Crowdfunding: Ako získať peniaze na projekt
| 03.05.2022 | 4 min. čítania
Ak máte podnikateľský nápad, no na rozbeh vlastného biznisu nemáte dostatok peňazí, môžete skúsiť crowdfunding. Na váš projekt sa vám cez špeciálnu platformu vyzbiera veľký počet individuálnych prispievateľov. Čo ale vlastne crowdfunding je a ako ho využiť?
Aktualizované 27. 11. 2024.
Čo je crowdfunding?
Pojem crowdfunding nájdete v slovníkoch aj ako tzv. kolektívne financovanie, a to preto, že sa vám na váš projekt vopred vyzbiera veľké množstvo jednotlivcov (ale pokojne aj firiem).
Ide o alternatívny spôsob financovania, kedy sa prijímatelia spájajú so svojimi prispievateľmi prostredníctvom online crowdfundingových platforiem. Dá sa povedať, že spravidla ide o akýsi predpredaj výrobkov alebo služieb.
Ako funguje crowdfunding?
Ako funguje crowdfunding, si vysvetlíme na jeho najpopulárnejšej forme, ktorou je odmenový crowdfunding. Tento typ sa u nás využíva najčastejšie a takisto je najbežnejší pri podnikateľských projektoch.
Na jednej strane stojí projekt, ktorý autor predstaví na crowdfundingovej platforme spolu s:
- cieľovou sumou, ktorú chce vyzbierať a
- odmenami, ktoré za príspevky ponúka.
Na druhej strane sú ľudia, ktorí projektu veria natoľko, aby za (zatiaľ neexistujúce) výrobky alebo služby zaplatili vopred, a to aj na niekoľko mesiacov.
Ak sa do konca kampane vyzbiera celá suma, crowdfundingová platforma vyplatí autorovi projektu celú sumu zníženú o províziu platformy. Populárne sú aj míľniky, teda viacero cieľových súm, pričom pri každom míľniku je uvedené, čo sa za príspevky zrealizuje, ak bude dosiahnutý. Crowdfundingová kampaň zvyčajne trvá niekoľko desiatok dní (od 15 do 90).
Ak sa suma nevyzbiera, peniaze sa vrátia naspäť podporovateľom. Ide o princíp s názvom „všetko alebo nič“, naproti tomu, v prípade princípu „nechaj si všetko” vám platforma pošle aj neúplnú sumu, taktiež zníženú o províziu platformy (čo je menej časté).
Po poskytnutí financií crowdfundingovou platformou autor projektu realizuje svoj podnikateľský nápad a následne poskytne sľúbené odmeny svojim podporovateľom.
V rámci kampane autor projektu vymýšľa pre podporovateľov rôzne odmeny. Ak napríklad zbierate peniaze na CD hudobnej kapely, okrem CD-čka môžete poskytnúť aj lístky na koncert, kde album pokrstíte, CD s podpisom a venovaním, či zážitok vo forme vystúpenia kapely u podporovateľa na firemnom večierku.
Obvykle teda prispievatelia získavajú rôzne exkluzívne zľavy, limitované kúsky výrobkov, zážitky či iné zaujímavé odmeny, ku ktorým by sa bežne nedostali.
Typy crowdfundingu
Existuje niekoľko hlavných typov crowdfundingu. Okrem odmenového (alebo odmeňovacieho), ktorý sme si už popísali detailnejšie, sú tu ďalšie menej zaužívané formy, a to:
- Darcovský crowdfunding, ktorý sa využíva hlavne na dobročinné a charitatívne účely, princípom je, že mnoho ľudí prispeje zvyčajne menšími sumami na konkrétny účel a odmenou je zvyčajne dobrý pocit. Využívanie darcovského crowdfundingu pri podnikateľských projektoch je menej obvyklé, ale možno ho vidieť napríklad pri financovaní sociálnych podnikov či pri financovaní obnovy podnikania postihnutého prírodnou katastrofou.
- Investičný crowdfunding (alebo aj crowdinvesting) pre zabehnuté firmy alebo globálne startupy, ktorý vyzbierané prostriedky od malých investorov využíva na rast firmy a ponúka im za to podiel na zisku alebo podiel vo firme.
- Pôžičkový alebo dlhový crowdfunding (tzv. crowdlending) je forma financovania, kedy množstvo jednotlivcov požičiava peniaze na financovanie projektov a očakávajú, že požičaná suma bude splatená s úrokom. Využívajú ho najmä firmy, ktoré už generujú príjem a potrebujú rýchlejšie alebo flexibilnejšie financovanie, ako ponúkajú tradičné formy financovania
Typy projektov vhodné pre crowdfunding
Crowdfunding je stále obľúbenejší a atraktívnejší pre financovanie rôznych druhov projektov, v súčasnosti ho ale využívajú hlavne:
- umelci a tvorcovia (spisovatelia, režiséri a producenti, speváci a kapely, či usporiadatelia rôznych kultúrnych podujatí a koncertov),
- vývojári a technologické startupy (hry, aplikácie, inovatívny hardvér atď.),
- cestovatelia,
- športovci,
- iniciátori lokálnych projektov (obnova turistických pamiatok spojená s ich prevádzkou, lokálne podujatia),
- autori projektov z oblasti kozmetiky, módy, gastronómie alebo z mediálnej oblasti (nezávislé noviny a magazíny, či rôzne online formáty ako podcasty, online televízia a i.).
Aké sú výhody a nevýhody crowdfundingu?
Každá minca má dve strany, aj tá crowdfundingová. Na čo sa pripraviť, ak chcete spustiť svoju crowdfundingovú kampaň? Toto sú najdôležitejšie výhody a nevýhody:
Výhody crowdfundingu:
- predstavuje možnosť otestovať si záujem na trhu bez rizika zlyhania biznisu,
- pomôže dostať značku rýchlo do povedomia (marketing) a vytvorí okolo nej komunitu,
- zabezpečí priamu distribúciu produktu od autora k ľuďom.
Nevýhody crowdfundingu:
- ak sa nevyzbiera stanovená cieľová suma, autor projektu musí hľadať iné zdroje na dofinancovanie projektu (v prípade princípu „všetko alebo nič” celú stanovenú sumu),
- predchádza mu náročná príprava a tím realizujúci crowdfundingovú kampaň musí mať obchodnícke a mediálne skúsenosti,
- v individuálnych prípadoch môže nasledovať komplikované účtovníctvo kampane.
Riziká crowdfundingu
Crowdfunding môže byť dobrý spôsob, ako získať financie na rôzne projekty, ale nesie so sebou aj určité riziká. Zo strany prispievateľov je najväčšie riziko, že sa vyzbierané peniaze nepoužijú na deklarované účely a odmeny nebudú poskytnuté.
Riziká pre autorov projektov na crowdfundingových platformách sú najmä tieto:
- možný neúspech projektu, čo vedie k sklamaniu a k chýbajúcemu zdroju financovania,
- reputačné riziká napríklad v prípade, ak autor podhodnotí náklady, nedokáže vyrobiť odmeny a nedodá ich podporovateľom, prípadne o pokrokoch projektu nedostatočne a netransparentne komunikuje,
- regulačné a právne riziká – týkajúce sa predovšetkým autorských práv či európskej legislatívy.
Zároveň je dôležité dôkladne preskúmať podmienky konkrétnej crowdfundingovej platformy, aby vás neprekvapili podmienky spolupráce či rôzne poplatky.
Tip pre vás:
Nepodarilo sa vám vyzbierať cieľovú sumu?
Produkt môžete prerobiť a skúsiť to znova, alebo na rozbeh vášho projektu použijete výhodné financovanie. Tatra banka aktuálne ponúka bezúčelový úver na začiatok podnikania vo výške 2 000 eur.
Slovenské, české a svetové crowdfundingové platformy
Crowdfunding sa realizuje online cez crowdfundingovú platformu či crowdfundingový portál. Vyberajte si nielen podľa toho, či chcete kampaň viesť iba na Slovensku a v Česku, alebo celosvetovo, ale aj podľa toho:
- akú výšku provízie si platforma vezme z cieľovej sumy, a
- na akom princípe platforma funguje („všetko alebo nič“ = peniaze dostanete iba v prípade, že sa vyzbiera celá suma, inak sa vrátia podporovateľom, alebo „nechaj si všetko“ = platforma vám pošle toľko, koľko sa vyzbiera, aj v prípade, že to nebude celá cieľová suma).
Medzi známe celosvetové crowdfundingové platformy patria napríklad:
- Kickstarter,
- Indiegogo či
- GoFundMe.
Obľúbené české a slovenské platformy sú zasa:
- Startovač,
- StartLab,
- HitHit,
- Crowdberry,
- Donio či
- ĽudiaĽuďom.
Líšia sa v poplatkovej politike, ale najmä v tom , aké typy projektov sa na týchto stránkach dominantne prezentujú. Zameriavajú sa napríklad na nápady z oblasti umenia, dizajnu či moderných technológií, no sú tiež také, na ktorých možno zdieľať len charitatívne kampane či startupové projekty.
Crowdfunding a legislatíva
Keďže je crowdfunding pomerne nová forma financovania, na Slovensku zatiaľ nie je zásadným spôsobom regulovaná. Európskej legislatíve, ktorá platí aj u nás, podliehajú iba investičný a pôžičkový crowdfunding.
Crowdfunding môže byť diskutabilný z daňovo-účtovného hľadiska. Pre správne účtovanie a zdaňovanie je však kľúčové, akú odmenu si vaši podporovatelia zvolili:
- V prípade, že vás niekto podporil a vy mu za to nič nemusíte dať, malo by ísť o dar.
- Ak však budete zasielať odmeny, spravidla ide o tržby z predaja tovaru alebo služieb, ako by ste ich predávali svojim zákazníkom.
Napríklad, ak financujete novú knihu, ktorú po vydaní zašlete svojim podporovateľom, ide o tržby, ktoré musíte riadne zaúčtovať a zdaniť.
Najlepšie vždy urobíte, ak sa o vašom konkrétnom prípade poradíte s odborníkmi, ideálne, ak už majú predchádzajúcu skúsenosť s crowdfundingom.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/crowdfunding/