Mobilné platby na Slovensku: Od iCarte po Google Pay

Mária Mahútová | Tatra banka a.s. Autor: Mária Mahútová, Tatra banka a.s. | 11.03.2020 | 3 min. čítania

Mobilné platby na Slovensku: Od iCarte po Google Pay

Vedeli ste, že prvé mobilné platby priniesla na Slovensko práve Tatra banka? Pozreli sme sa na to, ako sa jedinečná služba platenia mobilom rokmi zdokonaľovala, aby sa stala prirodzeným a bežným spôsobom platenia.

Ešte pred 8 rokmi by sme v obchode mobilom nezaplatili. Pre mnohých je to dnes už nepredstaviteľné? Faktom je, že od roku 2012, kedy mobilné platby priniesla na slovenský trh ako prvá Tatra banka, sa toho zmenilo skutočne veľa.

História platieb mobilom na Slovensku

  • V roku 2012 sme v Tatra banke do ponuky zaradili špeciálne kryty pre majiteľov iPhonov – tzv. iCarte, ktoré obsahovali NFC čip a umožňovali platiť bezkontaktne na termináloch.
  • V roku 2013 v spolupráci s O2 a Orange sme sprístupnili mobilné platby aj pre majiteľov Android smartfónov. V tom čase sme mobilné platby poskytovali ako ďalšiu debetnú kartu k bežnému účtu – buď v spomínanom špeciálnom kryte, alebo v špeciálnej NFC SIM karte.


Odvtedy, samozrejme, doba a hlavne technológie značne pokročili.

  • V roku 2016 sme priniesli nové jedinečné riešenie – aplikáciu MobilePayTB, vyvinuli sme vlastnú bankovú službu na platby mobilom. Vďaka MobilePayTB ste nepotrebovali žiadnu špeciálnu SIM kartu ani prídavné zariadenia, stačil len Android smartfón. Ďalšia platobná karta už nebola potrebná. Aplikácia MobilePayTB umožnila zapnúť si platby mobilom pre ktorúkoľvek platobnú kartu od VISA, ktorú u nás klienti mali vydanú.
  • Rok 2018 priniesol na náš trh svetovú aplikáciu na platby mobilom Google Pay pre vlastníkov smartfónov s operačným systémom Android, ktorú implementovali ďalšie slovenské banky ako Slovenská sporiteľňa, VÚB, Prima banka, mBank či Poštová banka.
  • Rok 2019 potešil majiteľov iPhonov. Spustili sme platby mobilom cez Apple Pay.

    3 veci, ktoré by ste mali vedieť o Apple Pay
  • Zlomový rok 2020. V Tatra banke implementujeme Google Pay.

 

Prečo sme sa rozhodli zmeniť MobilePay za Google Pay

Na otázky o prechode na nový typ platenia mobilom v Tatra banke odpovedá Ľubica Gubová z oddelenia platobných kariet„Dodávateľ poskytujúci funkcionalitu bezkontaktných platieb v MobilePayTB sa rozhodol ukončiť podporu tejto služby. Naši klienti majú mobilné platby vo veľkej obľube, preto sme sa rozhodli implementovať Google Pay.“
 

Čo sa stane s aplikáciou MobilePayTB?
MobilePayTB bude pre smartfóny s Androidom fungovať naďalej, v rovnakom režime, v akom fungovala doteraz pre iPhony. To znamená, že všetky funkcionality, najmä jednorazové číslo karty pre platbu na internete, manažment nastavení kariet, zobrazenie PIN kódu ku karte ako aj benefity ku kreditným kartám My Benefit a My Doctor, ktoré nenájdeš nikde inde, budeš môcť využívať naďalej.“

Ako vyzerá postup platenia cez Google Pay
„Pri bezkontaktnej platbe do 20 EUR stačí prebudiť telefón (podsvietiť displej) a priložiť telefón k terminálu obchodníka. Pri platbe 20 EUR a viac je potrebné odomknúť telefón spôsobom na ktorý ste zvyknutí - odtlačok prsta, vzor, alebo PIN.“



Je to bezpečné?

„Jasné. Údaje o karte sa v telefóne nenachádzajú. V aplikácii je iba virtuálne číslo, ktoré spája kartu s vašim účtom.

Google Pay dbá na najvyššie štandardy bezpečnosti a v žiadnom prípade nezdieľa skutočné informácie o vašej karte. Obchodník získa namiesto údajov o karte len šifrované číslo. Informácie o tvojej karte tak nemôžu byť zneužité.“

Čo ak stratím mobil?

„Strata či krádež mobilu je nepríjemná vec a je dôležité všetky potrebné citlivé údaje z mobilu zablokovať alebo odstrániť. S tým ti pomôže služba Nájdi moje zariadenie. Vie dokonca z mobilu na diaľku odstrániť aj vašu kartu z aplikácie Google Pay. Ak neviete byť na internete, zavolajte na DIALOG Live, kde vám kartu na počkanie z Google Pay odstránia.“

 

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/inovativne-bankovnictvo/mobilne-platby-slovensku-od-icarte-po-google-pay/