Ako si nájsť zákazníkov Ako si nájsť zákazníkov

Ako si nájsť zákazníkov?

Na tému, ako si nájsť zákazníkov, sa v tejto časti seriálu SZČO? rozprávame s Martinom Winklerom, spoluzakladateľom spoločnosti Wilio, ktorá spája živnostníkov so zákazníkmi.

Žiadny biznis bez zákazníka by v podstate nemal zmysel. Poďme si teda povedať, ako týchto zákazníkov získať. Je dnes ťažšie získať zákazníkov oproti minulosti?

Pochopiteľne, konkurencia je dnes veľká. Zákazníci sa primárne presúvajú do online priestoru, kde nie každý živnostník má nejaké vedomosti a možnosti, ako v online priestore zákazníkov získať. A preto tu je Wilio, ktoré v online priestore funguje a je veľmi jednoduché sa do neho zaregistrovať a získavať nových zákazníkov.

 

Tento servis robíte zadarmo?

Náš servis nie je úplne zadarmo, ale za veľmi nízky poplatok. Sú to zanedbateľné sumy oproti tým, ktoré by ste použili na vlastnú propagáciu.

Ako osloviť ľudí ako začínajúci živnostník?

Ako začínajúci živnostník alebo živnostníčka najprv zrejme začnete oslovovať svojich známych, ktorí vás poznajú a ktorým poviete o svojej práci a aké služby ponúkate. Na základe odporúčaní potom začnete získavať nových zákazníkov. Lenže to sa môže hýbať len pomaly, rozbeh môže trvať aj rok.

Aké sú momentálne najúčinnejšie trendy v získavaní zákazníkov?

Určite sú to hodnotenia. Každý, kto hľadá nejakého profesionála, chce vedieť, že je dobrý, že si domov nepustí niekoho, komu nedôveruje alebo kto nie je šikovný. Avšak hodnotenia si budujete len veľmi pomaly. My vo Wiliu kladieme na hodnotenia veľký dôraz. Profesionála hodnotí zákazník podľa ceny, kvality služby, jeho správania a vystupovania, ale aj podľa takých drobností, ako napríklad, či si po sebe uprace, či bol dochvíľny a tak ďalej.

Mnohé spoločnosti začali v dnešnej dobe využívať aj rôznych influencerov na sociálnych sieťach, ktorí tiež odporúčajú nielen konkrétne produkty, ale aj služby. Je aj toto účinný nástroj získavania zákazníkov?

My sme sa tiež propagovali cez influencerov. Malo to význam, ale osloví to len istú komunitu ľudí. Zároveň je to podľa môjho názoru dosť drahý spôsob, ako sa propagovať.

Ako osloviť zákazníkov v offline a ako v online prostredí? Je tam ešte nejaký rozdiel?

Offline, ako napríklad rádio, televízia, billboardy alebo časopisy, sú niečo, čo sa nedá zacieliť na konkrétneho zákazníka. Je to veľmi drahé a cielite na veľmi široké spektrum ľudí. Potom môžete skúsiť online, ale ten tiež nie je úplne lacný. Musíte vedieť, ako cieliť. Na to sú tu jednak agentúry, prípadne to viete urobiť aj vo vlastnej réžii. No a potom je tu zase Wilio. Keď sa vo Wiliu zaregistrujete pod istým typom služieb, tak vám budú chodiť presne títo konkrétni zákazníci. Keď ste elektrikár, prídu vám zákazky na elektroinštalačné práce, montáž zásuvky, montáž svetiel. Je to teda presne cielené na to, čo potrebujete.

Ako vieme vybudovať bázu spokojných zákazníkov?

Kvalita služby, kvalita služby, kvalita služby. Ako sme hovorili, hodnotenia sú gro. Keď napríklad hľadáte na Googli nejakého odborníka, napríklad maliar Banská Bystrica, a vidíte síce, že je tam nejaký Ferko, ale neviete, či je dobrý a či je spoľahlivý. Keď si otvoríte Wilio a zadáte službu, ktorú hľadáte, ozve sa vám päť ľudí. Z toho vidíte, že traja urobili po štyridsať zákaziek, z toho jeden má dobrú cenu, má hodnotenie 4,9 z 5 a má dvadsaťpäť hodnotení, ktoré sú popísané a nie sú anonymné. Tak si skôr poviete to je super, toho si vyberiem, nebudem váhať.

Oplatí sa lákať zákazníkov nejakými zľavami?

Ja si myslím, že zľavy sú cesta do pekla. Keď dávate zľavu, znehodnocujete hodnotu svojej služby. Keď niekto urobí prácu poctivo a správne, mal by si za ňu dať aj primerane zaplatiť. Dávať zľavy dlhodobo je podľa mňa neudržateľné.

Aké sú momentálne najžiadanejšie práce a služby u zákazníkov?

Ovplyvňuje to sezónnosť. Teraz na jeseň sú to napríklad práce v záhrade, potom práce okolo domu, bytu, rekonštrukcie, elektroinštalačné práce, maľovanie, hodinový manžel, upratovacie služby. V lete to bolo zasa opatrovanie detí, keďže deti nechodili do škôlok.

Povedzme si ešte nejaké konkrétne tipy a triky pre živnostníkov, ako zákazníkov získať. Podľa mňa je jedna z najzákladnejších vecí usmiať sa na svojho zákazníka, na čo mnoho podnikateľov zabúda. Pritom je to najjednoduchšia vec, ktorá môže prelomiť ľady.

Nájde sa veľa žien, ktoré sa boja pustiť si niekoho cudzieho domov. Veľa takýchto prác prebieha v domácnosti, kde človek potrebuje súkromie alebo má obavy, koho si tam pustí. Takže áno, výzor je dôležitý a na svoj profil si preto nenahrám fotku, na ktorej vyzerám zle. A tu sa opäť vraciame k tomu, že hodnotenia sú základ všetkého. Zákazník je niekedy možno lenivý to hodnotenie dať. Poskytovateľ spraví svoju prácu, zákazník je spokojný, ale hodnotenie potom už nevyplní. Preto je veľmi dôležité, aby si živnostníci aktívne od zákazníkov pýtali hodnotenie. Keď si objednávam službu, vždy pozerám na hodnotenia, koľko džobov daný živnostník spravil, koľko zákaziek a aké má hodnotenie. To je podľa mňa absolútne najpodstatnejšie zo všetkého. Samozrejme, pozerám sa na jeho profil, či tam má fotky svojich prác. A aj cena je dôležitá, ale nechceme byť portál, kde sa ľudia predháňajú s tým, akú najnižšiu cenu môžu ponúknuť. Myslím, že to nie je to správne.

A ako dokážem presvedčiť zákazníka, aby si vybral práve mňa? Stále je to o hodnoteniach alebo ho môžeme ovplyvniť aj nejako inak?

Dôležitá je aj komunikácia. Keď zákazníka oslovíme a pošleme mu číslo, aby nám zavolal, to ho zrejme osloví menej ako keď mu slušne napíšem, kto som, čo robím, aké služby ponúkam. Táto počiatočná komunikácia je úplne prvá vec, ktorú so zákazníkom mám ešte predtým, ako mu poskytnem službu, a prvá vec, ktorú v súvislosti so mnou vidí. Je to prvé „pojítko“ a zároveň kľúč na ceste k úspechu.

Požiadavky na služby sa menia podľa sezónnosti. Ovplyvňujú ich aj nejaké ďalšie okolnosti? Napríklad korona?

Korona mala určite výrazný vplyv. Ľudia nechodili do práce, ale pracovali z domu, nestretávali sa a výrazne sa digitalizovali – začali robiť online mítingy a oveľa viac využívať technológie. Ľudia si nechceli k sebe niekoho pustiť, lebo sa báli, aby ich nenakazil. Tak sme spravili online poradenstvo, kde ste sa mohli za malý poplatok spojiť online s profesionálom, ktorý vám poradil, ako opraviť záchod alebo niečo iné. Okrem toho, ako sme už spomínali, vplýva na požiadavky aj sezónnosť. Keďže Wilio sa viac zameriava na rekonštrukcie, tak napríklad cez Vianoce je z hľadiska rekonštrukcií hluché obdobie. Ale zasa viac ide upratovanie. Na jar sú to záhrady a stavby, takže tá sezónnosť má naozaj dosť veľký vplyv.

Na záver by sme mohli povedať, že keď chcete získať nových zákazníkov, komunikácia a to, ako sa prezentujeme navonok, sú veľmi dôležité. Ďalej je to to, čo už máme za sebou, čiže hodnotenia a pozitívne recenzie. Úlohu hrá aj cena, ktorá by mala byť primeraná – ani príliš nízka, ani príliš vysoká. A, samozrejme, musíte byť dobrí v tom, čo robíte.

Keď niekto robí poctivo, svedomito, zodpovedne, tak si prácu nájde vždy. A je jedno, či pôjde cez Wilio alebo to bude robiť sám. Je na každom človeku, ako svoju prácu bude robiť, a keď ju robí poriadne, zákaziek bude mať vždy dosť.

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/ucty-platby/podnikatelsky-ucet-balikom-sluzieb/zivnostensky-ucet/ako-si-najst-zakaznikov/