Pozor na podozrivých kupujúcich z inzertných portálov

Mária Mahútová | Tatra banka a.s. Autor: Mária Mahútová, Tatra banka a.s. | 29.04.2021

Pozor na podozrivých kupujúcich z inzertných portálov

Inzertné portály sú ideálnym miestom, kde nájsť nových majiteľov pre veci, ktoré nevyužívame, no stále sú funkčné a môžu poslúžiť iným. Aj tu však nájdeme falošných kupujúcich, ktorí dokážu podvodom získať peniaze od nič netušiacich inzerentov.

Poučte sa od ľudí, ktorí majú túto či podobnú skúsenosť a nedajte sa nachytať:

  • Na váš inzerát zareaguje záujemca, ktorý vás kontaktuje napríklad cez chatovaciu aplikáciu WhatsApp.
  • Prejaví záujem o tovar, chce zaň zaplatiť ihneďposlať poň kuriéra.
  • Zašle vám link s formulárom, kde máte vyplniť číslo karty, dátum exspiráciecvv kód, aby vám mohol zaslať peniaze za tovar.
  • Práve v tomto momente zbystrite pozornosť. Ak vyplníte tieto údaje, útočník má automaticky prístup k vašim peniazom. To zistíte najmä vtedy, keď vám z účtu začnú odchádzať peniaze za nákupy, ktoré ste vy sami nezrealizovali. 

Prečítajte si aj nedávnu skúsenosť nášho kolegu:

„Na inzertnom portáli sme chceli predať detský kočík a ozval sa mi záujemca, ktorý tvrdil, že býva ďaleko, nemôže kočík vyzdvihnúť osobne, ale zabezpečí a zaplatí kuriéra. Ja len musím potvrdiť prijatie platby. Následne mi poslal link na stránku, ktorá vyzerala ako stránka slovenskej pošty, Mala však inú webovú adresu, a po potvrdení odo mňa vyžiadala vyplnenie údajov mojej platobnej karty, na ktorú mi podľa textu mala byť uhradená suma za kočík. V tej chvíli som si definitívne potvrdil, že ide o podvod. Chceli využiť moju nepozornosť a získať údaje o platobnej karte. Nevyplnil som to a napriek lákavej ponuke rýchleho predaja kočík zostal doma.“


Čo si všímať 

  • Na to, aby vám kupujúci poslal peniaze na účet, vaše číslo karty nepotrebuje a nemá dôvod ho vyžadovať. 
  • Predávajúci v prípade prevodu peňazí na účet zasiela kupujúcemu IBAN, nie číslo karty.

Čo robiť

  • V momente, keď vám zašle kupujúci link s formulárom na vyplnenie citlivých údajov z karty, prestaňte so záujemcom komunikovať a nahláste dané číslo polícii.

  • Ak ste už vaše platobné údaje podvodníkovi zadali a odchádzajú vám peniaze z účtu, urýchlene si zablokujte kartu priamo v mobilnej aplikácii Tatra banka, cez chatbota Adama alebo cez DIALOG Live na bezplatnom čísle *1100. Kontaktujte políciu, kde môžete podať trestné oznámenie. V prípade zahraničného podvodníka sa šance na vypátranie znižujú. 

  • Zvyknite si používať denné limity na kartách – znížite tak finančnú stratu pri nechcenom úniku údajov z vašej platobnej karty.

Video návody

Pozrite si video návody, ako si aktivovať aktiváciu MobilePayTB,nastaviť limit na karte či vygenerovať a použiť jednorázové číslo karty.

Myslite aj na svojich blízkych a chráňte ich pred útokmi. Tých mladších, menej skúsených, ale aj tých starších a o to viac dôverčivých. Povedzte im o aktuálnych podobách útokov. 

 

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/podvodnici-z-inzertnych-portalov/