UPOZORNENIE na podvodné konanie - SCAM
| 10.08.2020
Vážení klienti,
dovoľujeme si vás upozorniť, že sme zaznamenali podvodné konanie, ktorého cieľom je získať vaše citlivé osobné a bankové informácie.
Útočník predstiera, že je hodnoverná firma alebo oficiálna inštitúcia, pričom vás informuje, že váš počítač je zavírený. Často vyvoláva pocit naliehania a snaží sa vo vás vzbudiť obavy, že prostredníctvom vášho počítača útočíte na vládne alebo verejné inštitúcie, napr. nemocnice. Od svojich obetí najčastejšie požaduje platbu za antivírus, informácie z platobnej karty alebo asistenciu pri inštalovaní škodlivého softvéru do počítača.
Odborne sa toto podvodné konanie nazýva SCAM a ohroziť vás môže prostredníctvom e-mailovej komunikácie, SMS správ či telefonátov.
Upozornenie: Odporúčame vám, aby ste zvýšili obozretnosť a rozhodne nikomu neposkytovali vaše citlivé osobné a bankové informácie v e-mailovej či telefonickej konverzácii, neklikali na podozrivé linky, ani si neinštalovali do počítača antivírus či iný softvér od osôb, ktorých hodnovernosť si neviete overiť a nie je možný spätný kontakt.
Aktuálne evidujeme zvýšený výskyt podvodného konanie prostredníctvom telefonátov.
Ako rozpoznáte, že ide o podvodné konanie:
- nie je možné osobu identifikovať alebo zavolať späť
- rozpráva zlou slovenčinou alebo cudzím jazykom (česky, anglicky)
- osoba nevie, s kým rozpráva, nevie vás osloviť menom
- osoba nepozná detailné informácie o vašom počítači, hoci tvrdí, že je napadnutý vírusom
- vytvára veľký tlak na riešenie, obviňuje vás, že prostredníctvom zavíreného počítača napádate vládne a iné inštitúcie, napr. nemocnice
- snaží sa, aby ste si nainštalovali konkrétny softvér alebo dovolili útočníkom prihlásiť sa na váš počítač
- za odstránenie vírusov a nastavenie ochrany požadujú zadanie kartovej transakcie, prípadne zverejnenie kartových údajov
- cieľom je získanie údajov o platobnej karte alebo úplnej kontroly nad počítačom, ak umožníte nainštalovať požadovaný softvér
Čo robiť, ak ste sa stali obeťou útoku:
- Ak ste nahlásili údaje o karte, kontaktujte zákaznícku linku DIALOG Live na čísle *1100 , banka vám zablokuje kartu.
- Ak ste prezradili svoje osobné údaje, kontaktujte políciu.
Ak ste nainštalovali softvér, obráťte sa na oficiálnu renomovanú firmu vo vašom okolí, ktorá vie softvér odstrániť a odhaliť, ktoré časti počítača boli napadnuté alebo zničené, ktorá ochrana počítača bola odstránená, atď. Zároveň sa obráťte na banku, ktorá vám vydá novú platobnú kartu, nové heslo do Internet bankinguTB a nastaví nanovo prihlasovanie do Internet bankinguTB.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/novinky-oznamy/upozornenie-podvodne-konanie-scam/