Transakčný účet: Aké sú povinnosti a poplatky
| 28.10.2025 | 3 min. čítania
Transakčný účet sa stal v roku 2025 nevyhnutnou súčasťou podnikania na Slovensku. Pozrime sa, ako sa táto povinnosť premietla do praxe, ako ovplyvnila každodenný život podnikateľov a čo sa v tejto súvislosti mení od 1. januára 2026.
Povinnosť transakčného (podnikateľského) účtu
Povinnosť otvoriť si transakčný účet ukladá zákon o dani z finančných transakcií, a to v súvislosti so začatím vyberania tejto dane na Slovensku od 1. apríla 2025.
Povinnosť mať transakčný účet sa vzťahuje najmä na právnické osoby, ako sú spoločnosti s ručením obmedzeným alebo akciové spoločnosti.
Do konca roka 2025 transakčný účet musia mať aj fyzické osoby – podnikatelia.
Pozor, od roku 2026 dochádza k zmene:
Novela zákona o dani z finančných transakcií vylúčila fyzické osoby z okruhu daňovníkov.
V praxi to znamená, že fyzické osoby – podnikatelia od januára 2026 nemusia platiť transakčnú daň, teda nemajú ani povinnosť mať transakčný účet podľa tohto zákona.
Z okruhu daňovníkov sú vyňaté aj niektoré ďalšie subjekty:
- Sociálna poisťovňa
- rozpočtové a príspevkové organizácie
- obce a vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie
- niektoré subjekty neziskového sektora (dôležitá je ich právna forma a či vykonávajú verejno-prospešný účel)
- organizácie cestovného ruchu a turistické informačné centrá
Čo je transakčný účet
Aby bolo možné transakčnú daň správne odvádzať, zákon upravuje, že finančné transakcie súvisiace s podnikaním je daňovník (podnikateľ) povinný vykonávať na transakčnom účte.
![]()
Zákon o dani z finančných transakcií definuje do konca roka 2025 transakčný účet ako:
- platobný účet daňovníka, ktorý je právnickou osobou alebo organizačnou zložkou zahraničnej osoby,
- platobný účet daňovníka, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom, na ktorom takýto daňovník vykonáva finančné transakcie súvisiace s jeho podnikaním.
Z podstaty transakcií, ktoré sa na takomto účte vykonávajú, je zrejmé, že ide o podnikateľské účty. V ponuke bánk sa ani nestretnete s pojmom „transakčný účet“, potrebné je hľadať tieto produkty: podnikateľský účet, účet na podnikanie, prípadne živnostenský účet.
Od 1. januára 2026 platí, že transakčným účtom je platobný účet daňovníka, ktorým sú po novom iba právnické osoby, pričom dochádza aj k spresneniu definície týchto daňovníkov.
Aké sú podmienky vybavenia transakčného účtu a čo všetko je potrebné?
Možnosti otvorenia transakčného účtu
Založenie transakčného účtu je spravidla jednoduchý proces, ktorý je možné vykonať osobne v pobočke banky. Niektoré banky však ponúkajú už aj založenie účtu online.
Napríklad v Tatra banke si môžu živnostníci aj spoločnosti s ručením obmedzeným (vrátane viacosobových s. r. o.) otvoriť podnikateľský účet priamo cez mobilnú aplikáciu. Nemusia chodiť do pobočky, všetko vybavia pohodlne z domu alebo kancelárie.
Dokumenty potrebné pre otvorenie transakčného účtu
Na zriadenie transakčného účtu banky zvyčajne požadujú platný občiansky preukaz, výpis z obchodného alebo živnostenského registra, prípadne ďalšie dokumenty podľa typu podnikania.
V Tatra banke doklad o podnikaní u živnostníka nie je potrebný, banka si všetky potrebné údaje overí digitálne.
Poplatky súvisiace s otvorením a vedením transakčného účtu
Väčšina bánk ponúka pre živnostníkov zvýhodnené podmienky, napríklad vedenie účtu zadarmo na prvý rok.
V Tatra banke môže mať živnostník vedenie účtu za 0 EUR aj po uplynutí prvého roku. Stačí mu na to bezhotovostný kreditný obrat 500 EUR mesačne.
Mladí živnostníci, ktorí si otvoria podnikateľský účet v Tatra banke, ho majú bez poplatku za vedenie až do 26 rokov.
Výhody oddelenia firemných a súkromných transakcií
Hoci pre fyzické osoby – podnikateľov už od roku 2026 nebude transakčný účet zákonnou povinnosťou, v praxi to nie je také čierno-biele:
Používanie osobného účtu aj na podnikateľské účely môže byť v rozpore s podmienkami uvedenými v zmluve o bežnom účte alebo vo všeobecných obchodných podmienkach banky.
Oddelenie firemných a súkromných financií je veľmi praktické aj z pohľadu každodenného riadenia biznisu:
- Okamžitý prehľad o financiách používaných na podnikanie a u predávajúcich aj o prijímaných platbách po zavedení povinných bezhotovostných platieb, ktoré je plánované od marca 2026.
- Zjednodušená správa účtovníctva či daňovej evidencie – cena za vedenie účtovníctva sa nezvyšuje účtovaním súkromných pohybov, pri vedení účtovníctva je jednoduché rozlíšiť príjmy a výdavky osobného a podnikateľského charakteru.
- Osobné transakcie zostávajú v súkromí – účtovník má prehľad len o financiách spojených s podnikaním, nie o súkromných platbách, rovnako v prípade daňovej kontroly je obvykle kontrolovaný len podnikateľský účet.
- Uplatnenie plnej sumy bankových poplatkov do daňových výdavkov
- Možnosť využívať rôzne zvýhodnenia, ktoré banky ponúkajú po otvorení podnikateľského účtu.
Využívajte s účtom aj zľavy u našich partnerov
- na fakturačný softvér
- na tvorbu e-shopu a digitálny marketing
- na ochranu značky a GDPR
- a na ďalšie služby overených firiem
Pozrieť všetky zľavy

Aká je výška transakčnej dane a ako ju jednoducho rozoznať?
Daň z finančných transakcií sa vzťahuje na:
- odchádzajúce bankové platby – úhrady z účtov (napr. platby faktúr, výplatu miezd),
- výber hotovosti,
- používanie platobných kariet.
Inak povedané, zdaňované sú debetné transakcie, ktoré zrealizujete z transakčného účtu.
Zákon však stanovuje rôzne výnimky, z ktorých sa transakčná daň neplatí, napríklad sú to platby daní a odvodov do Sociálnej či zdravotných poisťovní, alebo prevody medzi účtami daňovníka v jednej banke.
![]()
Aká je výška dane z jednotlivých transakcií? Zákon stanovuje rôzne výšky sadzby dane:
- Pre debetnú finančnú transakciu (napr. úhradu faktúry bankovým prevodom) platí sadzba 0,4 % zo sumy finančnej transakcie, najviac 40 eur za transakciu (maximálna suma sa teda uplatní pri debetnej transakcii v sume 10 000 eur a viac).
- Pre výber finančných prostriedkov v hotovosti ide o 0,8 % zo sumy výberu bez stanovenia maximálnej výšky dane za transakciu.
- Pri použití platobnej karty vydanej k transakčnému účtu je daň určená fixnou sumou vo výške 2 eurá za kalendárny rok, v ktorom bola platobná karta použitá.
- Pri preúčtovaní nákladov v súvislosti s vykonaním finančných transakcií, ktoré sa vzťahujú na činnosť v tuzemsku, ide o 0,4 % zo sumy preúčtovaných nákladov bez stanovenia maximálnej výšky dane (s výnimkou transakcie, ktorú vykonala iná osoba ako daňovník a ktorú mu táto iná osoba preúčtovala, ak ju vie daňovník preukázať – vtedy sa uplatní rovnako sadzba dane 0,4 %, avšak do maximálnej výšky 40 eur).
Banky pristupujú k zrazeniu transakčnej dane z odchádzajúcich platieb rôzne – niektoré banky zrazia daň ihneď s platbou, iné nasledujúci deň, prípadne kumulatívne za predchádzajúci mesiac. Tieto položky sú však vo výpise a online bankovníctve jednoznačne odlíšené.
V Tatra banke je daň z finančných transakcií vypočítavaná a zrážaná denne, pričom zúčtovanie nastáva nasledujúci deň po vykonaní transakcie (napríklad, ak klient vykonal platbu v stredu, daň je zrazená a zúčtovaná vo štvrtok). To isté platí aj pri výbere hotovosti.
Zákon tiež upravuje postup, ak má daňovník pochybnosti o správnosti vybratej dane. Podnikateľ môže požiadať platiteľa dane (banku) o vysvetlenie do 12 kalendárnych mesiacov odo dňa, keď k vybratiu dane došlo. V žiadosti uvedie dôvody preukazujúce jeho pochybnosti.
Transakčný a súkromný účet v jednej banke?
Jednou z výnimiek, keď sa transakčná daň neplatí, je platobná operácia vykonaná medzi účtami daňovníka vedenými u toho istého poskytovateľa. Ide o vnútrobankové prevody z podnikateľského účtu na súkromný, pričom musí ísť o vlastné účty daňovníka.
Z hľadiska transakčnej dane sa preto oplatí mať súkromný aj podnikateľský účet v rovnakej banke.
Ak má spoločnosť s ručením obmedzeným dva, prípadne aj viac účtov v jednej banke, a prevádza si medzi nimi peniaze, tieto prevody nebudú zaťažené transakčnou daňou.
Rovnako to do konca roka 2025 platí pre podnikateľa – fyzickú osobu, ktorý má dva účty v jednej banke (súkromný aj podnikateľský). Ak si prevádza peniaze na svoj súkromný účet, banka mu transakčnú daň nestrhne. Ak by mal účty v rôznych bankách alebo by živnostník preposielal z podnikateľského účtu peniaze na účet svojej manželky či svojich detí, transakčná daň sa mu z tohto prevodu zrazí.

Ak by s. r. o. poslala peniaze svojmu spoločníkovi – fyzickej osobe, hoci do tej istej banky (napr. výplatu mzdy, dividendu, pôžičku a podobne), z takejto transakcie bude s. r. o. transakčnú daň platiť, nejde totiž o platbu medzi vlastnými účtami daňovníka. Spoločník a s. r. o. sú vždy dve rozdielne osoby, a teda nejde o jedného a toho istého daňovníka.
Ako si efektívne spravovať svoje účty?
Na záver ponúkame pár rád pre efektívnejšie riadenie financií:
- Zistite si, aké zvýhodnenia ste získali k podnikateľskému účtu, môže ísť napríklad o zľavy na fakturačný softvér, platobný terminál či platobnú bránu.
- Zaujímajte sa o úľavy na poplatkoch za vedenie účtu.
- Ako fyzická osoba si založte dva účty (súkromný a transakčný) v tej istej banke, aby ste si zjednodušili správu financií a neplatili do konca roka 2025 transakčnú daň pri prevodoch medzi týmito účtami.
- Používajte mobilnú bankovú aplikáciu – štandardom je manažment podnikateľských financií, v technicky vyspelých bankových aplikáciách si však viete napríklad urobiť aj prepočet financovania a o podnikateľský úver aj priamo požiadať.
- Nastavte si upozornenia o pohyboch na účtoch – získate tak prehľad o všetkých výdavkoch.
- Automatizujte odvody a iné platby – nastavte si inkasá a trvalé príkazy pre úsporu času.

K podnikaniu sa vám hodí Živnostenský účetTB
Otvorte si ho z pohodlia vašej kancelárie cez mobilnú aplikáciu Tatra banka a využívajte jeho neobmedzené možnosti.
Po otvorení účtu získate prístup k výhodným ponukám od našich partnerov.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/zaciatok-podnikania/blog/transakcny-ucet/