Rodinná firma Solík: aj krok do neznáma môže byť skok vpred
| 05.05.2022 | 5 min. čítania
Zo živnosti sa stala rodinná firma s tímom stabilných kolegov a spolupracovníkov, no taktiež značka, ktorú vo zváračskom segmente netreba zvlášť predstavovať.
Podiel na tom má využitie príležitostí v správny čas – či už ide o spoluprácu so zahraničným lídrom na trhu so zváračskou technikou, o využitie originálnych nápadov v marketingu, alebo o dôraz na odbornosť a služby. Aj vďaka tomu sú medzi spokojnými zákazníkmi firmy Solík domáci kutilovia a viaceré automobilky či priemyselné firmy.
Zo živnosti v byte popredný dodávateľ zváračskej techniky
Úspešnú firmu začali budovať Ján a Martina Solíkovci, a dokázali to popri zakladaní svojej rodiny. Ich synovia tak boli istou súčasťou rodinného podnikania už od počiatku. Prvý sortiment, ktorý Ján na živnosť predával, tvorili klasické horáky na propán-bután. Ich predaju sa najskôr venoval iba popri zamestnaní. Až po nejakom čase sa odvážil z práce odísť a začal sa biznisu venovať naplno. K horákom postupne začal pribúdať ďalší sortiment, medzi ktorým sa objavili aj zváracie elektródy. A práve tie Solíkovcov nasmerovali na zváračský trh, na ktorom v súčasnosti patria medzi popredných dodávateľov.
Firma ale nerástla za posledných dvadsať rokov len v tržbách, počte zákazníkov alebo v portfóliu produktov. To, kam sa v priebehu týchto rokov firma Solík posunula, možno vidieť aj pri porovnaní priestorov, ktoré mali v začiatkoch, a priestorov, ktoré majú dnes, už ako zabehnutá spoločnosť na trhu. Prvý tovar skladovali doma v byte, no kvôli rastúcemu dopytu a rozširovaniu ponuky si najskôr prenajali malú predajňu a sklad. Časom kúpili vlastné priestory a firma si tak vybudovala adekvátne zázemie na Považí. V raste im však nepomáhala len šikovnosť zakladateľov pri predaji, ale aj ich nebojácnosť a odvaha „vykročiť“ do neznáma.
Spojenie, ktoré prinieslo nové príležitosti
Jeden z momentov, ktorý firmu Solík posunul na úplne nový „level“, nastal v roku 2005. Išlo o rozbehnutie spolupráce so zahraničnou spoločnosťou. Firma, ktorá je lídrom v poľskom zváračskom segmente a má významnú pozíciu na európskom trhu, chcela expandovať na Slovensko a nadviazať spoluprácu s partnerom, ktorý domáci trh dobre pozná. Podarilo sa im to práve so Solíkovcami, ktorí ich zaujali skúsenosťami z lokálneho trhu, ale predovšetkým aj chuťou rásť a učiť sa nové veci. Navyše si majitelia oboch firiem „sadli“ z hodnotového aj ľudského hľadiska, čo bolo dôležité v podnikaní vtedy a je rovnako dôležité aj dnes.
Úvodná obchodná spolupráca prerástla do založenia spoločnej firmy a Solíkovci tak získali silného partnera pri vážnych strategických rozhodnutiach a ďalšom rozvoji svojej značky. Taktiež sa im podarilo rozšíriť sortiment – tovar začali nakupovať vo väčšom objeme a ľahšie dokázali podchytiť trendy na trhu. Vedeli tak zaujať nové cieľové skupiny zákazníkov, dodávať tovar rýchlejšie ako konkurencia a pokryť rastúci dopyt. Uzavretie tohto partnerstva prišlo krátko po vstupe Slovenska do Európskej únie – v čase, keď na náš trh prichádzali zahraniční investori, rôzne automobilky a ich subdodávatelia. Aj vďaka tomu, že sa firma Solík spolupráce so zahraničným partnerom nezľakla, dokázali rozšíriť portfólio svojich zákazníkov (medzi ktorých dovtedy patrili najmä maloobchodníci) o automobilových výrobcov či fabriky, ktoré vyžadovali pokročilejšie technologické riešenia. Tomu všetkému sa však vo firme museli prispôsobiť – zväčšiť sklady a zmeniť prístup k cenotvorbe či vyjednávaniu obchodných podmienok.
Z firmy sa stala značka aj vďaka virálnemu marketingu
Ďalšími momentmi, ktoré firme Solík výrazne pomohli a pomáhajú rásť, boli vstup do online sveta a budovanie marketingu skutočne inovatívnym spôsobom, ktorý naštartoval Martin – jeden zo synov zakladateľov spoločnosti.
Ten do firmy nastúpil už v roku 2010, hneď po skončení strednej školy. Hoci sa s prácou najskôr oboznamoval v sklade, časom sa pridal k tímu obchodných zástupcov.
Rodinnú firmu obohatil o nový pohľad a priniesol „nový vietor“ v podobe inovatívnych nápadov, z ktorých mnohé urýchlili procesy, zvýšili kvalitu služieb či zákazníckeho servisu – zameral sa na budovanie vzťahu so zákazníkmi, ale aj na budovanie povedomia o značke.
Začal sa venovať firemnému marketingu a sociálnym sieťam. Keďže je kreatívny a energický, svoje bláznivé nápady prenáša aj do propagácie značky. Komunitu zváračov, ktorí sú na svoje povolanie hrdí, ako aj povedomie o značke, začal Martin budovať napríklad formou fotografií zdieľaných na Facebooku či Instagrame.
Nešlo však len o nejakú „suchú“ propagáciu ich výrobkov a firmy, ale často o vtipné obrázky, ktoré dokazujú, že zváranie je súčasťou každodenného života.
Na firemných sociálnych sieťach sa nebál zdieľať vlastnú fotografiu v bazéne so zváračskou maskou na tvári či dovolenkovú fotku s detailom na nepodarený zvar na člne.
S jeho nápadmi sa stotožnili aj ostatní vo firme, a tak spoločne cieľovú skupinu oslovujú takýmto uvoľneným štýlom aj „nazretím“ do súkromia rodiny.
Približne v rovnakom čase, ako začal riešiť sociálne siete, si Martin tiež uvedomil, že v online marketingu sú obľúbené aj videá. Nebál sa chopiť sa tejto príležitosti a začal tvoriť videoobsah, v ktorom vysvetľuje podrobnosti o zváračských materiáloch, nástrojoch či príslušenstve, alebo divákom radí v samotnom zváraní. Spája tak príjemné s užitočným – nejde len o obyčajnú propagáciu kvality výrobkov, ale aj o prínosný obsah, ktorý divákov niečo naučí, pomôže a zároveň dokazuje, že vo firme Solík pracujú odborníci v tejto oblasti. Netradičné nápady však dostávajú priestor aj tu.
Spomeňme napríklad prvoaprílové video s dopodrobna vysvetlenou zváračskou technológiou, ktorá však nedáva zmysel a v praxi nie je uskutočniteľná, pretože drevo sa zvárať nedá, alebo vianočné video s niekoľkými tipmi na darček pre zvárača.
Zvyšovať povedomie o mene firmy a budovať komunitu sa nebojí napríklad ani silvestrovským uverejnením nepodarených záberov z natáčania, či krátkymi vtipnými videami, v ktorých si Santa Claus zvára svoje sane, alebo „zubatá“ brúsi kosu reznými kotúčmi z limitovanej edície.
Vďaka inovatívnym nápadom a niekedy aj virálnemu obsahu sa z firmy Solík stala značka, ktorú už vo zváračskom segmente netreba obzvlášť predstavovať. Veľkoobchodných partnerov nemusia presviedčať o kvalite či spoľahlivosti. U konečných zákazníkov si zasa takýmto spôsobom jednoduchšie „zaberú miesto“ v pamäti.
Pandémia „vystrelila“ e-shop, stal sa významnou súčasťou biznisu
Hoci hlavnou cieľovou skupinou firmy Solík sú priemyselné firmy, obsluhujú aj B2C segment. Práve ten sa snažia oslovovať e-shopom, ktorý založili v roku 2018. Spočiatku sa však samotnému e-shopu vo firme venovali okrajovo, naďalej sa zameriavali najmä na veľkoobchod. Situácia sa ale zmenila o niekoľko mesiacov neskôr, keď vo svete vypukla pandémia koronavírusu, ktorá prevrátila rodinné podnikanie „hore nohami“.
Na začiatku roka 2020, keď sa vírus vyskytol už aj v Európe, postupne stúpal dopyt po ochranných pomôckach ako rukavice, rúška či dezinfekčné prostriedky. Situácia neminula ani Solíkovcov, nakoľko sa v ich sortimente nachádzajú napríklad aj respirátory a ochranné rukavice. V tom roku na konci januára zaznamenali v e-shope počas jedinej noci obrovský nárast (v tisíckach percent) objednávok respirátorov. Prekvapilo ich, že ho nespôsobili zvárači, ale medzi zákazníkmi boli lekárne či bežní spotrebitelia, ktorí si rýchlo chceli urobiť zásoby respirátorov, no niekoľko dopytov prišlo aj zo zahraničia.
Práve v tomto období sa do rodinného biznisu pridal aj najmladší syn Solíkovcov, Milan. Predtým sa venoval organizovaniu podujatí, ktoré však koronavírus a prijaté opatrenia znemožnili, a v rodinnej firme bolo práce viac než dosť. Začal sa preto venovať e-shopu, ktorý čelil veľkému náporu objednávok.
Hoci firmu takýto rýchly nárast objemu predajov na jednej strane potešil, v tom období znamenal aj problém. Zásoby dodávateľov ochranných pomôcok sa míňali a cena, napríklad samotných respirátorov, veľmi rýchlo stúpala.
Začala vznikať dilema, ako vyriešiť dopyt po týchto výrobkoch od dlhoročných odberateľov, ktorí kupovali stabilné množstvá tovaru už pred pandémiou (za stanovenú vopred dohodnutú cenu), keď si zároveň ochranné prostriedky cez e-shop objednávali koncoví zákazníci a nové skupiny zákazníkov, napr. lekárske ambulancie.
Firma si uvedomovala, že obslúžiť všetkých nebude možné. Napriek obmedzeným zásobám sa však snažili dodať svojim zákazníkom aspoň časť toho, čo potrebovali, a za rozumnú cenu.
O väčší záujem nakupovať cez e-shop sa zaslúžili aj viaceré opatrenia a obmedzenia kamenných prevádzok. Zmenilo sa totiž nákupné správanie zákazníkov a z online obchodov začali objednávať aj tí, ktorí dovtedy túto možnosť nevyužívali. V konečnom dôsledku tak pandémia znamenala pre firmu Solík príležitosť rozbehnúť online obchod a spraviť z neho stabilnú súčasť biznisu. Z e-shopu, ktorý sa pred rokom 2020 len rozbiehal, sa v priebehu pár mesiacov stal významný predajný kanál, ktorý sa podieľa na veľkej časti obratu aj po odznení pandemického ošiaľu.
Svoj podiel na tom má fakt, že hoci nikto nevedel, ako dlho pandémia potrvá, v rodinnej firme si uvedomovali, že obmedzenia a opatrenia s ňou spojené budú len dočasnou záležitosťou. Aj napriek istej odchýlke v dopyte zákazníkov nezabúdali na to, čo je ich hlavným biznisom a dlhodobým zameraním, preto naďalej pracovali na blogoch a prezentácii zváračského sortimentu.
Nárast objednávok si vyžiadal automatizáciu
Prínos pandémie sa odrazil nielen na zvýšenom záujme o niektoré výrobky a raketovom rozbehnutí e-shopu, ale aj na odhalení nedostatkov. Syn Milan začal systematicky riešiť rozvoj e-commerce a pozerať sa s ohľadom na firemný rast na kľúčové oblasti, ktoré sa ho týkajú – online propagáciu či vybavovanie objednávok.
Zistil, čo by sa dalo robiť inak, a tak začali efektívnejšie pracovať s dátami z kampaní, zaoberať sa automatizovaním procesov v sklade a vymenili aj podnikový informačný systém. Aby našli ten najvhodnejší, premýšľali najmä nad tým, ako budú ich procesy vyzerať v budúcnosti – nechceli nájsť za každú cenu systém, ktorý im ich zachová v pôvodnej podobe.
Iba obchodovať nestačí, budúcnosť sú doplnkové služby
Medzi piliere, o ktoré sa vo firme Solík opierajú, patrí spoľahlivosť a etika. K zákazníkom sú féroví a v maximálnej možnej miere im vychádzajú v ústrety. Meno si však budujú taktiež svojím dôrazom na odbornosť – ako profesionáli v odbore sa snažia zákazníkom v každej situácii čo najlepšie poradiť. Nejde však len o odlíšenie sa od konkurencie, uvedomujú si zodpovednosť za reputáciu firmy, ktorej meno nosia v občianskych preukazoch.
A keďže vnímajú, že v obchode čoraz viac rastie význam služieb, chcú ich poskytovať vo väčšej miere ako doposiaľ. Iba nakúpiť a predať je, povedzme, jednoduché. No zákazníci očakávajú oveľa viac. Preto sa im firma Solík snaží profesionálne poradiť pri výbere produktov a poskytnúť čo najlepší servis či potrebné zaškolenie.
Doplnkové služby sa pre Solíkovcov stávajú prioritou, pretože si chcú budovať čo najlepší vzťah tak s priemyselnými klientmi (ktorým napríklad integrujú zváracie stroje na mieru do existujúcich výrob a zaškolia zamestnancov na používanie týchto technológií), ako aj so zákazníkmi, ktorí sa venujú zváračskému remeslu napríklad v rámci živnosti či domáceho kutilstva (a majú možnosť si od firmy Solík požičať profesionálny nástroj na jednorazovú zákazku, alebo dostanú inú zváračku, kým tú svoju majú v oprave).
Tip pre vás:
Našli ste inšpiráciu a rozmýšľate, ako naštartovať vlastné podnikanie?
Nemusíte mať obavy, s nami nájdete všetky dôležité informácie na jednom mieste. Navyše, sme pripravení vám pomôcť aj individuálnou konzultáciou.
Zistiť viac
Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/pribehy-uspesnych-podnikatelov/pribehy/rodinna-firma-solik-aj-krok-do-neznama-moze-byt-skok-vpred/