnej karty či internet bankingu, sa ihneď obráťte na vašu banku. Na Tatra banku sa môžete obrátiť prostredníctvom služby DIALOG Live, stačí zavolať na číslo *1100 z mobilu alebo číslo 0800 00 1100 pre pevnú linku.

Ak ste niekomu poskytli prístup k počítaču, navštívte autorizovanú bezpečnostnú firmu alebo autorizovanú zákaznícku podporu pre svoj počítač, ktorá vás navedie, ako postupovať ďalej.

Prípady vishingu odporúčame nahlásiť aj na políciu.

Chráňte svoju rodinu pred podvodmi

Spoznajte, aké návnady používajú podvodníci na internete alebo pri telefonickom rozhovore.

deti bezpecnost internet

Váš názor nás zaujíma

Pomôžte nám robiť Životné momenty ešte kvalitnejšie

* Označené polia sú povinné
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/zivotne-momenty/vishing/