Superliga dáva ekonomický zmysel

Tibor Lörincz | ekonomický analytik Tatra banky Autor: Tibor Lörincz, ekonomický analytik Tatra banky | 21.04.2021 | 3 min. čítania

europska superliga

Premier League ukázala, ako to vyzerá, keď ligu riadia kluby. 

Aj keď iniciatíva európskej futbalovej superligy neprežila ani dva dni, ekonomické argumenty v jej prospech sú také silné, že takmer určite nepadlo posledné slovo. Športoví komentátori poznamenali, že ide o peniaze, čo nie je úplne pravda, lebo ide o obrovské peniaze.

Americký vs. európsky futbal

  • New England Patriots hrajú americký futbal:
    • Sú najúspešnejším klubom posledných 20 rokov, najcennejšiu klubovú trofej vyhrali 6-krát.
    • Na facebooku majú 7 miliónov fanúšikov, šport ako taký má odhadovaných 400 miliónov fanúšikov na celom svete.
    • Super bowl si pozrie každý rok okolo 150 miliónov divákov, televízne práva sa predali za 3 miliardy dolárov.
    • Odhadovaná hodnota značky podľa Forbes: 4,1 miliardy dolárov (najcennejšia značka v športe: Dallas Cowboys s 5,5 mld.) 
  • Real Madrid hrá futbal:
    • Sú najúspešnejším klubom posledných 20 rokov, najcennejšiu klubovú trofej vyhrali 5-krát.
    • Na facebooku majú 110 miliónov fanúšikov, šport ako taký má odhadovaných 2,5 miliardy fanúšikov na celom svete.
    • Finále Ligy majstrov si pozrie každý rok okolo 400 miliónov divákov, televízne práva sa predali za 1,6 miliardy dolárov.
    • Odhadovaná hodnota značky podľa Forbes: 4,2 miliardy dolárov (sú najcennejšia značka v športe). 

A to je celý kameň úrazu. Futbal, náš, európsky, ktorý sa hrá nohami, je suverénne najpopulárnejší šport na svete. Marketing Ligy majstrov však z tejto popularity nevie vyťažiť. Liga majstrov dokonca ani nie je najlukratívnejšou futbalovou ligou, tou je anglická Premier League. Pre porovnanie: 

  • Benfica Lisabon, pravidelný účastník Ligy majstrov má rozpočet okolo 130 miliónov EUR na sezónu. 
  • Southampton, ktorý hráva v Premier League o udržanie, okolo 170 milionov.  

A nie je to tým, že by UEFA, ktorá organizuje Ligu majstrov, chcela obmedziť peniaze v športe. Práve naopak, peniaze jej, ľudovo povedané, nesmrdia, preto vymyslela Ligu národov, rozšírila Euro a rozmiestnila ho po štadiónoch po celej Európe. Rovnako preto 19. 4. 2021 ohlásila nové zmeny vo formáte Ligy majstrov.

Aj FIFA sa snaží zatraktívniť majstrovstvá sveta klubov a Lige majstrov konkurovať. Problém je, že UEFA a FIFA zastupujú záujmy futbalových zväzov, nie futbalových klubov, preto sa snažia generovať peniaze hlavne pre zväzy, nie pre kluby. Na tom nie je, samozrejme, nič zlé, ale sú to práve kluby, ktoré sú silnými značkami a majú najväčší finančný potenciál. Maximalizácia príjmov vo futbale a zvýšenie vplyvu najsilnejších klubov sú preto spojené nádoby. 

Práve spomínaná Premier League (PL) je inšpiráciou pre novovytvorenú Európsku superligu (ESL)

europska super liga

Aj pri PL sa kluby odtrhli od futbalového zväzu a založili si vlastnú súťaž s úmyslom zarobiť viac peňazí. Po takmer 30 rokoch je PL totálny úspech a ESL je iba logickým pokračovaním. 

Porovnanie amerického a európskeho klubu v úvode tiež nebolo náhodné.

Majitelia Liverpoolu, Manchesteru United a Arsenalu sú aktívni aj na americkom športovom trhu, preto si vedia predstaviť hodnotu nevyužitého potenciálu. Dobre riadená celoeurópska liga má potenciál znásobiť futbalové príjmy. 

Spolu to všetko znamená, že marketingový potenciál superligy je rádovo v desiatkách miliárd eur. Futbalový trh je obrovský a Liga majstrov si z neho odtrhla len malú časť. Ak by bola superliga úspešná, bavíme sa o možno zdvoj- až strojnásobení hodnoty futbalových značiek (pre kluby ako Real Madrid alebo Manchester United tak môže ísť o približne 5 miliárd EUR pre každého).

Po ohlásení ESL vzrástla cena akcií Manchesteru United o 7 % za deň, čím zvýšila kapitalizáciu klubu o 175 mil. EUR. Podobne vzrástli aj akcie iných klubov obchodovaných na burze. No ako sa vidina superligy rozplynula, rovnako ceny akcií futbalových klubov klesli.

A čo vyrovnanosť športu?

Tie časy sú dávno za nami, kedy súťaže boli vyrovnané a striedali sa rôzne kluby na poste majstra.

V každej krajine je zopár ekonomicky silných klubov, ktoré sú o level vyššie pred ďalšmi domácimi klubmi. Rozdiely medzi domácimi klubmi sú markantné, čo sa odzrkadlilo aj vo fakte, že za posledných 20 rokov získal len párkrát ligový titul iný klub než niekto z pozvanej 15-ky.

Koľko titulov vyhrali kluby z mimo pozvanej 15-ky do Európskej superligy za posledných 20 rokov:   
Taliansko 0
Anglicko 1
Španielsko 2
Nemecko 2
Francúzsko* 12
Liga majstrov 1

* vo Francúzsku vyhralo PSG 8 z posledných 9 sezón 

V rovnakom období sa do finále Ligy majstrov dostali iba 4 kluby, ktoré nepatrili do tohto klubu a z nich vzišiel iba jeden víťaz. Kluby pozvané do superligy už dávno hrajú inú súťaž ako ostatní. 

Návrh superligy, ktorý bol jednoznačne odmietnutý, pravdepodobne nebol najlepším návrhom na reformu. Faktom ale zostáva, že zväzy nechávajú na stole príliš veľa peňazí a zmena musí skôr alebo neskôr prísť. 

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/ekonomicke-analyzy/superliga-dava-ekonomicky-zmysel/