Ako si založiť e-shop Ako si založiť e-shop

SMS s linkom na stiahnutie mobilnej aplikácie

Poslať linkDohodnúť stretnutie

  1. Business
  2. /
  3. Účty a platby
  4. /
  5. Živnostenský účetTB
  6. /
  7. E-shop ako konkurenčná výhoda

Manuál „Ako si založiť e-shop„

Rozmýšľate nad rozšírením svojej živnosti do online priestoru? Tento manuál vám poradí, ako si e-shop založíte a čo prispeje k tomu, aby vám skutočne priniesol nových zákazníkov.

Digitalizácia ako konkurenčná výhoda

Pre živnostníka, ktorý niečo predáva, je v dnešnej dobe už takmer nevyhnutné, aby sa zaoberal otázkou digitálnej transformácie. Vďaka tomu dokáže rozšíriť svoj biznis, znížiť náklady a zefektívniť riadenie svojho podnikania.

 

Základné piliere e-shopu

1) Technická stránka webu

  • Platforma - platformou sa myslí online priestor.
  • Produkt - okrem toho, že by mal byť jedinečný alebo inovatívny, nepodceňujte ani jeho popis. Kvalita, zloženie, pôvod a vlastnosti – na tom všetkom si zákazníci potrpia.
  • Skladovanie - sklad e-shopu hrá kľúčovú úlohu v objednávkovom procese. Efektívny sklad udržuje plynulý predaj a zahŕňa efektívne rozloženie a optimalizáciu priestoru. Ďalej je to označenie produktov, poličiek a regálov, softvér na manažment systémov a technológie. Čisté a dobre zorganizované sklady sú pripravené prijať tovar, pripraviť objednávky, nakladať kontajnery, a to najdôležitejšie, udržať zákazníkov spokojných.

2) Online predaj

  • Dodanie a doprava - na výber je pošta, tzv. zásielkovne, kuriérske spoločnosti či osobný odber. Ľudia si radi vyberajú a tovar chcú mať ideálne hneď. Zo začiatku bude stačiť, ak sa rozhodnete pre 2 - 3 možnosti dopravy. Postupne však pracujte na ich rozširovaní.
  • Platobné brány - aj tu chcú mať ľudia na výber. Trendy v spotrebiteľskom správaní ukazujú, že čoraz populárnejšie sú online platby priamo pri online nákupe.
  • Dodávateľ - dbajte na výber a rozhodnite sa pre naozaj spoľahlivého a korektného partnera, aby ste sa vyhli výpadkom a zničeniu vašej reputácie na trhu.
  • Affiliate marketing - základ affiliate marketingu tvoria dve strany. Inzerent a publisher. Inzerent je niekto, kto ponúka svoje online služby, prípadne predáva produkty (najčastejšie ide o e-shop). Potrebuje sa zviditeľniť a získať zákazníkov. S tým mu pomáha práve publisher (alebo affiliate partner), ktorý má online priestor, kde môže produkty a služby inzerenta odprezentovať. Publisher využije technické riešenie affiliate programu inzerenta. Získa jedinečnú, označkovanú adresu na web inzerenta. Túto adresu rôznymi spôsobmi propaguje a ak sa cez ňu preklikne na web inzerenta platiaci zákazník, publisher má nárok na odmenu – väčšinou províziu predaja, ktorý sprostredkoval svojou propagáciou.

3) Značka

  • Zákaznícky servis - ak zákazníkovi ochotne pomôžete, bude spokojný aj v prípade, že sa jeho problém nevyriešil okamžite. Bude si vážiť ochotu a snahu a bude vás odporúčať aj ďalej. Rovnako dôležitým faktorom je proces reklamácie, a preto aj v tejto časti dbajte na komunikáciu a informujte zákazníka o všetkých krokoch.
  • Marketing - nebojte sa a investujte do reklamy. Ak ľudia o vás nebudú vedieť, nebudú u vás nakupovať.
  • Branding - značku netvorí len logo. Vytvorte si svoju celkovú identitu a držte sa jej.

3 tipy ako na tvorbu webu

WEB SI VYTVORÍTE SÁM/SAMA

Vytvorenie vlastného webu naozaj nie je také náročné, ako sa zdá. Máte na výber z troch možností:

  • e-shop na prenájom (tzv. krabicové riešenie)

Ide o najrýchlejší a najefektívnejší spôsob. V podstate je to prenájom už existujúceho e-shopu za mesačný poplatok. Pracujete so šablónou, ktorú si prispôsobíte vlastným požiadavkám alebo si len doplníte vlastnú ponuku.

Takýto e-shop môžete mať hotový do pár hodín. Firma, od ktorej e-shop prenajímate, zabezpečí hosting aj doménu.

Za nevýhodu sa v tomto prípade považuje istá jednotvárnosť, nakoľko dizajn je rovnaký pre každého, kto si toto krabicové riešenie prenajme. 

 

  • redakčné systémy (CMT - Content Management System)

 Tieto systémy pracujú na princípe individuality. To znamená, že samotný používateľ vytvára, spravuje a upravuje obsah svojej stránky. Nepotrebujete k tomu pokročilé technické znalosti ani si to nevyžaduje náročné programovanie.

Veľkou výhodou oproti krabicovým riešeniam je originalita a vyššia kvalita. Nevýhodou je len počiatočná fáza, kým užívateľ nechytí trochu cvik.

Najznámejším CMS systémom je WordPress, ktorého výhodou je veľké množstvo tém a personalizácií. Je v ňom vytvorených vyše 455 miliónov webstránok a na internete existuje veľké množstvo návodov, ako s ním pracovať. Výhodou je, že vlastníkom stránky ste vy a od nikoho si ju neprenajímate. Obľúbené sú aj systémy Joomla, WIX alebo Shopify.

 

  •  web na mieru od externého dodávateľa

Ak ste náročnejší alebo chcete byť jednoducho jedineční, môžete si dať celý e-shop vytvoriť na mieru špecializovanou firmou. Ceny sa pohybujú od 2 000 do 5 000 eur, v náročnejších prípadoch až do 10 000 eur. Váš e-shop však bude vyzerať úplne podľa vašich predstáv.

 

Založenie e-shopu krok za krokom

V prípade, že nemáte budget na profi agentúru, zvážte svoje možnosti alebo oslovte ochotného známeho, ktorý vám s webom pomôže.

 

KROK 1: Výber platformy

E-commerce platforma alebo builder je váš vlastný online obchod, na vytvorenie ktorého nepotrebujete žiadne pokročilé IT zručnosti či kódovacie vedomosti. Na trhu je ich dostupných veľa. Lacnejšie, drahšie, spoľahlivé a aj tie menej kvalitné.

Ich najväčšou výhodou je jednoduchosť, poskytujú flexibilitu designu, majú dobrú ponuku webových aj predajných prvkov, uspokojivú úroveň pomoci a podpory v prípade nejasností a tak isto dobrý pomer cena/kvalita.

Najlepšie užívateľsky oceňovanými sú Wix a Shopify. Oba si môžete vyskúšať v ich trial free verzii a pred oficiálnym spustením e-shopu vám to aj odporúčame.

 

KROK 2: Výber vhodnej verzie balíkov

Rôzne verzie balíkov ponúkajú aj rozdielne nástroje a platí, že čím viac zaplatíte, tým viac dostanete. Výber programu záleží od veľkosti vášho biznisu a, samozrejme, od vašich predajných ambícií.

Poplatok za základný balík sa pohybuje medzi 18 -  30 eur / mesiac.

Položte si nasledujúce otázky, aby ste sa vedeli správne rozhodnúť pre tú najlepšiu verziu balíka:

1. Koľko produktov plánujem predávať?
Ak neplánujete veľké portfólio produktov, stačí vám aj jednoduchší program s nižšou sadzbou.

2. Koľko chcem platiť za program?
Pri založení e-shopu je dôležité zostaviť si finančný plán. Počiatočný poplatok za vybranú platformu sa nešplhá vysoko, rátajte však s väčšími sadzbami pri plánovaní do budúcna.

3. Aké nástroje a doplnky potrebujem?
V základnom balíku dostanete väčšinou akceptáciu online platieb, počiatočné množstvo GB pre skladové zásoby, spojenie s vašou doménou a analýzy. Pri nadstavbových programoch si zväčšujete úložisko na produkty, máte možnosť pridávať predajné videá alebo odstrániť reklamy.

 

KROK 3: Výber domény

Doména je v jednoduchosti názov alebo identifikácia vášho e-shopu. Premýšľajte o vašej doméne ako o tabuli, ktorú by ste mali nad dverami vašej kamennej predajne vo fyzickom svete.

Je to prvá vec, ktorú zákazník zbadá vo vyhľadávaní na Googli. Doménu si môžete priamo zakúpiť aj u poskytovateľa vášho e-shopu alebo si ju prepojiť s už vašou existujúcou.

Kúpa domény sa pohybuje medzi 10 - 20 eur za rok.

 Pri výbere domény dbajte aj na:

  • ideálny názov (vyberte správnu koncovku, čiže kód krajiny; vyhnite sa názvom iných značiek),
  • originalitu (buďte jedineční a ľahko zapamätateľní),
  • kontrolu dostupnosti (skontrolujte si dostupnosť vašej vybranej domény a jej cenu, majte pripravených viacero variant),
  • pripomienku do kalendára pred dátumom exspirácie domény (inak riskujete, že niekto iný vám doménu preberie a predá naspäť za oveľa vyššiu sumu).

 

KROK 4: Výber šablóny

Vďaka správnej šablóne dosiahnete dokonalý vizuál svojho e-shopu aj bez grafických a dizajnérskych skúseností.

Ponuka šablón či tém sa líši v závislosti od platformy. Niektoré ponúkajú šablóny rozdelené aj podľa odvetvia, v ktorom podnikáte.

Vo všetkých prípadoch však natrafíte na free verzie ako aj ich platené varianty.

Pre správny výber šablóny si odpovedzte na 3 základné otázky:

1) Akými nástrojmi chcem, aby disponoval môj e-shop?

Odpovedzte si, či je pre váš dôležité mať e-shop s bohatou mapou a galériou. Taktiež či potrebujete záložku „O nás“ alebo či chcete videá na domovskej stránke.

2) Aký štýl domovskej stránky chcem?

Vaša domovská stránka je prvá vec, ktorú zákazník uvidí. Vo fyzickom svete by išlo o váš výklad. Zákazník by mal z prvého pohľadu porozumieť, do akého biznisu patríte. Domovskú stránku si môžete vybrať ako jednoduchý obrázok, slideshow alebo kľudne aj video.

3) Ako chcem, aby sa zákazník pohyboval po mojom e-shope?

Väčšina nakupujúcich zatvorí okno e-shopu po 10 až 20 sekundách v prípade, že nenájdu, čo hľadajú. Je to skutočne málo času, a preto by samozrejmosťou mala byť prehľadná a zrozumiteľná navigačná lišta.

Umožnite zákazníkovi, aby ľahko našiel, čo hľadá a aby sa mohol prehľadne pohybovať po stránke, hľadať a vyberať. Odmenou za to vám bude jeho väčší nákup.

 

KROK 5: Personalizácia vybranej šablóny

Personalizácia je jednoduchá a umožňuje vám upraviť v podstate čokoľvek.

Medzi základné personalizačné prvky patria:

  • veľkosť textu a font,
  • farebnosť,
  • obrázky a fotografie,
  • pozície produktov,
  • jednotlivé prvky,
  • prepojenie so sociálnymi médiami.

Dvakrát skontrolujte, či ste zmenili prednastavený obsah (texty, obrázky a podobne).

 

KROK 6: Vloženie produktov

Vďaka online platforme, na ktorej si e-shop vytvárate, budete mať dokonalú kontrolu nad vašou produktovou stránkou.

Najdôležitejšie veci, ktoré o produkte nezabudnite uviesť:

  • názov,
  • cena,
  • bližšia špecifikácia a opis (zaradenie do produktovej kategórie, model, zloženie),
  • váha (ak je podstatná, napríklad pri potravinách),
  • veľkosť (ak je podstatná, napríklad oblečenie).

Tri kľúčové oblasti pri vkladaní skvelého produktu:

1) opis produktu
  • chytľavý a presvedčivý,
  • bez klišé a žargónu,
  • krátko a výstižne,
  • kľúčové slová.

Pri písaní charakteristiky majte na pamäti SEO (Search Engine Optimization). To znamená, kde sa dostanete v google ranku, keď zákazník bude hľadať produkt, ktorý ponúkate. Vyšší rank rovná sa viac návštevníkov. Viac návštevníkov znamená viac predajov.

Inak povedané, kľúčové sú kľúčové slová.

 

2) produktová fotografia
  • používajte vysoko kvalitné fotografie – nikdy nepoužívajte fotografiu s nízkym rozlíšením či dokonca rozmazanú,
  • uistite sa, že každá fotografia je rovnakej veľkosti – použite nástroj ako photoshop na úpravu a zjednotenie veľkosti fotografií,
  • použite vlastné fotografie – nesťahujte fotografie z internetu. Dnes už aj s kvalitným smartphonom spravíte super fotografie,
  • zabezpečte 360 stupňový pohľad – doprajte zákazníkovi možnosť produkt spoznať z každého uhla,
  • pridajte možnosť priblíženia – dajte zákazníkovi šancu pozrieť sa na produkt zblízka.

Fotografie optimalizujte. Čím viac ich totiž na e-shop nahráte, tým je jeho reakcia pomalšia. Využite preto online nástroje, vďaka ktorým upravíte veľkosť súboru bez zásahu do jeho kvality.

 

3) produktová kategória

Vytvorenie produktových kategórií uľahčuje zákazníkom nákup. Základom je napríklad rozdelenie muž-žena, doplnky-novinky-výpredaj a podobne.

Vo všeobecnosti sa odporúča maximálne päť kategórií, väčší počet môže zákazníka zbytočne mýliť.

Kľúčové prvky, na ktoré treba myslieť pri tvorbe kategórií:

  • filtrovacie možnosti – nechajte zákazníka filtrovať tovary podľa veľkosti, ceny alebo značky,
  • cenové rozpätie – možnosť nastavenia cenového rozpätia v rámci danej kategórie predíde tomu, že zákazník bude browsovať produkty, ktoré si nemôže dovoliť,
  • navrhované produkty – dobrá cesta, ako doviesť zákazníka k ďalším produktom, ktoré nastavujete vy.

KROK 7: Nastavenie platobných metód

E-shopové platformy značne zjednodušujú tento krok. Optimalizujú proces a vy sa iba rozhodnete, ktorú z platobných možností budete akceptovať. Priamo vás napoja na vami vybrané metódy ako platba kartou Visa, MasterCard alebo ApplePay, PayPal a podobne.

Pri výbere sa dobre zamyslite, aká je vaša cieľová skupina. Dôležité je napríklad aj to, či sú zákazníci z lokálneho trhu alebo máte v pláne predávať aj do zahraničia.

Bezpečnosť platieb sa dá jednoducho docieliť prostredníctvom SSL certifikátov. Tie vám zabezpečí e-shopová platforma. SSL znamená Secure Socket Layer a v zásade zakóduje užívateľské dáta, čím sa ich nákup u vás stáva bezpečným. Množstvo platforiem ich ponúka v rámci svojich základných programov.

 

KROK 8: Výber spôsobu doručenia

Po tomto všetkom treba ešte zabezpečiť, aby bol tovar zákazníkovi doručený. Na začiatok nastavte, kde je vaše sídlo, resp. odkiaľ tovar posielate. To zabezpečí, že náklady na doručenie budú správne vykalkulované. Ceny za doručenie sa môžu líšiť v závislosti od krajiny, do ktorej sa chystáte tovar doručiť.

Pri nastavení spôsobu doručenia si opäť odpovedajte na dôležité otázky:

Kam?

Znamená to výber krajín, do ktorých budete doručovať (len v rámci SR, SR a ČR, Európa, celý svet).

Za koľko?

  • Doručenie zdarma – ak si to môžete dovoliť, doručenie zdarma je fantastický nákupný motivátor. Môžete nastaviť free shipping po dosiahnutí určitej hodnoty za nákup.
  • Rovná suma za doručenie – rovnaká cena za doručenie nezávisle od hodnoty tovaru. Rovnako sa jedná o dobrý marketingový nástroj. Môžete ponúknuť rovnakú cenu za dodanie v rámci celej SR a ČR.
  • Real-time náklady – náklady za doručenie sa vypočítajú podľa niekoľkých faktorov ako veľkosť, váha a destinácia. Ide o transparentný spôsob, ktorí zákazníci oceňujú.
  • Osobné vydvihnutie – super možnosť, ktorú väčšinou viete zabezpečiť pre zákazníka bezplatne, ide navyše o osobný kontakt so zákazníkom.
  • Cena za doručenie podľa hodnoty objednávky – zníženie ceny za doručenie, ak zákazník vytvorí objednávku v určitej hodnote. Zároveň môžete vytvoriť aj odmeňovací systém pre pravidelných zákazníkov.

Ako?

Vyberte si spoľahlivé kuriérske spoločnosti a dohodnite si s nimi podmienky. E-shopové platformy majú často partnerstvá s najznámejšími kuriérskymi spoločnosťami, čo vám dáva možnosť získať výhodnejšie poplatky a zároveň prináša dôveryhodnosť do vzťahu medzi vami a vašim zákazníkom. Rovnako obľúbenou možnosťou sú aj tzv. zásielkovne.

 

KROK 9: Preview a test a spustenie

Pred finálnym spustením e-shopu je nevyhnutné otestovať ho. Otestovaním sa presvedčíte, či je všetko v poriadku a či uspokojíte všetky potreby zákazníka.

Určite otestujte všetky kľúčové oblasti ako obsah, prehliadanie, kategorizácia, platobný proces a podobne. Nezabudnite tiež e-shop vyskúšať na rôznych prehliadačoch a zariadeniach.

Nezabudnite nastaviť a skontrolovať aj:

  • jazyk – nastavte jazyky, v akých zákazníci budú môcť váš e-shop čítať,
  • mena – vyberte platobnú menu,
  • časové pásmo – nastavte časové pásmo, aby bolo možné správne sledovať objednávky,
  • adresa – doplňte vašu adresu a kontaktné informácie (telefón aj email.

Keď ste všetko skontrolovali a ste s výsledkom spokojný, kliknite na „Publish“ a predávajte.

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/ucty-platby/podnikatelsky-ucet-balikom-sluzieb/zivnostensky-ucet/ako-si-zalozit-e-shop/