Bežný účet
Otvorenie účtu
Bežný účet si teraz môžete otvoriť v pobočke alebo cez mobilnú aplikáciu Tatra banky.
Pozrite si video návod ako si účet otvoriť online:
Banka vyžaduje pre otvorenie bežného účtu identifikačné doklady. Pre občanov SR je to občiansky preukaz, v prípade maloletých je to rodný list, pre cudzincov je vyžadovaný pas s dokladom o trvalom pobyte, resp. iný doklad preukazujúci trvalý pobyt.
Detský účet zriadite vášmu dieťaťu v každej pobočke Tatra banky na základe predloženia vášho občianskeho preukazu a rodného listu dieťaťa.
Naši klienti môžu spravovať svoj bežný účet prostredníctvom Internet bankinguTB, mobilnej aplikácie Tatra banka, kontaktného centra a DIALOG Live alebo v ktorejkoľvek pobočke Tatra banky.
Poplatky a program odmeňovania
Základná cena za Účet pre modrú planétuTB je 7 EUR. Spoznajte náš Program odmeňovaniaTB a znížte si poplatok za vedenie účtu na 0 EUR. K dispozícii je vám aj kompletný sadzobník poplatkov a prehľad obsahu Účtu pre modrú planétuTB.
Buďte aktívni a sami rozhodnite o tom, aby cena vášho účtu bola čo najvýhodnejšia. Pozrite sa na to, ako si môžete znížiť cenu Účtu pre modrú planétuTB až na 0 EUR.
Klient od 15. do dovŕšenia 20. roku veku života má Študentský účet u nás automaticky zadarmo. Študent denného štúdia vo veku od 20 rokov po doručení potvrdenia o návšteve školy má účet bezplatne až do dovŕšenia 26. roku veku života.
Detský účet môžete mať u nás bez poplatkov za vedenie účtu až do dovŕšenia 15 rokov vášho dieťaťa a to aj s väčšinou funkcionalít a inovácií, ktoré ponúkame našim klientom.
V rámci svojho Účtu pre modrú planétuTB získate bezplatne 1 bezkontaktnú debetnú kartu VISA Electron na počkanie.
Výpisy a SMS notifikácie
Frekvenciu zasielanie výpisu si zvolíte vy. K Účtu pre modrú planétuTB je štandardne zasielaný výpis 1 x mesačne elektronicky. Klient môže mať neobmedzený počet elektronických výpisov k účtu.
Ako klient si môžete zvoliť preferovanú formu zasielania výpisov: elektronicky, poštou, resp. na vybranú pobočku.
Ak požadujte zmeniť formu zasielania výpisov k bežnému účtu, môžete tak spraviť prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka, Internet bankinguTB a DIALOG Live.
SMS notifikácie k účtu je možné jednoducho nastaviť v Internet bankinguTB na vami zvolené telefónne číslo/a.
Hranice na zasielanie SMS notifikácie si nastaví klient v Internet bankinguTB.
Nie. Momentálne poskytujeme službu b-mail iba na mobilné čísla slovenských GSM operátorov.
Služba b-mail má iba informatívny charakter. Nezodpovedáme za doručenie b-mailových správ vo forme SMS alebo e-mailu, pretože pri využívanom spôsobe technického prenosu môže takéto doručenie zlyhať z dôvodu okolností, ktoré nemôžeme ako banka ovplyvniť.
Push notifikácia je krátka správa, ktorá informuje používateľa o nejakej udalosti. Vo svete mobilných aplikácií a bankovníctva to môže byť napr. notifikácia o pohybe na účte.
Push notifikácie o pohyboch na účte si viete nastaviť v aplikácii Tatra banka v záložke Nastavenia a v časti Bmail. Pre doručenie push notifikácií je nutné mať povolené notifikácie pre aplikaciu Tatra banka v nastaveniach telefónu.
Voliteľné prečerpanie (možnosť ísť do mínusu)
Ak vlastníte viacero bežných účtov v Tatra banke, služba voliteľné prečerpanie a finančná rezerva môže byť aktívna iba pri jednom z nich.
Nie, stačí mať pravidelný po dobu minimálne 6 mesiacov, Voliteľné prečerpanieTB vám vieme poskytnúť automaticky, prípadne na požiadanie
Úrok je splatný v posledný kalendárny deň v mesiaci, výšku zaplatených úrokov vidíte vždy v pohyboch na svojom účte. Výšku zaplateného úroku si viete skontrolovať prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka, Internet bankinguTB a DIALOG Live.
Úročené sú prostriedky zo skutočne čerpanej sumy a za obdobie ich skutočného čerpania. Úrokovú sadzbu nájdete vždy v aktuálne platnom sadzobníku poplatkov Tatra banky v záložke Cenník služieb.
Platby a platobné príkazy
Pre Účet pre modrú planétuTB máte k dispozícii neobmedzené bezhotovostné automatizované platobné operácie prostredníctvom služby Internet banking, mobilnej aplikácie Tatra banka, VIAMO, MobilePayTB a DIALOG Live. V pobočkách a pri bezbalíkových účtoch sú platobné príkazy spoplatňované v zmysle aktuálne platného Sadzobníka poplatkov.
SEPA inkaso je bezhotovostná platba v mene euro v rámci oblasti SEPA. Realizovaná je na základe platobného príkazu od príjemcu platby. Platiteľ dá súhlas (mandát) na realizáciu SEPA inkasa priamo príjemcovi platby.
Domáci platobný príkaz zadáte jednoducho v záložke Platby, v ľavom menu v časti Platobný príkaz.
Pre rýchlejšie zadanie platobného príkazu, môžete využiť aj funkciu v záložke Rýchla platba. Tento formulár vám umožní načítanie šablón a preddefinovaných príjemcov priamo do platobného príkazu.
Domáci platobný príkaz môžete zadať s dátumom splatnosti na maximálne 30 dní vopred.
SEPA platba je bezhotovostná platba v mene EUR realizovaná v rámci oblasti SEPA. Platobný príkaz predkladá platiteľ. Na účty príjemcov sa pripisuje v nasledujúci bankový pracovný deň po jeho odpísaní z účtu platiteľov (D + 1).
Jednorazové platby:
- 3 000 EUR za účtovný deň a 30 000 EUR za mesiac bez dodatočnej autorizácie alebo pri autorizácii PINom,
- 30 000 EUR za účtovný deň a 300 000 EUR za mesiac v prípade dodatočnej autorizácie aplikáciou ČítačkaTB alebo Kartou a čítačkouTB,
- bezlimitné platby v prípade dodatočnej autorizácie aplikáciou ČítačkaTB alebo Kartou a čítačkouTB, vyžaduje sa aktivácia v pobočke po kontrole podpisových vzorov na účte.
Uvedené limity sa nevzťahujú na prípad, ak boli autorizačné prostriedky pridelené na základe Zmluvy o pridelení identifikačných, autentifikačných a autorizačných prostriedkov uzatvorenej prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo internet bankingu. V takom prípade je denný limit 3 000 EUR za účtovný deň a 30 000 EUR za mesiac bez ohľadu na použitý autorizačný nástroj.
Trvalé príkazy: 3 000 EUR v závislosti od dátumu prvej platby a zároveň zvoleného dátumu úhrady.
Výber z bankomatu mobilom: 500 EUR za účtovný deň a 5 000 EUR za mesiac.
CID je tzv. „Creditor Identifier", teda jedinečný identifikátor príjemcu inkasa. Každá firma, ktorá chce prijímať SEPA inkasá, požiada o pridelenie CID a je pod týmto identifikátorom uvedená v tzv. Registri kreditorov. Správcom registra v SR je Národná banka Slovenska. Klient žiada o vydanie CID svoju banku, ktorá túto žiadosť sprostredkuje správcovi registra.
Kartu a čítačkuTB budete potrebovať pri prihlásení sa do služby Internet bankingTB, pri potvrdzovaní platobných príkazov a tiež pri autorizácii niektorých operácií v rámci Internet bankingu. V záložke Nastavenia v ľavom menu v časti Nastavenia IB je však možné zvoliť si vami požadovanú úroveň bezpečnosti pri prihlásení sa, ako aj pri platobných príkazoch. Ako alternatívu môžete použiť aj mobilnú aplikáciu ČítačkaTB.
Deň platby určuje deň, v ktorom bude trvalý platobný príkaz spracovaný v určených mesiacoch.
Ak deň úhrady pripadne na sviatok/sobotu/nedeľu, bude platba zrealizovaná v posledný pracovný deň pred sviatkom, sobotou, nedeľou. Pre posledný deň v mesiaci sa zadáva „31".
Pre často používané domáce a zahraničné platby/účty si môžete nastaviť domácich/zahraničných príjemcov pomocou záložky Platby, v ľavom menu v časti Príjemcovia – Zobraziť domácich/ zahraničných príjemcov – Nový príjemca.
V záložke Platby nájdete v ľavom menu aj časť Šablóny. Vďaka šablónam s pred vyplnenými údajmi môžete zadávať domáce platobné príkazy zrýchlene. Táto služba však nie je dostupná pre zahraničné platby.
Vo všetkých prípadoch, ak si nie ste istý zrealizovaním platby, skôr, ako ju zadáte znovu, si ju skontrolujte vo svojom Internet bankingu v Záložke Platby, v ľavom menu v časti Platby cez Internet bankingTB a mobilnú aplikáciu. Pri každom platobnom príkaze sa nachádza aj informácia o jeho výslednom stave.
Vysvetlenia módov variabilného symbolu:
- Konštanta: zadefinované číslo bude rovnaké v každej platbe.
- Sekvencia: prvých, maximálne 8 číslic symbolu je ľubovolných (napr. číslo zmluvy) a posledné 2 predstavujú počiatočnú hodnotu sekvencie, ktoré sa po zrealizovaní platby zvyšuje o jednotku, napr. ak je symbol 1010101005, bude mať prvá úhrada v symbole posledné dvojčíslie 05, ďalšia úhrada 06.
- Dátum:
- a. RRMMDD: symbol sa doplní v tvare rok, mesiac, deň
- b. DDMMRR: symbol sa doplní v tvare deň, mesiac, rok
- c. RRRRMM: symbol sa doplní v tvare rok, mesiac
- d. MMRRRR: symbol sa doplní v tvare mesiac, rok
- e. MMRR: symbol sa doplní v tvare mesiac, rok
UMR je „Unique Mandate Reference", teda jedinečná referencia mandátu, ktorá slúži na identifikáciu inkasného vzťahu. Dohodnutá je v zmluve medzi platiteľom a príjemcom. Napr. pokiaľ klient platí jednej inkasnej spoločnosti za viac služieb, táto firma je identifikovaná jedným identifikátorom príjemcu inkasa (CID), pričom každý inkasný vzťah (platby za rôzne služby) má priradené vlastné UMR.
Pre zahraničné platobné príkazy platia špecifické lehoty na predkladanie a vykonanie platby (Lehoty) a tiež aj špecifické poplatky v zmysle sadzobníka poplatkov.
Kópiu trvalého platobného príkazu zadáte v záložke Platby, v ľavom menu v časti Trvalý príkaz, prostredníctvom symbolu troch bodiek v pravej časti príslušného formulára trvalého platobného príkazu, kde sa nachádza voľba Vytvoriť kópiu.
Všetky zadané a potvrdené platobné príkazy, platby čakajúce na spracovanie, prípadne na podpísanie, nájdete v záložke Platby, v ľavom menu v časti Platby cez Internet bankingTB a mobilnú aplikáciu.
Mandát je súhlas na realizáciu SEPA inkasa, ktorý udeľuje podpísaním platiteľ príjemcovi inkasa. Na základe neho je príjemca inkasa oprávnený poslať platobný príkaz na SEPA inkaso do banky platiteľa.
Zahraničný platobný príkaz zadáte rovnako ako domáci – v záložke Platby, v ľavom menu v časti Platobný príkaz, pričom je potrebné zvoliť si zahraničný formulár. Týmto spôsobom je možné zadať aj SEPA platbu a expresnú platbu. Zahraničný platobný príkaz môžete zadať s dátumom splatnosti na maximálne 30 dní vopred.
Zmeniť, alebo zrušiť už existujúci trvalý príkaz môžete pomocou symbolu troch bodiek v pravej časti príslušného formulára trvalého príkazu.
V prípade zadania platobného príkazu počas uzávierky sa vám zobrazí informácia o tom, že vaša platba bola zaznamenaná a o jej spracovaní budete informovaný prostredníctvom schránky správ. Takto zadané platobné príkazy sa zaznamenávajú do platieb čakajúcich na spracovanie (záložka Platby, ľavé menu časť Platby cez IB a MA), preto nie je potrebné zadávať ich opätovne. Budú spracované s dátumom nasledujúceho pracovného dňa.
Tento parameter definuje správanie sa bežného účtu voči SEPA inkasám. Banky v SR poskytujú tri úrovne sprístupnenia účtu pre SEPA inkasá:
- úroveň umožňuje realizovať všetky platby z účtu platiteľa na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso. Platiteľ si však môže zadefinovať zoznam tzv. nežiaducich príjemcov.
- úroveň: z účtu platiteľa budú na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso realizované len tie platby, ku ktorým platiteľ zadal súhlas s inkasom aj vo svojej banke.
- úroveň: z účtu platiteľa sa žiadna platba súvisiaca so SEPA inkasom nezrealizuje. Všetky účty v mene euro majú nastavenú druhú úroveň, ktorú je však možné na žiadosť klienta zmeniť.
Ak máte prístup k viacerým účtom a najčastejšie z nich využívate iba jeden, prácu v Internet bankingu vám uľahčí nastavenie si preferovaného účtu. Pri každom platobnom príkaze sa vám tento účet automaticky nastaví ako debetný. V záložke Nastavenia, v ľavom menu v časti Nastavenia IB, kde zvolíte Nastavenia k účtom a vyberiete si Preferovaný účet. Zmeniť, alebo zrušiť si preferovaný účet si viete znovu pomocou nastavení vášho Internet bankingu (Nastavenia – Nastavenia IB – Nastavenia k účtom – Môj preferovaný účet).
BIC/SWIFT je kód banky v medzinárodnom formáte.
Expresnú platbu je možné realizovať cez formulár pre zahraničné platby. Formulár dostupný i v PDF.
Klient pri platbách do zahraničia, resp. tuzemska môže určiť spôsob zúčtovania poplatkov. Klient má výber z dvoch možností:
SHA -poplatky Tatra banky banky platí príkazca platby a poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu znáša príjemca platby. Platba so zadanou inštrukciou SHA môže byť znížená o poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu. Platobná inštrukcia SHA je povinná pri platbách v akejkoľvek mene v rámci krajín EHP. V prípade zadania platobnej inštrukcie OUR v platbe do krajín EHP, bude táto inštrukcia zmenená na SHA.
OUR - poplatky Tatra banky pri realizácii platby zaplatí platiteľ. Poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu zaplatí príkazca. Platba so zadanou inštrukciou OUR bude pripísaná v celej čiastke. Platby s inštrukciou OUR vykonávame len v prípade transakcií mimo krajín EHP.
BIC/SWIFT je TATRSKBXXXX.
Numerický kód je 1100.
Finančné prostriedky došlé z inej banky sú pripisované na účet klienta v pracovné dni okamžite a to max. do 21:00 hod.
Úhrady v cudzej mene v rámci banky (tzv. vnútrobankové prevody) prijaté bankou po termíne cut-off time sa spracujú a pripíšu v prospech účtu klienta v bankový pracovný deň nasledujúci po dni prijatia platobného príkazu.
Návod pre vyplnenie zahraničnej platby nájdete tu.
Variabilný, konštantný a špecifický symbol sa často využívajú na identifikáciu platby platiteľom a príjemcom. Napríklad číslo faktúry sa zvyčajne zadáva ako variabilný symbol. Sú to tzv. nepovinné údaje, takže ich nemusíte vypĺňať. Symboly je možné uviesť v SEPA prevode a automaticky sa uložia do poľa Referencia platiteľa.
V tomto prípade si musí klient nastaviť dodatočnú autorizáciu Kartou a čítačkouTB vo svojom Internet bankinguTB v záložke Nastavenia, v ľavom menu v časti Nastavenia IB alebo navštíviť pobočku Tatra banky.
IBAN (International Bank Account Number) - Medzinárodné číslo bankového účtu, ktoré umožňuje jednoznačnú identifikáciu klienta a automatizované spracovanie platby. Pri realizácií platieb v rámci krajín EÚ a EHP platí povinnosť uvádzať účet príjemcu v štruktúre IBAN.
IBAN je medzinárodné číslo účtu. Jeho štruktúra je rovnaká vo všetkých slovenských bankách, skladá sa z 24 znakov (2 znaky pre kód krajiny, 2 kontrolné znaky ,4 znaky pre kód banky a 16 znakov pre predčíslie a číslo účtu.
V tomto prípade banka nemôže platbu vystornovať. Je potrebné požiadať o vrátenie platby formou žiadosti o sprostredkovanie vrátenia platby cez kontaktné miesto DIALOG na *1100. Následne sa obrátime na príjemcu alebo banku príjemcu a požiadame o vrátenie platby, o čom vás písomne informujeme, formou listu alebo dokladu, ktorý obdržíte v pobočke pri zadaní vašej požiadavky. Ak vám do stanovenej lehoty nebudú prostriedky príjemcom vrátené, môžete nás písomne požiadať o poskytnutie identifikačných údajov o príjemcovi za účelom následného vymáhania predmetnej platby.
Svoje číslo účtu vo formáte IBAN nájdete na výpise z účtu, v Internet bankinguTB alebo mobilnej aplikácii Tatra banka.
Zadal som platbu, ktorá ešte nebola zúčtovaná/zrealizovaná, s budúcim dátumom splatnosti a potrebujem ju stornovať ešte pred dátumom splatnosti. Ako mám postupovať?
Platbu zadanú cez elektronický kanál (napr. Internet bankingTB, mobilná aplikácia Tatra banka), môžete stornovať vo vlastnej réžii, bez nutnosti kontaktovať banku.
Prihlásite sa do Internet bankinguTB alebo mobilnej aplikácie Tatra banka. Platba sa nachádza v zozname “Platby cez IB a MA“ v časti „Čakajúce na spracovanie“ odkiaľ ju viete zrušiť.
Platbu zadanú v pobočke banky môžete zrušiť podaním žiadosti na pobočke alebo prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live.
Zadal som platbu, ktorá už bola zúčtovaná/zrealizovaná z môjho účtu. Ako mám postupovať, ak ju potrebujem vrátiť (platba bola odoslaná omylom, v nesprávnej výške a pod.)?
SEPA platba na účet, ktorý v banke príjemcu neexistuje, sa vám automaticky vráti späť na účet v priebehu 2-5 pracovných dní.
V ostatných prípadoch, ak poznáte príjemcu, je najjednoduchšou možnosťou skontaktovať sa s príjemcom platby a požiadať ho o vrátenie platby.
Ak nepoznáte príjemcu, môžete požiadať banku o sprostredkovanie vrátenia platby. Žiadosť môžete podať v ktorejkoľvek pobočke banky alebo prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live. Na základe vašej žiadosti požiadame banku príjemcu o vrátenie platby. Sprostredkovanie vrátenia platby je úspešné len v tom prípade, ak príjemca súhlasí s vrátením platby.
Za spracovanie žiadosti o sprostredkovanie vrátenia platby si banka účtuje poplatok v zmysle platného Cenníka služieb.
Karty k bežnému účtu
V cene Účtu pre modrú planétuTB je jedna platobná karta Visa (s dizajnom pre dieťa, študenta alebo dospelého). MasterCard je poskytovaná za mesačný poplatok 2 EUR.
Karta Visa (súkromná) je vydaná na počkanie a je hneď aktívna, tzn. nie je potrebná aktivácia karty. V prípade karty MasterCard je aktivácia potrebná.
Kartu čo najskôr zablokujte cez mobilnú aplikáciu Tatra banka, prostredníctvom Internet bankinguTB alebo kontaktného centra DIALOG Live cez číslo *1100.
Náhradnú kartu Visa si môžete prevziať na ktorejkoľvek pobočke (nakoľko ide o kartu na počkanie). Pri ostatných typoch platobných kariet (kreditné karty, MasterCard, Visa pre právnické osoby) je potrebné požiadať o vydanie náhradnej karty.
PIN kód si viete zmeniť cez bankomat Tatra banky.
Debetná karta je vydávaná k bežnému účtu klienta a klient si čerpá vlastné finančné prostriedky až do výšky max. denného limitu a zostatku na účte.
Kreditná karta je karta, ktorá má pridelený úverový rámec, na ktorý sa jej držiteľ kvalifikoval. Čerpané finančné prostriedky je potrebné zaplatiť 1x mesačne buď vo výške min. splátky alebo celú vyčerpanú sumu. Kreditná karta je embosovaná karta.
V cene Účtu pre modrú planétuTB je zahrnutý neobmedzený počet automatizovaných transakcií (vrátane platieb kartou). Pre karty vydané k bežnému účtu bez balíka je poplatok za platbu kartou v zahraničí 0,18 EUR/txn.
Za výber hotovosti z cudzích bankomatov a v zahraničí je poplatok 3 EUR. V cene Účtu pre modrú planétuTB je zahrnutý 1 výber hotovosti z bankomatov iných bánk v SR a neobmedzený počet výberov hotovosti z bankomatov členských bánk Raiffeisen Bank International AG.
Pri bezkontaktnom platení sa karta iba prikladá k platobnému terminálu (nevkladá sa do štrbiny zariadenia). Všetky karty Tatra banky podporujú bezkontaktné platenie a nie je potrebné oň samostatne žiadať. Stačí si ju len "aktivovať" jednou kontaktnou platbou (výber hotovosti z ATM alebo platba u obchodníka) + potvrdiť PIN kódom a mať zostatok na účte min. 0,10 EUR.
V mesiaci skončenia platnosti (exspirácie) karty banka automaticky obnoví kartu. Obnovená karta je klientovi zaslaná cca 15 až 20-ty deň v mesiaci (na pobočku alebo poštou). Platobnú kartu je možné používať až do konca daného mesiaca, ale zároveň sa už môže používať aj obnovená karta. Po skončení platnosti karty je možné kartu vrátiť v ktorejkoľvek pobočke banky.
Obnoveným kartám zostáva rovnaký PIN kód ako pri pôvodnej karte.
Pri ceste do zahraničia sa odporúča mať pri sebe 2 typy kariet, aby sa klient vyhol možným komplikovaným situáciám (strata karty, zadržanie karty v bankomate alebo skončenie platnosti karty a pod.). Vo všeobecnosti odporúčame u obchodníkov platiť kreditnou kartou a v prípade potreby hotovosti vybrať z bankomatu debetnou kartou.
https://www.tatrabanka.sk/sk/pomoc-podpora/casto-kladene-otazky/bezny-ucet/