1. Blog
  2. /
  3. Inovatívne bankovníctvo
  4. /
  5. Umelá inteligencia pre začiatočníkov: Toto sú najlepšie AI chatboty

Umelá inteligencia pre začiatočníkov: Toto sú najlepšie AI chatboty

Oliver Kamenský | Agile Product Owner Autor: Oliver Kamenský, Agile Product Owner | 30.04.2025 | 5 min. čítania

najlepsi AI chatbot

Ako začiatočník možno stojíte pred dilemou, ktorého AI chatbota sa oplatí vyskúšať ako prvého. Aby sme vám výber zjednodušili, porovnali sme 5 obľúbených aplikácií.

Čo je a ako funguje generatívna umelá inteligencia?

Umelá inteligencia alebo AI (z anglického artificial intelligence) je zjednodušene schopnosť systémov a technológií napodobniť ľudskú inteligenciu, prípadne vykonávať úlohy, ktoré by inak vyžadovali ľudské myslenie a rozhodovanie. 

Pojem bol prvýkrát použitý približne pred 70 rokmi, avšak jeho význam a popularita narástli pred dvomi rokmi, keď ľudia po celom svete začali využívať konverzačné rozhranie ChatGPT.

Za fenomenálnym úspechom produktu ChatGPT od spoločnosti OpenAI stojí špeciálny typ AI – generatívna umelá inteligencia. Prívlastok „generatívna“ dostala vďaka tomu, že dokáže generovať (vytvárať) nový obsah na základe inštrukcie používateľa, tzv. promptu

Na tvorenie nového obsahu bola trénovaná veľkým množstvom vstupov. Kvalitou textov sa tak približuje odpovedi človeka, audiovizuálne výstupy pripomínajú výtvory skutočných ľudí. 

Možnosti využitia generatívnej AI:

  • Tvorba textov, prekladov, obrázkov, zvukov, kódov atď.
  • Zhrnutie dlhých textov (dokumenty, články a pod.)
  • Kontrola gramatiky
  • Vysvetlenie cudzieho pojmu/konceptu
  • Pomoc s vytvorením nových nápadov (brainstorming)

Bežný človek sa však s generatívnou umelou inteligenciou stretne najmä v podobe AI chatbota, s ktorým je možné viesť súvislú konverzáciu podobnú rozhovoru.

5 vecí, ktoré by ste mali vedieť o generatívnom AI chatbotovi

1. AI chatbot dokáže rozumieť, interpretovať a generovať ľudskú reč.

Je to vďaka tomu, že využíva Spracovanie prirodzeného jazyka – odvetvie umelej inteligencie a lingvistiky, ktoré sa zaoberá interakciou medzi ľuďmi a počítačmi prostredníctvom prirodzeného jazyka.

Zároveň do diskusie s AI chatbotom môžete vkladať nielen texty, ale aj rôzne súbory – bežne dostupné modely dokážu pracovať napríklad s obrázkami. Rovnako odpoveď chatbota nemusí byť len text, ale napríklad aj samostatný grafický či audiovizuálny súbor.

2. Kvalita odpovedí sa odvíja od kvality a rozsahu dát použitých na jeho tréning.

Kvalita odpovedí v anglickom jazyku je lepšia ako kvalita odpovedí v slovenskom jazyku. Je to preto, že anglického textového obsahu je výrazne viac ako slovenského. 

Zároveň čím lepší vstup zadáte, tým lepší výstup dostanete. AI chatbot nepozná vás ani vaše očakávania. Preto je potrebné poskytnúť prompt v čo najlepšej kvalite. 

V kvalitnom prompte by určite nemali chýbať:

  • Kontext – opíšte svoju požiadavku detailne.
  • Persona – zadefinujte profil osoby, ktorú AI chatbot reprezentuje (pomôže to umelej inteligencii udržiavať konzistentný štýl komunikácie a správania sa).
  • Cieľ – na aký účel bude výstup použitý.
  • Publikum – komu bude výstup adresovaný.
  • Rámec – rozsah výstupu, ktorý chcete dostať (napr. počet strán, slov).

 

3. AI chatbot si uvedomuje kontext predošlých konverzácií.

Pokročilé AI chatboty majú schopnosť zapamätať si, o čom ste sa s nimi už rozprávali (nielen v rámci jednej konverzácie, ale aj naprieč viacerými konverzáciami), vďaka čomu dokážu poskytnúť zmysluplnejšie a osobnejšie odpovede. Množstvo textu, ktoré chatbot dokáže spracovať a pamätať si počas konverzácie, sa nazýva kontextové okno.

4. Bude sa vám snažiť pomôcť aj za cenu nesprávnej odpovede.

Keď chatbot nemá dostatok informácií, začne poskytovať zvláštne alebo nepresné odpovede, aby splnil všetky vaše požiadavky. Namiesto toho, aby priznal nevedomosť, odpovede si jednoducho vymýšľa. Tento jav sa nazýva „halucinovanie“ a ide o jedno z hlavných rizík používania generatívnej AI. Z tohto dôvodu je potrebné odpovede chatbota vždy kontrolovať. 

Tip pre vás:

Každé z riešení, ktoré neskôr opisujeme v blogu (s výnimkou Claude), poskytuje možnosť webového vyhľadávania. Keď si ju aktivujete, uvidíte zdroje, z ktorých odpoveď vznikla, a viete si tak jednoducho overiť správnosť informácií. 

 

5. Informácie, ktoré vložíte do konverzácie, môžu byť použité na trénovanie generatívneho modelu chatbota.

Vyvarujte sa preto zdieľaniu citlivých osobných a firemných údajov v konverzácii s chatbotom. 

AI chatboty, ktoré sa oplatí vyskúšať  

Trh s umelou inteligenciou za posledné dva roky ovládlo niekoľko silných hráčov. V rámci tomto blogu sa bližšie pozrieme na: OpenAI, Google, Microsoft, Anthropic a Perplexity. Ak začínate s AI, práve ich riešenia stoja za pozornosť.

Môžete ich používať cez webový prehliadač alebo si ich stiahnuť ako mobilnú aplikáciu do svojho smartfónu. Zároveň sú poskytované v rôznych verziách: 

  • Free verzie: väčšinou ponúkajú len základné funkcionality, pri pokročilých funkcionalitách býva stanovený denný/mesačný limit ich použitia.
  • Platené verzie: rozšírené funkcionality, zväčša ich však môžete použiť len na súkromné účely.
  • Firemné typy predplatného: slúžia na komerčné účely.

ChatGPT od OpenAI

Na konci novembra 2022 predstavila americká nezisková organizácia OpenAI svojho AI chatbota s názvom ChatGPT. Od začiatku sa profiluje ako líder, ktorý udáva trendy, a konkurencia ho v mnohých smeroch len nasleduje. 

Top výhody:

  • Môžete s ním komunikovať v slovenčine, dokonca aj v hlasovom móde.
  • Možnosť hĺbkového výskumu vďaka funkcionalite Deep Research – na pokyn používateľa začne vyhľadávať informácie z oveľa väčšieho počtu zdrojov a zároveň nad získanými informáciami postupne rozmýšľa, výsledkom čoho je kvalitnejšia a komplexnejšia odpoveď chatbota.
  • Zaujímavou funkcionalitou platenej verzie je možnosť plánovať úlohy, ktoré sa vykonajú v presnom čase. Napríklad môžete chatbotovi povedať, nech vám pošle každý deň o 7:00 hod. sumár najdôležitejších športových udalostí, ktoré sa udiali za predošlý deň.
  • Umožňuje prepojiť úložiská dokumentov, ako sú Google Drive či Microsoft OneDrive, čo z neho robí potenciálne zaujímavý nástroj aj v pracovnom prostredí.

chatgpt

Gemini od Google

Google prišiel s prvým AI chatbotom až v marci 2023. Pôvodne ho nazval Google Bard, neskôr ho však premenoval na Gemini. Napriek tomu, že Google musel zo začiatku čeliť rozsiahlej kritike, dnes sa Gemini radí medzi najlepšie AI chatboty. 

Top výhody:

  • Prepojenie s ostatnými službami Google: webové vyhľadávanie, Gmail a Google Drive. 
  • Hlasový mód v slovenčine, ktorý však nepracuje tak plynule ako v prípade ChatGPT.
  • Funkcionalita Deep Research (podobne ako OpenAI).
  • Dlhé kontextové okno – dokáže naraz spracovať veľké množstvo informácií.

gemini

Copilot od Microsoftu

Microsoft uverejnil svojho generatívneho AI chatbota vo februári 2023, pôvodne pod názvom Bing Chat. O pár mesiacov ho však premenoval na Copilot. Microsoft je aktuálne jedným z najsilnejších akcionárov spoločnosti OpenAI, aj preto nie je žiadnym prekvapením, že používa jeho jazykové modely. 

Top výhody:

  • V platenej verzii umožňuje prepojenie s ostatnými Microsoft nástrojmi: Outlook, Word, Excel, PowerPoint a ďalšími prevažne pracovnými aplikáciami.
  • Hlasový mód v slovenčine, ktorý má podobné schopnosti ako hlasový mód v ChatGPT.

copilot microsoft

Claude od spoločnosti Anthropic

Americký startup Anthropic, ktorý bol v roku 2021 založený niektorými bývalými členmi spoločnosti OpenAI, ponúka svojho AI chatbota pod názvom Claude. Claude uzrel svetlo sveta v marci 2023 a priaznivcov si našiel najmä medzi programátormi. Jedným z hlavných investorov Anthropicu je spoločnosť Amazon. 

Top výhody:

  • Práca s programovacími jazykmi. 
  • V platenej verzii po novom umožňuje Claude prepojenie s Google službami (Gmail, Kalendár, Google Docs). 

claude

Perplexity od spoločnosti Perplexity

Ďalší americký startup, ktorý produkuje kvalitného a obľúbeného AI chatbota, je Perplexity. Prvá verzia tohto chatbota, ešte s pôvodným názvom Perplexity Ask, bola uverejnená v decembri 2022. 

Top výhody:

  • Používateľ si môže vybrať z viacerých jazykových modelov podľa vlastnej preferencie.
  • Hlasový mód v slovenčine, ktorý však nepracuje tak plynule ako v prípade ChatGPT.
  • Funkcionalita Deep Research (podobne ako OpenAI a Google).

perplexity

Ďalšie AI chatboty

Ak sa pozrieme na užívateľské hodnotenia, medzi poprednými AI chatbotmi nájdeme aj Grok od spoločnosti xAI, Meta AI, DeepSeek či Le Chat od spoločnosti Mistral AI.

Záver

Je možné, že kým ste sa dostali na koniec tohto blogu, objavila sa nejaká nová AI funkcionalita alebo vylepšenie. Tak dynamický je vývoj v oblasti umelej inteligencie. 

Napriek tomu vám vyššie spomenuté riešenia ponúknu kvalitný základ, na ktorom môžete ďalej stavať. Za nás máme už len 2 odporúčania:

  • Nebojte sa skúšať a testovať rôzne generatívne umelé inteligencie, aby ste sa dopracovali k čo najkvalitnejšiemu výstupu.
  • Nezabúdajte, že chatboty sú skvelými pomocníkmi pri práci a učení, ale niekedy generujú nesprávne informácie. Preto je dôležité zapojiť kritické myslenie a overovať si informácie poskytnuté umelou inteligenciou.

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/inovativne-bankovnictvo/najlepsie-ai-chatboty/