Potrebuje živnostník reklamu? Potrebuje živnostník reklamu?

Potrebuje živnostník reklamu?

V dnešnej časti seriálu SZČO? si povieme, ako by sa mal začínajúci živnostník čo najefektívnejšie spropagovať a či vôbec živnostníci potrebujú reklamu. Naším dnešným hosťom je spoluzakladateľ reklamnej agentúry This is Locco, Ivan Dvoran, ktorý okrem pätnástich rokov skúseností v reklame a v práci pre veľkých klientov pomáhal aj množstvu zaujímavých začínajúcich projektov.

To, že reklamu potrebujeme, je úplne jasné, ale povedzme si, kedy ju naozaj potrebujeme ako začínajúci živnostníci?

Bez reklamy sa fungovať nedá, takže ju potrebujeme v podstate čo najskôr. Treba si dať dokopy, čo robíme, aké produkty či služby ponúkame a osloviť tým svojich budúcich potenciálnych zákazníkov hneď, ako sa dá.

 

Ako začať s reklamou?

V prvom rade je potrebné ujasniť si svoje ciele. Aký produkt idem ponúkať, aká je moja výhoda oproti konkurencii, čo chcem ľuďom povedať. A následne, keď už toto presne viem, snažiť sa tým osloviť svojich zákazníkov. V súčasnosti je najlepšia platforma, kde by som začal aj ja, online.

Začínajúci živnostníci sa často snažia robiť si reklamu sami, pretože nie vždy majú financie na oslovenie reklamnej agentúry. Na druhej strane potom nie vždy je ich reklama aj vydarená. Existuje nejaká zlatá stredná cesta, aby bol výsledok dobrý a zároveň začínajúceho podnikateľa nezruinoval?

Hoci je reklama veľmi dôležitá, niekedy sa k nej pristupuje, ako keby to bola bežná vec, ktorú si človek dokáže spraviť sám na kolene. To je ako keby si niekto chcel sám zostrojiť lis. Niektoré veci jednoducho patria do rúk odborníkov. Na druhú stranu nemusí to byť hneď veľká a drahá reklamná agentúra. Tá zlatá stredná cesta môže byť napríklad freelancer alebo šikovný študent, ktorý končí školu. Alebo niekto, koho nám môže odporučiť kamarát, že s ním bol spokojný. Vtedy tá cena nemusí byť až taká vysoká a pritom to už je človek, ktorý niečo dokáže.

Koľko na začiatku investovať do reklamy?

Na to je ťažké jednoducho odpovedať. Závisí to od toho, čo všetko chceme dosiahnuť. Či je náš biznis naozaj viac online a online prebieha aj samotný nákup, alebo je to len o tom, aby sme povedali, kto sme a čo ponúkame. Myslím si, že za približne 1 000 EUR sa dá začať byť viditeľný.

Ako?

Ak má živnostník fyzické sídlo, podnik alebo prevádzku, najlepšie je začať na Google Moja firma a založiť si tam virtuálne sídlo. To dokáže zvládnuť každý trochu šikovnejší človek aj sám, vyplní si tam adresu, otvárací čas, základný profil a takto bude minimálne na Googli. Keď ho bude niekto hľadať, automaticky ho vie Google ponúknuť. A druhý profil, ktorý by som si určite založil, je na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.

Ako sa dá zistiť, či sa mi reklama vypláca? Vieme zistiť aj to, či za nejakú reklamu vyhadzujeme peniaze?

V prvom rade musím vedieť, čo od reklamy čakám. Čiže treba mať stanovené ciele. U nových začínajúcich podnikateľov to bude pravdepodobne získanie klientov, ale neskôr to môže byť aj ich udržanie alebo upsell – čiže predaj ďalších služieb. Keď už mám stanovené ciele, mal by som sa svojich zákazníkov aj veľa pýtať, aby som zistil, odkiaľ prišli. Jednoducho mi chodia zákazníci a povedia mi, že ma videli na Facebooku, že ma našli na Googli.

Okrem toho je dobré si ciele merať, ale to už je pre začínajúceho živnostníka zložitejšia činnosť. To už je naozaj skôr vec, ktorú by sme mali prenechať odborníkovi, ktorý sa v reklame vyzná. Keď vieme reklamu zmerať a vieme aj, koľko sme do nej investovali, zistíme, čo nám priniesla. Aby sme si to zhrnuli, na začiatku sa to dá zistiť pocitovo a neskôr, keď máme profesionála, ktorý nám pomáha s reklamami, tak si to už vieme aj presne merať.

Aký typ reklamy si mám vybrať k svojmu podnikaniu?

Ako som povedal, keď človek začína na Googli a na Facebooku, tak jedno z týchto dvoch. Potom záleží od toho, či to je služba, ktorá je viac vyhľadávaná alebo nejaký známy produkt. Napríklad kaderníctvo je služba, ktorá sa zvykne v Googli vyhľadávať. V tomto prípade by som išiel do Google reklamy. Keď je to nejaký podnik, reštaurácia, tak by som išiel do sociálnych sietí. Ale je dobre využívať aj oboje. Sociálne siete, ak to mám zobrať tak celkovo, sú efektívnejšie.

Ako alebo kedy zistíme, že by sme sa mali obrátiť na odborníkov?

Keď človek nie je technický typ a nevie si tieto základné veci spraviť sám. Reklama je v podstate nevyhnutnosť, takže keď si to neviem spraviť sám, mal by som si niekoho nájsť a zavolať.

A ako si vybrať správnych odborníkov?

Na začiatok je dobré opýtať sa svojich známych, či má niekto s niekým skúsenosť. Môže to byť freelancer, môže to byť malá reklamná agentúra, možno aj väčšia alebo aj nejaký známy. Takže by som sa najprv popýtal a až potom hľadal na Googli. Tam by som si pozrel referencie a vyhodnotil si to.

Online alebo offline reklama?

Offline reklama môže mať význam, ale na začiatku, ako začínajúci podnikateľ, by som radšej išiel len do online priestoru. Ponúka väčšie možnosti a dajú sa tu výsledky lepšie merať. V prípade bilbordu sa dá len veľmi ťažko zmerať, čo vám naozaj doniesol, lebo to si ľudia ani nepamätajú, že nás videli na bilborde a preto prišli.

Spomenuli sme už Google, sociálne siete Instagram a Facebook. Nespomenuli sme si ešte webstránku. Aké sú „must have“ z reklamného balíka, ktoré by mal mať začínajúci podnikateľ na zreteli?

Spomínané platformy sú must have a ide skôr len o to, ako s nimi ďalej pracovať. Nestačí si ich len založiť, ale treba myslieť aj na to, že reklama v online priestore je živá, dynamická, mení sa. Mala by sa meniť s podnikateľom, s jeho referenciami, s jeho zákazníkmi. Ak napríklad pripravuje predajné akcie, všetko by to malo byť konštantne komunikované cez online priestor. Sociálne médiá sú na to výhodné, lebo ako návštevníci vieme sledovať aj život firmy a živnostník prostredníctvom nich vie komunikovať svoju prácu.

Vďaka influencerom sa dá dozvedieť o nových veciach, no na druhej strane je toho už veľmi veľa a niekedy majú ľudia pocit, že niektorí influenceri by robili reklamu už na čokoľvek. Tým sa zároveň stráca tá váha influencerstva. Oplatí sa zapájať ich alebo nie?

Pristúpil by som k zapájaniu influencerov iba keď si viem reklamu vyhodnocovať. Koľko ma naozaj stojí a čo mi prináša. A vždy treba zvážiť, či sa daný influencer hodí k mojej značke alebo produktu. Keď to má byť nasilu, tak radšej do toho netreba ísť. Influencera odporúčam využiť naozaj len vtedy, keď sme si istí, že to je dobré, že sa to bude hodiť a je to prirodzené k môjmu produktu alebo službe.

Ako uspieť na sociálnych sieťach?

Najčastejšia chyba, ktorá sa stáva pri komunikácii firmy, je, že sa ide skôr po kvantite, napríklad dávať dva príspevky denne. Malo by sa ísť skôr po kvalite, radšej dať jeden, ale poriadny príspevok, premyslieť si, čo ním idem komunikovať. A na čo sa zabúda, je promovanie postov, čiže platená reklama.
Facebook funguje tak, že príspevky, ktoré zverejníte ako firma, zobrazuje veľmi malému počtu ľudí. Aby sa zobrazili viacerým, treba to zaplatiť. Na druhú stranu, možno za päť eur sa dá osloviť tisíc ľudí. Je to veľmi efektívny nástroj, len ho treba využívať. A to veľa začínajúcich podnikateľov nerobí.

Dá sa cieliť na konkrétnu časť publika?

Veľká výhoda Facebooku je, že si viete vybrať svoju cieľovú skupinu. Alebo už len to, že si viete zacieliť svoje mesto. Keď ste z malého mesta a za päť eur dokážete osloviť tisíc ľudí, v menších mestách s 20 – 30-tisíc obyvateľmi tak do 50 eur viete o svojej činnosti povedať skoro celému mestu.

Viete nám zo svojej praxe povedať konkrétny príklad efektívnej a aj neefektívnej alebo nevydarenej reklamy?

Ak by som mal povedať príklad, ktorý by sa hodil pre začínajúcich živnostníkov, tak mám kamaráta, ktorý si spravil masérsky kurz. Otvoril si masérstvo a čakal, kedy mu tam niekto príde. Veľa ľudí nechodilo, tak prišiel za mnou, či mu s tým pomôžem. Tak som si povedal, že vyskúšame, ako to naozaj funguje pre malých začínajúcich podnikateľov. A postupovali sme presne, ako sme si teraz povedali. Založili sme firmu na Googli, založili sme profil na Facebooku, spravili sme prehľad služieb, ktoré kamarát ponúka, zopár fotiek jeho prevádzky, recenzie dovtedajších zákazníkov a spustili sme reklamu. Za možno 30 eur na týždeň. A ľudia mu tam začali chodiť v podstate tak pravidelne, že mi až hovoril, aby som reklamu vypol, lebo už nevládze.

Verím, že ľudia budú hľadať cesty, ako nechať robiť reklamu odborníkov, netreba sa toho báť, cesta sa dá nájsť vždy. Ďakujem veľmi pekne za rozhovor a dúfam, že sme živnostníkom trochu pomohli.

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/ucty-platby/podnikatelsky-ucet-balikom-sluzieb/zivnostensky-ucet/potrebuje-zivnostnik-reklamu/