Milada Halová: Manifest Tatra banky je svetovým unikátom

Mária Mahútová | Tatra banka a.s. Autor: Mária Mahútová, Tatra banka a.s. | 06.01.2020 | 5 min. čítania

Milada Halová: Manifest Tatra banky je svetovým unikátom

Tatra banka od januára 2020 mení dizajn platobných kariet, ktorý sa nesie v duchu súčasného umenia na Slovensku. V peňaženke tak budete môcť nostiť diela popredných slovenských umelcov ako Miroslava Cipára, Miloty Havránkovej, Ašota Haasa či Márie Švarbovej. Viac o tom, ako sa myšlienka stala skutočnosťou, nám priblížila Milada Halová, riaditeľka komunikácie a stratégie značiek Tatra banka a Raiffeisen banka.

Kedy a ako vznikla idea redizajnu kariet?

Doterajší dizajn kariet má takmer 20 rokov a už dlhšiu dobu sme sa v Tatra banke pohrávali s myšlienkou redizajnu kariet. Reálne sa o tom začalo hovoriť na konci roka 2018.

Prečo práve umelci?

Mám pocit, že éra manifestu v Tatra banke nie je nová. Ona tu už bola cez doterajšie nadčasové dizajny kariet, kde sme cez podpisy prezentovali literárnych umelcov spätých s Tatra bankou. Je to naše priznanie sa k podpore umenia. Zároveň Hviezdoslav, Tajovský či Figuli v Tatra banke reálne pracovali, boli to vlastne naši kolegovia naprieč generáciami.

Prirodzene sme vedeli, že chceme ísť cestou umenia. Podporujeme ho cez Nadáciu Tatra banky, sme sponzorom Slovenského národného divadla a Slovenskej národnej galérie, umenie je našou súčasťou.  Oslovili sme preto odborníkov na predvýber umelcov. Aby sme prepojili všetky naše aktivity, rozhodli sme sa, že majú vychádzať z nominovaných umelcov a laureátov Ceny Nadácie Tatra banky za umenie.

Boli špeciálne kritéria výberu umelcov?

Hlavným kritériom bola rôznorodosť oblastí umenia. Aby nové karty ľudí vyrušili, vytrhli zo všednosti a priviedi k zamysleniu. Nezamerali sme sa len na umelcov zaoberajúcich sa  výtvarným umením, ale aj dizajnom. Máme na Slovensku šikovných ľudí, ktorí sa zaoberajú typografiou – navrhujú písmo, textilnou tvorbou či fotografiou. Chceme tak ukázať umenie v širšom kontexte, v jeho rozmanitosti, pracujeme preto aj s rôznou formou a typom prevedenia kariet.

Zároveň sme od začiatku vedeli, že sa to nemá na nič hrať a má to zrkadliť súčasnú slovenskú umeleckú scénu. Zamerali sme sa na Creme de la Creme osobností, ktorí žijú a tvoria tu a teraz. Dizajn kariet má mapovať dnešok. Keď sa spätne pozrieme, kto tvoril v roku 2020, tak karty budú ich odrazom a odrazom doby.



Milada Halová: „Súčasný dizajn kariet je časozberným údajom o tom, akí umelci žili a tvorili v roku 2020.“ 

Aké boli reakcie umelcov, keď ich Tatra banka oslovila s týmto nezvyčajným zadaním?

Umelci vedia, že Tatra banka robí veľa pre podporu umenia a bolo cítiť, že idú do toho s rešpektom. Ani jeden nepovedal „nie“ alebo že si to rozmyslí. Boli poctení a poďakovali. To ma zároveň šokovalo, že oni ďakujú nám. Cítili sme z nich skromnosť, čo len potvrdzuje, že sú skutočne osobnosťami. Aj touto cestou im vyjadrujem veľký obdiv a poďakovanie za čas, ktorý umelci venovali Tatra banke. Napríklad pri natáčaní dokrútok, kedy sme ich potrebovali na niekoľko dní vytrhnúť z ich pracovného kolobehu. A to si naozaj vážime.

Umelcov mnohokrát pozná len časť verejnosti.

Pracujeme s premisou, že umelci nie sú celebrity, ľudia o nich bežne nevedia. Nie sú celebritami v tom zmysle, ako známe osobnosti poznáme - z bulvárnych plátkov. Nepíše sa o nich, aj keď sú svetovo uznávaní. Široká verejnosť ich z bežne dostupných zdrojov nepozná. Majú svoju kredibilitu a práve tu cítime, že našou úlohou je pozdvihnúť kultúrnosť spoločnosti cez umenie a to sa dá len vtedy, keď je na očiach, keď je medzi ľudmi, keď sa ho ľudia môžu dotknúť, môžu o ňom rozmýšľať. Ak aspoň 2-3 ľudí naučíme, kto je Erik Šille alebo Lenka Sršňová, tak je misia splnená.

 

Doteraz Tatra banka prinášala umenie cez klientmi obľúbené limitované edície kreditných kariet. Bude v tom pokračovať aj naďalej?

Limitované edície sledovala nielen klientská, ale aj umelecká obec a každý rok čakala, koho oslovíme. Byť na karte je pre mnohých umelcov prestíž, že práve ich dielo bude v peňaženke tisícov ľudí.

ManifestomTB sme na kartách odštartovali éru galérie súčasného umenia. Je to naša zbierka umenia, konceptuálny celok. V rámci limitovanej edície sa pohrávame s myšlienkou biodegradovateľných plastov, ktoré by sme časom chceli zaradiť do portfólia. Aktuálne sme v štádiu testovania materiálov a vyzerá to sľubne.

Aká je budúcnosť dizajnov kariet?

Ideu máme pripravenú na niekoľko rokov. Uvidíme, ako sa karty zavedú do života. Každá zmena si vyžaduje svoj čas, celý proces zmeny dizajnov intenzívne trval trištvrte roka. S umelcami sme v úzkej spolupráci od marca a už teraz vieme, ako dlho tento celý proces trvá a čo to obnáša. 12 ľudí je veľká masa, aby sa všetko zmanažovalo. K novým dizajnom kariet nám najbližšie pribudne aj študentská karta.

Tatra banka je prvou bankou na svete, ktorá má svoj manifest?

Mnoho svetových bánk sa profilovo špecializuje na umenie. Je pre nich prirodzené, že majú na kartách aj umelecké diela. Spojiť však 12 umelcov do jedného odkazu je unikátne.

Podobné správy

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/inovativne-bankovnictvo/milada-halova-manifest-tatra-banky-je-svetovym-unikatom/