1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa

V Optike Fontána vidia podnikanie inak – cez inovácie

| 20.09.2022 | 5 min. čítania

inovacie pre malych podnikatelov

Manželia Krasňanskí našli dieru na slovenskom trhu. Vo svojej optike sa rozhodli nepredávať len okuliare a rámy, ale ísť cestou inovácií. Peniaze investujú radšej do kvalitných strojov ako do reklamy, napriek tomu dopyt zákazníkov pomaly presahuje ich možnosti. V čom sa odlišujú od konkurencie a kde hľadajú inšpiráciu na nové nápady?

V oblasti starostlivosti o zrak sa Michal Krasňanský pohyboval odmalička a rozhodol sa jej venovať aj v dospelosti. Hoci optometriu vyštudoval v zahraničí, napokon zakotvil na Slovensku a prijal pracovnú ponuku na očnej klinike v Martine, kde sa stretával s inými zdravotnými problémami a pacientmi, ako to býva v prípade bežnej optiky. Zbieral tak mnohé nové skúsenosti a navyše sa, podľa vlastných slov, veľmi dobre oženil – jeho žena Jitka je tiež špecialistkou v oblasti optometrie.

Súhra všetkých týchto okolností v kombinácii s víziou, ktorú chcel Michal pretaviť do reality, vyústila do založenia vlastnej firmy v Považskej Bystrici s názvom Optika Fontána. Od konkurencie sa však výrazne odlišuje a manželia každý deň dokazujú, že nejde len o ich živobytie, ale o vášeň.

Zaplátali dieru na trhu a „vytŕčajú z davu“

Optika Fontána bola otvorená v roku 2016 ako očná optika zameraná na značkový sortiment. Už o niekoľko mesiacov neskôr im však pribudla inovácia v podobe aplikácie špeciálnych sklerálnych šošoviek na zriedkavé genetické ochorenie – keratokonus.

„Ide o zákerné ochorenie, ktoré ľuďom komplikuje život. Zlé videnie pri ňom nemožno napraviť okuliarmi či bežnými kontaktnými šošovkami,“ vysvetľuje optik a dodáva: „Už na vysokej škole ma táto problematika zaujala a videl som v nej potenciál.

O ochorení sme sa učili v Nemecku, navštívil som aj mnohé svetové kongresy, zaplatil som si workshopy a semináre, aby som vedel pacientom správne a bezpečne aplikovať špeciálne šošovky. Hoci je toto ochorenie pomerne zriedkavé a vyskytuje sa u 2 – 4 % populácie, nízkeho záujmu som sa neobával,“ vysvetľuje Michal.

optika fontana vysetrenie zraku

Keďže vo svete je takáto špecializácia bežná, chopil sa príležitosti a rozhodol sa zaplátať dieru, ktorú videl na slovenskom trhu. Bol presvedčený, že ak vynikne, získa konkurenčnú výhodu, vďaka ktorej bude optika jedinečná.

S odstupom času vníma krok špecializovať sa ako jedno z najlepších rozhodnutí. Pacientom dokážu neraz zmeniť život  –  vďaka šošovkám sa môžu aj ľudia na PN alebo invalidnom dôchodku opäť zamestnať. „Našou zákazníčkou bola napríklad vysokoškolská profesorka, ktorej hrozila výpoveď, pretože nebola schopná pracovať, čítať či písať odborné publikácie. Skrátka nevidela.“ Optiku začali postupne navštevovať klienti nielen z Považskej Bystrice, ale aj zo širšieho regiónu. 

Kvalita hovorí sama za seba 

Zákaznícka základňa Optiky Fontána sa začala viac a viac rozširovať. Nemuseli pritom míňať na drahé reklamy a „vyskakovať aj z chladničky“. Hoci spočiatku o sebe dali zákazníkom vedieť prostredníctvom billboardov v meste, inzerátu v novinách a založením webovej stránky či profilom na sociálnej sieti, časom sa ukázalo, že tadiaľto cesta nevedie. Prvých zákazníkov sa dokonca snažili prilákať ponúknutím bezplatného vyšetrenia, čo sa však už po týždni ukázalo ako neefektívne riešenie. Za služby si začali normálne účtovať, pričom nepozerali na to, či sú lacnejší ako konkurencia – zamerali sa skôr na kvalitu.

optika fontana odborne vysetrenie

„Momentálne máme v rámci očných optík na Slovensku jedno z najdrahších vyšetrení, no naši zákazníci vedia, že do svojej služby dávame pridanú hodnotu. Našou cieľovou skupinou sú ľudia, ktorí nehľadajú najnižšiu cenovku, ale kvalitnú službu,“ vysvetľuje optik. A ak dnes potrebujú napríklad z dôvodu zdražovania vstupov zdvihnúť ceny, na vyťaženosti optiky sa to zásadne neodráža.

Ich hlavnou, „chodiacou“ reklamou sa stal spokojný zákazník. Po pár mesiacoch od otvorenia sa začali množiť pozitívne referencie a chýry o ich optike sa v čoraz väčšej miere šírili ústnym podaním.

Zákazníci postupne prichádzali nie ako jednotlivci, ale ako celé rodiny. „Spočiatku sme robili vyšetrenie na počkanie, dnes musíme objednávať aj na týždne dopredu.“ 

Odporúčania sa však nezačali šíriť len od spokojných zákazníkov, ale aj od odborníkov z praxe. Michal prednášal na lekárskych kongresoch, ktorých sa zúčastnili primári, chirurgovia, oční lekári. „Zapáčilo sa im, čo robíme, a bez nároku na akúkoľvek províziu k nám začali odporúčať svojich pacientov, aby sme im mohli aplikovať tieto špeciálne šošovky. Nebola to však sranda, postaviť sa pred 300 – 400 očných lekárov a odprezentovať niečo z postavenia optometristu,“ spomína Michal. Musel sa popasovať s trémou, no svojou odbornosťou si bol istý. Lekárov zaujal okrem iného aj príkladmi z praxe – videami, snímkami, skúsenosťami z vyšetrení a prípadovými štúdiami. „Ukázal som, čo vieme robiť a aké máme výsledky. Našlo sa niekoľko lekárov, ktorí nám prejavili dôveru a spolupracujeme dodnes.“

Referencie optike priniesli zákazníkov nielen z okolia Považskej Bystrice, ale z celého Slovenska, či dokonca Česka. Doteraz pritom pracujú len v jedinej kamennej prevádzke, no zákazníkom neprekáža za ich službami cestovať. „Približne po štyroch rokoch sme sa na klientelu pozreli detailnejšie a zistili sme, že je už vlastne úplne bežné, že k nám do Považskej Bystrice chodia z Topoľčian, Nitry, Bardejova či Prahy,“ vysvetľuje Michal.

Inovácie, kvalitné stroje a odbornosť 

Filozofia Optiky Fontána spočíva v náskoku vďaka technike a know-how. Piliermi sa stali inovácie, kvalitné stroje a dôraz na odbornosť. Postupne im v optike pribúdali ďalšie prístroje, nadviazali tiež spoluprácu s detskou očnou lekárkou, ktorá im pomáha pri vyšetrení detí a ešte viac rozšírili možnosti aplikácie kontaktných šošoviek. Do svojej ponuky zaradili napríklad tzv. ortokeratologické šošovky na mieru.

optika fontana vysetrenie deti

Tie sa vyrábajú v Holandsku na základe surových dát z vyšetrenia, ktoré urobia v považskobystrickej optike. Umožňuje to špeciálny prístroj, ktorý je s výrobnou firmou priamo prepojený. Špeciálne šošovky sa nosia v noci a na druhý deň umožňujú pacientovi lepšie vidieť.

„Ak je pacientom napríklad chlapec, ktorý má -2 dioptrie a chce športovať, stačí, aby so šošovkami spal každú noc. Už po prvých troch, štyroch nociach sa mu zrak zlepší a cez deň vidí bez problémov aj bez okuliarov a šošoviek. V lete môže ísť bez obáv do vody, na tobogany a podobne. V očiach nič nemá,“ opisuje Michal.

Tieto šošovky však nie sú určené len deťom. Život menia aj dospelým. „Je pekné sledovať tie úsmevy ľudí, ktorí boli zvyknutí, že bez okuliarov vidia len machule a zrazu majú plnohodnotný zrak. Niekto, kto má -4 dioptrie a nevidí ani na 20 centimetrov, sa zobudí a vidí z okna všetko – listy na stromoch, ľudí na ulici či susedovi do okna. Niekedy si hovorím, že by som si mal reakcie pacientov aj natočiť,“ hovorí s radosťou Michal. Šošovky zároveň spomaľujú zhoršovanie a nárast dioptrií. A práve vo vyšetreniach a korekcii krátkozrakosti či v prevencii jej ďalšieho zhoršovania vidí Michal v budúcnosti jeden z pilierov firmy.

E-shop bol „krok vedľa“

Hoci sa môže zdať, že sa s Optikou Fontána spájajú len samé úspechy, jej zakladatelia sa nevyhli ani „šliapnutiam vedľa“. Michal videl budúcnosť napríklad v predaji okuliarov cez internet. Približne v roku 2017 sa preto rozhodli založiť e-shop, ktorý však s odstupom času podnikateľ hodnotí ako slepú uličku. Nakoľko si sú svojou kvalitou istí, ponúkajú okuliare za vyššiu cenu ako je akceptovateľné pre väčšinu online zákazníkov. Cieľovú skupinu, ktorá je ochotná za dobrý výrobok primerane zaplatiť, na internete „nechytali“.

„Máme zákazníkov, ktorí cestujú aj päť hodín, aby si kúpili o niečo drahšie okuliare či šošovky, no majú istotu, že sú urobené poriadne (napríklad čo sa týka kvality výbrusu, kvality skiel a podobne). A do e-shopu našu pridanú hodnotu či nadštandard úplne nevieme preniesť. Zákazníka nakupujúceho online, ktorý hľadá najmä podľa ceny, len ťažko zaujmeme,“ vysvetľuje Michal.

Úlohou online obchodu v ich prípade je napríklad to, že zákazník si môže pozrieť portfólio skôr, ako sa k nim vyberie osobne. Alebo si cez e-shop zákazníci kúpia príslušenstvo k okuliarom či šošovkám. Vízia, že internetový obchod bude rovnocenný kamennej prevádzke sa teda v ich prípade úplne nedá realizovať. 

Napriek tomu sú digitálne technológie a online svet pomerne dôležitou súčasťou kamennej optiky, či už vo forme online objednávok na konkrétny termín, ktorý si zákazník vyberie na webe, alebo zasielania pripomienok, aby na návštevu optiky klient nezabudol.

Nápady sa rodia brainstormingom

Inovácie v Optike Fontána ešte „nepovedali posledné slovo“. V blízkej budúcnosti napríklad plánujú zaviesť možnosť vyskúšať si okuliare v rozšírenej realite. Umožní to „virtuálne zrkadlo“ – zákazník, ktorý do optiky príde a vyskúša si istý rám okuliarov, si môže v tomto zrkadle pozrieť niekoľko ďalších farieb či z rôznych veľkostí a vybrať si, ktorý variant sa mu hodí najviac, hoci reálne ma na sebe stále rovnaký model. „Zrazu máte v kamennej prevádzke jeden rámik, ktorý si zákazníci môžu skúsiť, zistiť, či je pohodlný, a následne si môžu vybrať z ďalších variantov, ktoré sa nakonfigurujú naživo cez rozšírenú realitu.“ 

Na nové nápady prichádza Michal s Jitkou spoločným brainstormingom. Keď zistili, že inovácie sú cesta dopredu, spoločne si sadajú vždy na konci roka a rozmýšľajú, čo nové by mohli zákazníkom priniesť v nasledujúcom období a ako svoje služby ešte zdokonaliť. Inšpiráciu čerpajú tiež zo zahraničia a Michal je dôkazom, že niekedy stačí mať len „oči otvorené“.

„Napríklad, na nápad poskytovať vzdialený skríning očného pozadia som prišiel počas prechádzky v Liverpoole, keď som tam bol na jednom z kongresov. V centre mesta som videl asi päť optík, ktoré túto službu ponúkali ako bežnú vec. Tak som si povedal, prečo to neskúsiť aj u nás, keď to funguje inde,“ spomína.

optika fontana odborny tim

Nezáleží na peniazoch, ale na kvalite

Technológie nie sú všetko. Kúpiť si stroj za 100-tisíc môže v podstate ktokoľvek. Dôležité je vzdelávanie, no tiež snaha robiť veci najlepšie ako je možné a inak ako ostatní.  

Na poskytnutie kvalitnej služby je v neposlednom rade potrebné mať kvalitný personál. Väčšinu odborných vyšetrení majú „pod palcom“ samotní manželia, zvyšok tímu tvoria kolegovia, ktorí pomáhajú zabezpečiť chod firmy – účtovníctvo, rezervácie, predpisy okuliarov či niektoré vyšetrenia. Taktiež kladú dôraz na príjemný prístup k zákazníkom. 

V praxi sa majitelia Optiky Fontána držia princípu, že dôležitejšia je kvalita služieb ako peniaze. „To je ten paradox – keď sa na peniaze ‚vykašlete‘ a sústredíte sa len na kvalitnú prácu, tak úspech sa dostaví aj sám.“  

vyhodne financovanie zacinajucej firmy

Tip pre vás:

Hľadáte inovatívne riešenia pre rast vášho biznisu?

Inovovať môžete nielen vašu výrobu či produkty, ale aj správu vašich financií. V Tatra banke máme riešenia pre každý typ podnikania. Navyše, otvorením podnikateľského účtu získate prístup k službám renomovaných slovenských firiem za zvýhodnenú cenu.

Zistiť viac

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.   

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/rast-podnikania/rozvijam-svoje-podnikanie/clanky/optika_fontana/