Kúpa auta: Ako si vybrať a na čo si dať pozor?
Nové či jazdené? Spaľovacie či elektromobil? Ako vybrať auto pre rodinu? Zorientovať v týchto otázkach nám pomôže Marketing a PR manažér Hyundai Slovensko Marek Kopča.

V článku sa dozviete:
- Čo všetko treba zohľadniť pri kúpe auta?
- Aké auto si kúpim za 10 000 EUR?
- Auto z bazára. Na čo si dať pozor?
- Ako si vybrať rodinné auto?
- Aký je štandard batožinového priestoru?
- Na aké bezpečnostné funkcie auta sa zamerať?
- Koľko stojí rodinné auto?
- Elektromobil. Koľko stojí a aké verzie poznáme?
- Štátna dotácia na elektromobil
Začnime otázkou, ako sa správne rozhodnúť pri kúpe auta. Čo všetko treba zohľadniť?
Ako ste spomenuli, kúpa nového auta je naozaj významný životný moment, pretože patrí k väčším investíciám a opakuje sa možno niekoľkokrát za život. Preto treba zohľadniť viacero faktorov. Zjednodušene môžeme povedať, že každý záujemca o nové auto by si mal najskôr odpovedať na niekoľko kľúčových otázok.
Ako budem auto najčastejšie využívať? Na čo má slúžiť? Podľa toho sa rozhodnem, aký typ karosárskej verzie je pre mňa vhodný, akú motorizáciu zvoliť, aké technologické prvky považujem za nevyhnutné. Orientujem sa viac na bezpečnosť a konektivitu, na pohodlie?
Samozrejme, základná otázka je, aký mám rozpočet. Aké auto si môžem dovoliť. Aký spôsob platby mi bude vyhovovať. Do vývoja výberu auta vstupujú aj iné faktory, napríklad tie emočné. Ktoré vozidlo sa mi páči. Ktorá značka vozidiel ma oslovuje, je mi nejakým spôsobom sympatická a blízka, viem sa s ňou stotožniť.
No a napokon, aké s týmto vozidlom, prípadne súvisiacimi službami a samotnou značkou, mám skúsenosti ja alebo moji známi.
Toto všetko sú otázky, ktoré ak si človek zodpovie, dostane sa bližšie k svojmu vysnívanému autu, ktoré mu bude spoľahlivo slúžiť dlhé obdobie.
Povedzme, že mám napríklad na kúpu auta 10 000 EUR. O akej kategórii modelov sa potom bavíme?
Ak sa bavíme o úplne nových autách, tak do desaťtisíc EUR je v súčasnosti možné kúpiť rozmerovo skôr také malé a menšie mestské autíčka, ktoré sa vyznačujú naozaj kompaktnými rozmermi, veľmi zaujímavou spotrebou, dobrou agilitou. To znamená, že sa s nimi veľmi dobre parkuje, lebo sú obratné. Tento segment mini áut najčastejšie oslovuje mladých ľudí, jednotlivcov, ktorí ešte nemajú rodinu, alebo naopak starších ľudí, ktorí už majú odrastené deti a nepotrebujú napríklad veľký kufor. Čiže ide o takú kombináciu praktickej voľby a atraktívneho dizajnu a technológií, ktoré potešia. Ale dôležitá je naozaj cena, praktickosť a pohyb v rámci mesta, prípadne na kratšie trate.
Len doplním, že to môže byť napríklad aj druhé auto v rodine. Jedno auto je rodinné a druhé je skôr také, s ktorým sa musí niekde rýchlo vybehnúť, keď ten druhý má hlavné auto so sebou.

A ak mám napríklad na kúpu auta vyšší rozpočet, ako si najlepšie vybrať spomedzi áut z vyšších tried?
Pre každého môže slovné spojenie vyšší rozpočet znamenať samozrejme niečo iné. Možno sa odrazme aj od toho, ako nakupujú Slováci a Slovenky. Priemerná cena nového auta na Slovensku je okolo 17-tisíc EUR. To znamená, že rovnako si každý človek môže predstaviť pod pojmom auto z vyššej triedy niečo iné. Môžeme sa baviť o značke, rozmeroch auta alebo úrovni výbavy.
Auto z bazára, vy by ste do toho išli? A aké sú pre a proti?
Ak si chce kúpiť človek auto, tak naozaj má viacero možností, môže si kúpiť úplne nové vozidlo alebo takzvanú mladú jazdenku, napríklad predvádzacie auto. Môžu to byť aj jazdené alebo staršie autá z bazára alebo priamo od iného človeka.
Bazáre najčastejšie ponúkajú, samozrejme, jazdené vozidlá. Výhodou je nižšia obstarávacia cena vozidla a v podstate jeho okamžitá dostupnosť. Z nevýhod to môžu byť povedzme rôzne skryté poruchy, o ktorých nemusíte byť priamo informovaný alebo ich nevidíte na prvý pohľad. Prípadne, že jednoducho ten kupujúci nepozná históriu vozidla: Kto na ňom jazdil, ako na ňom jazdil, či je počet najazdených kilometrov reálny.
Dajme tomu, že sme sa rozhodli pre bazárové auto. Čo by som sa mala určite spýtať predávajúceho, prípadne, čo si mám od neho vypýtať, aby som mala istotu, že nič neprehliadnem a že tie riziká minimalizujem?
Určite odporúčam si auto poriadne prehliadnuť, vizuálne zvonku aj zvnútra. Očami si preveriť, či ma predajca napríklad upozornil na všetky poškodenia, ktoré sú voľným okom viditeľné.
Druhým krokom, ktorý odporúčam, je požiadať o skúšobnú jazdu na vozidle, o ktoré máte záujem. Často si napríklad menej skúsení zákazníci prizvú poradcu, známeho, ktorý sa autám viac rozumie. Prípadne priamo nejakého mechanika.
Auto z bazára by tiež malo mať kompletnú servisnú históriu. Treba si všímať, či bolo auto servisované v autorizovaných servisoch, či boli dodržiavané servisné intervaly, či sa naň stále napríklad vzťahuje záruka výrobcu. Rovnako je dôležité vedieť, koľko majiteľov ho predo mnou vlastnilo a či bolo auto pôvodne zakúpené na Slovensku alebo v zahraničí.

Vy ste už spomenuli tie tzv. jazdenky, teda predvádzacie vozidlá. Povedzme si niečo o nich, čo sú to vlastne za autá?
Predvádzacie autá sú v podstate zánovné autá, ktoré autorizovaní predajcovia využívali buď ako auto na skúšobné jazdy pre zákazníkov, alebo ako auto pre poskytnutie náhradnej mobility. Sú to autá s jasnou históriou, odborne servisované, majú nižší nábeh kilometrov, bavíme sa možno o stovkách alebo nižších tisíckach kilometrov. Ale preto sú lacnejšie ako úplne nové autá.
Čiže tá cena je výrazne nižšia?
To závisí od stavu konkrétneho auta a počtu najazdených kilometrov a podobne. Vo všeobecnosti ale môžem povedať, že áno, predvádzacie vozidlá sú lacnejšie ako nové možno o 10, 20 percent.
A majú tieto autá aj nejaké nevýhody?
V prvom rade nie je to úplne nové auto. Niektorí zákazníci môžu mať problém v tom, že v ňom už pred nimi niekto sedel, jazdil. Ono to trošičku tak emočne oslabuje ten povestný wow efekt, ktorý ľudia často zažívajú, keď s úplne novým voňavučkým vozidlom prvýkrát vyrazia na prvé kilometre cestou zo show roomu.
Teoretickým rizikom tak isto môže byť, že auto je zle zabehnuté. To znamená, že ľudia, ktorí na ňom predtým jazdili v rámci testovacích jázd, sa možno nesprávali úplne šetrne. Pravdou ale je, že súčasťou predvádzacích jázd sú často aj predajcovia, ktorí sa o to postarajú tým, že auto bolo naozaj riešené v autorizovaného servise. Ja by som toto riziko považoval za naozaj minimálne.

Zhrňme si to, čo by ste teda volili vy, keby ste mali rozpočet plus mínus desaťtisíc EUR alebo naopak oveľa vyšší rozpočet napríklad tridsaťtisíc EUR, prípadne až šesťdesiattisíc EUR. Nové, bazárové alebo predvádzacie?
Bez ohľadu na to, aký veľký budget mám, vyberám si najprv kategóriu vozidla. Ja osobne, hovorím to z vlastnej skúsenosti, by som sa rozhodoval medzi buď predvádzacím autom alebo úplne novým. Preferoval by som automobil s vyššou výbavou, teda taký, ktorý je vybavený nejakými modernými bezpečnostnými systémami. Určite by som riešil aj formu financovania, lebo auto si môžete kúpiť buď úplne z vlastných zdrojov, prípadne využiť značku i finančný produkt predajcu na lízing, alebo si vziať spotrebný úver v banke.
Ešte sa pristavme pri jednej veľkej kategórii aut. Tými sú rodinné autá. Aké sú to vlastne modely?
Pevná definícia rodinného auta neexistuje, a to z toho dôvodu, že rodina môže pozostávať z rôzneho počtu členov. Sú rodiny bezdetné, s jedným dieťaťom, s mnohými deťmi, s rôznym vekom detí. To všetko ovplyvňuje, aké auto potrebujete. Vo všeobecnosti si pod rodinným autom môžeme najčastejšie predstaviť auto, ktoré je bezpečné, spoľahlivé, komfortné a dostatočne priestranné. K takýmto patria napríklad autá v karosárskych verziách kombi alebo MPV, tzv. vany alebo v ostatných rokoch veľmi populárne SUV.
Povedzme že som čerstvá mama alebo čerstvý otec a chcem vymeniť svoje čisto športové autíčko za väčší rodinný model. Čo si mám všímať?
Ja ako otec by som sa najprv opýtal, či je naozaj nevyhnutné športové autíčko vymeniť, ale rozumiem vašej otázke. Tak okrem už spomenutých vecí, ako je bezpečnosť, priestor, komfort, by som si určite všímal také praktické detaily vozidla, ktoré sa prejavia až v každodennom reálnom používaní. Napríklad pohodlie pri inštalácii autosedačky, usporiadanie batožinového priestoru a pre ženy veľmi dôležitá výška nakladacej hrany kufra. To všetko môže mať vplyv na to, či vás to auto bude po čase rozčuľovať alebo tešiť.

Spomenuli ste batožinový priestor. Čo sa dnes považuje za štandard takéhoto priestoru, existujú nejaké normy, že od koľko litrov sa už zmestí napríklad kočík?
Normy na veľkosť kufra vzhľadom na kočík nie sú nijako definované, pretože tiež kočíky majú rôzne rozmery alebo skladacie vlastnosti. Taký nepísaný úzus alebo to, čo bežne zákazníci vyhľadávajú a označujú za primeraný kufor, je okolo 350 litrov. Menší objem majú kompaktnejšie vozidlá, väčší napríklad SUV, kombi alebo spomínané vany. Čo je ale dôležitejšie viac ako číselný objem kufra je riešenie kufra. To znamená jeho tvar, praktická využiteľnosť, to má omnoho väčší vplyv na to, či sa ten kočík doňho zmestí alebo nie.
Pokiaľ ide o bezpečnostné funkcie, ktoré by sme určite nemali opomenúť?
Nové moderné vozidlá sú dnes už takmer všetky vybavené množstvom užitočných aktívnych a pasívnych bezpečnostných systémov a asistentov. Často už v štartovacích výberoch nájdeme prvky, ktoré ešte pred pár rokmi boli výsadou možno vyšších výbav alebo dokonca prémiových modelov a značiek.
Pasívne bezpečnostné prvky sú také, ktoré reagujú na vzniknutú situáciu tým, že len zmierňujú jej dopad. To znamená, že nezachránia vás alebo nepomôžu vám pri nehode, ale pomôžu nejakým spôsobom znížiť jej dopad. K týmto klasicky patria napríklad airbagy, ale je to aj taká vec ako vhodná konštrukcia sedačiek a opierok hlavy. Ďalej systém ISOFIX, ktorý sme spomínali pri detských sedačkách, prípadne po novom aj systém eCall, ktorý automaticky zavolá záchranné zložky v prípade nehody.
Aktívne prvky bezpečnosti sú tie dôležitejšie, pretože vám pomáhajú predvídať a dokonca pomáhajú aj predchádzať nehodám. Sem patria rôzne stabilizačné systémy auta ako ABS, ESP, po novom je to napríklad adaptívny tempomat, ktorý rýchlosť vozidla prispôsobí jazde vozidla pred vami. Parkovacie asistenty, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám. Veľmi zaujímavým prvkom je napríklad varovanie pri únave vodiča, kde má auto-softvér vozidla nejaký priemer vášho správania a v prípade, že sa vaše správanie za volantom odchyľuje od tohto dlhodobého priemeru, varuje vás, že ste pravdepodobne unavený či vyčerpaný a navrhne vám prestávku.

Veľmi užitočné sú systémy monitorovania mŕtveho uhla, ktorý stojí za množstvom nehôd, udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu a môj obľúbený systém, ktorý považujem za veľmi dôležitý, je systém autonómneho brzdenia vozidla pri hroziacej kolízii. To znamená, že ak sa blížime k autu pred vami alebo to auto náhle zabrzdí, vaše vozidlo dokáže samo, bez toho, aby ste dupli na brzdový pedál, vozidlo zastaviť.
Čiže v akých cenových kategóriách sa pohybujeme, ak by som chcela vyslovene dobre vybavené rodinné auto?
Plus mínus pätnásťtisíc, ak sa bavíme o nových vozidlách. Samozrejme, potom už závisí presne od značky, veľkosti, rozsahu týchto bezpečnostných systémov, ale za pätnásťtisíc EUR s DPH sa v dnešnej dobe dá naozaj kúpiť kvalitné rodinné auto s dobrými bezpečnostnými systémami.
Napadla mi ešte taká jedna vec. Nahrávame tento podcast v letných mesiacoch, keď sú naozaj vysoké teploty a boli sme svedkami takých prípadov, keď sa stalo že zmätený rodič alebo nejaký rodinný príslušník zabudol dieťa v rozhorúčenom aute a dopadlo to veľmi nešťastne a veľkou tragédiou. Existuje už aj nejaký takýto systém, ktorý by rodičovi pripomenul, keď odchádza z auta, že „Haló, pozri sa dozadu, či si tam nezabudol náhodou potomka“. Môže to znieť niekomu smiešne, ale takéto situácie sa naozaj stávajú a končia sa strašne.
Veľmi dobrá otázka. Áno, existujú takéto systémy. Ak môžem byť konkrétny, je to práve model Hyundai Santa Fe, ktorý patrí k prvým vozidlám na svete, ktoré je vybavené systémom, ktorý v prvej fáze, ak máte dieťa vzadu, upozorní na to, že na zadných sedadlách je spolucestujúci, a to výstražným signálom na palubovke, V prípade, že na to nereagujete, vystúpite z auta a zamknete, spustí sa trúbenie vozidla, ktoré upozorní vodiča, že na zadných sedadlách sa nachádza dieťa alebo môže to byť aj domáce zviera.

Tip: Pomôžeme vám s financovaním auta
Odporúčame vám náš Bezúčelový úverTB, ktorý vám môžeme schváliť aj online, cez aplikáciu Tatra banka.
Náš rozhovor sme začali kúpou auta do desaťtisíc EUR. Dal by sa za túto cenu kúpiť aj elektromobil, o ktorom sa dnes čoraz viac hovorí v súvislosti s ekologickou budúcnosťou?
Dal, v prípade že nejde o úplne nové auto. Aktuálne na Slovensku nepoznám plne elektrické vozidlo, ktoré by sa ako nové predávalo pod hranicou desaťtisíc EUR, a to dokonca ani po zarátaní štátnej podpory, ktorá bola vyhlásená koncom minulého roka. Pri elektromobiloch sú také tri cenové hladiny. Elektromobily do dvadsaťpäťtisíc EUR, do päťdesiattisíc EUR a nad päťdesiattisíc EUR. Do tých dvadsaťpäťtisíc EUR získate elektromobil, ak sa bavíme o stopercentne elektrickom vozidle, skôr takých menších rozmerov, do päťdesiattisíc už sú v ponuke aj vozidlá s priestrannejšou karosériou, možno crossovery, no a nad päťdesiattisíc už sú v ponuke aj SUV a luxusné vozidlá.
Čo definuje cenu elektromobilu najviac, jeho výbava či typ motorizácie? Vieme, že existuje množstvo druhov od hybridu po čistý elektromobil. Vieme definovať, ktorá verzia je cenovo najdostupnejšia?
Treba rozlišovať medzi plne elektrickým vozidlom a elektrifikovaným vozidlom. V súčasnosti sa najviac využívajú takéto formy elektrifikácie:
Mild hybrid, čo je naozaj malá baterka, ktorá pomáha vozidlu pri štartovaní a rozbehu, ale nie je to plnohodnotné elektrické vozidlo. Nepotrebuje zapájať kábel do siete.
Druhým stupňom je hybridné vozidlo. To kombinuje štandardný spaľovací motor, či už benzínový alebo dokonca aj naftový, s väčšou batériou. Táto batéria pomáha napríklad pri kolónach, dojazd však nie je vysoký a je to naozaj taká podporná funkcia. Ktorá má však veľmi významný vplyv na úsporu paliva.
Také už klasickejšie elektrické vozidlo je plug-in hybrid. To znamená, že má pod kapotou benzínový alebo naftový motor, primárne ten benzínový, ale máte možnosť aj dobíjať batériu z externej siete káblom. Pri takomto vozidle sa dojazd v súčasnosti pohybuje okolo 50, 60, niekedy až 70 kilometrov čisto na elektrický pohon. Takže kombinuje akoby to najlepšie z obidvoch svetov. Nemusíte sa báť, že sa vám vybije batéria, pretože máte k dispozícii benzínový motor, ale zároveň pri cestách na kratšiu trať idete plne elektricky.
No a, samozrejme, potom tu máme čisto elektrické vozidlá, ktoré majú iba batériu.
No aj elektromobil s rôznou úrovňou elektrifikácie je automobil, takže do ceny vstupujú rovnaké parametre ako pri aute s bežným spaľovacím motorom, čiže karoséria, výbava, bezpečnostné systémy a podobne.
Na cenu elektromobilov alebo elektrifikovaných vozidiel má však v súčasnosti veľký vplyv práve cena batérie. Tá môže pri niektorých modeloch tvoriť až tretinu výrobných nákladov.

Jednou z väčších tém nielen na Slovensku sú ceny benzínu a nafty. Predpokladajme, že elektrina tiež nebude úplne zadarmo.
Cena elektrickej energie rovnako ako ropy, respektíve následne benzínu a nafty, sa vždy odvíja od viacerých faktorov. Ale tým najjednoduchším je dopyt verzus ponuka. Čím viac elektrických áut bude jazdiť, tým väčšie nároky na infraštruktúru a elektrickú energiu budú. Áno, je odôvodnený predpoklad, že cena elektrickej energie bude stúpať časom, pretože bude väčšia spotreba. A súčasné nabíjanie zadarmo alebo za zlomok ceny, ktorú dnes poznáme, tak je a teda asi aj ostane skôr na nejakej úrovni marketingového počinu.
Na druhej strane treba povedať, že vývoj v energetike, technológiách a efektivite elektromobilov ide dopredu míľovými krokmi. A tiež sú v hre aj iné alternatívy pohonu. Napríklad, vodíkové technológie a palivové články, ktoré odstraňujú potrebu napájania auta do elektriny káblom.
Takže ja osobne si myslím, že budúcnosť mobility je ešte zaujímavá a pestrá, a nepredpokladám, že sa presadí jeden jediný typ pohonu. Skôr to bude taká zaujímavá zmeska rôznych vecí a každý človek si vyberie to, čo mu vyhovuje.
Áno, a ešte napríklad sa môžeme baviť o elektrickej energii z obnoviteľných zdrojov, ktoré by tiež vlastne mohli nejakým spôsobom s tou cenou pracovať. Oplatí sa dnes investovať viac do kúpy automobilu na elektrický pohon alebo treba počkať, kým to bude dostupnejšie?
Oplatí sa teraz investovať do nového mobilu alebo treba počkať? Hovorí sa, že investícia do auta je najhoršou investíciou. Ja osobne s tým vôbec nesúhlasím, pretože my si kúpou auta nekupujeme len to samotné auto, ale najmä bezpečnú mobilitu, pohodlné a moderné prostredie pre mňa a pre mojich blízkych, ktoré je hlavne dostupné kedykoľvek ho potrebujem. Čiže auto je často aj o slobode pohybu a mojom rozhodnutí, a tiež je to v strednej a východnej Európe, možno viac ako na západe, statusová záležitosť.

Ak chce človek elektromobil dnes, lebo mu imponuje svojou bezemisnou prevádzkou, naozaj fantastickou akceleráciu, tichom vo vnútri a celkovo takým pocitom pokrokovosti, tak si elektromobil kúpi.
Ostatným odporúčam odhodiť predsudky a urobiť to najjednoduchšie, čo môžu – ísť sa na nejakom elektromobile povoziť, vyskúšať si ho. Robili sme si prieskum koncom roka 2019 nielen na zákazníkoch Hyundai, ale na reprezentatívnej vzorke populácie, a zistili sme, že vyše 80 percent Slovákov a Sloveniek nikdy v elektromobile ani len nesedelo.
Záverečná otázka: Ako je to so štátnymi dotáciami na kúpu elektromobilu? Aké sú podmienky získania? A aká je maximálna výška možného príspevku?
Zatiaľ posledné kolo dotácií na nákup elektromobilov a plug-in hybridov bolo vyhlásené koncom roka 2019. Vtedy štát ponúkol možnosť získať príspevok až osemtisíc EUR na čistý elektromobil a päťtisíc EUR na plug-in hybrid. Záujem zákazníkov vtedy násobne prevýšil objem dotačného balíka a za tri alebo štyri minúty v podstate nebolo čo prideľovať.
Aktuálne teda nie je možnosť získať novú dotáciu. Tí, ktorí ju vtedy získali, majú 12 mesiacov od jej schválenia na jej využitie. To znamená, že do 12 mesiacov od formálneho schválenia tejto ich požiadavky na dotáciu si musia kúpiť vozidlo, aby túto dotáciu mohli využiť. No a tí ostatní si musia počkať na ďalšie kolo dotácií alebo si kúpiť elektrifikovaná vozidlo aj bez nej. Ponuka je momentálne pomerne široká a svoje si nájde každý.

Kto je
Marek Kopča
Má viac ako 15-ročné skúsenosti z pôsobenia v oblasti marketingu a e-commerce na strane agentúry aj klienta. Od roku 2017 vedie marketingové oddelenie spoločnosti Hyundai Motor Slovakia, kde má na starosti marketing, PR a produkt.
Váš názor nás zaujíma
Pomôžte nám robiť Životné momenty ešte kvalitnejšie
https://www.tatrabanka.sk/sk/zivotne-momenty/kupa-auta-rodinne-elektromobil/