1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Z garáže k známym osobnostiam a svetovým značkám

Z garáže k známym osobnostiam a svetovým značkám

| 20.09.2022 | 5 min. čítania

folkfurt vysivanie

Mladý pár z Oravy chcel priniesť folklór do každodenného života, a tak začal vyšívať ľudové vzory na košele a šaty. Práca zakladateľov firmy FolkFurt zaujala Kandráčovcov aj svetové módne značky. Pandémia ich však priviedla k ďalšiemu nápadu – pod novou značkou Embroo ponúkajú strojové vyšívanie, potlač textilu a pracovné oblečenie pre firmy, či merch pre influencerov.

Láska k ľudovým tradíciám a folklóru na Slovensku ešte stále nevymrela a žije aj medzi mladšími generáciami. Dôkazom je dvojica z Oravy, Filip Džugan a Mária Hrubošová. Napriek tomu, že obaja sú vyštudovaní inžinieri v úplne inom odbore, rozhodli sa preniesť folklór do moderného sveta – sadli za šijací stroj a začali minimalistickým spôsobom vyšívať ľudové motívy na bežné košele či šaty. Ich značka FolkFurt sa teší čoraz väčšej obľube, dokonca aj u známych osobností. Dvojica ale postupne výrobu inovovala, aby získala nové príležitosti na trhu. Našli ich vo vyšívaní na pracovné oblečenie, a tak si založili aj druhú značku, ktorá je zameraná na úplne odlišnú cieľovú skupinu.

Folklórne košele na každý deň

Filip bol muzikant a k folklóru mal vždy blízko. Cítil preto potrebu dopomôcť nejakým spôsobom tomu, aby sa naše tradície zachovávali a tradovali ďalej. Okrem hudby mal blízko aj k móde, a tak sa rozhodol preniesť folklór do každodenného života – vytvoriť štýlové, moderné a elegantné oblečenie s minimalistickými ľudovými vzormi, ktoré dokážu vyjadriť pozitívny vzťah k tradíciám. Cieľom bolo dosiahnuť, aby nevyzeralo zastarano a bolo vhodné aj do práce, do školy či na oslavy.

folkfurt panska vysivana kosela

„Svoj nápad som predostrel mojej priateľke Majke a spoločne sme vytvorili prvé prototypy košieľ,“ spomína Filip.

Pár chcel najskôr osloviť externé firmy, ktoré by pre nich vyšívali. Túto spoluprácu však zhodnotili ako náročnú a mnohé spoločnosti ani neboli ochotné pretaviť ich víziu do reality. Tak sa rozhodli ísť do toho na vlastnú päsť. Hoci boli len študenti, mali niečo našetrené. Zo spoločných finančných rezerv kúpili prvý šijací stroj a začali sa na ňom učiť pracovať. Ani jeden totiž nevedel vyšívať, preto absolvovali niekoľko školení a kurzov.

Ďalším krokom bol vlastný etnologický výskum, podľa ktorého si rozdelili Slovensko na regióny a tomu zodpovedajúce typické vzory. Následne si sami vytvorili predlohy. Na produktoch začali pracovať sami, vo dvojici, doma v garáži. Prvé kusy sa na trhu objavili v roku 2017. 

Rozbehnúť výrobu bolo náročné, vzhľadom na chýbajúce zručnosti zakladateľov firmy. Ako však vysvetľuje Filip, išlo len o jednu z mnohých prekážok, ktoré museli „preskočiť“ pri budovaní svojho podnikania. „Ak chcete predávať, musíte sa stať značkou – aby sa o vás ľudia dozvedeli a zapamätali si vás. Toto bol ďalší z bodov, ktoré sme potrebovali vyriešiť. Začali sme preto robiť fotografie a videá našich výrobkov, snažili sme sa byť autentickí, aby zákazníci vedeli, že nejde len o kus oblečenia kúpeného z ,Číny´ za pár centov.“ Okrem webovej stránky a profilu na sociálnych sieťach či platenej online reklamy, stavili aj na iné médiá. Zúčastnili sa aj niekoľkých televíznych relácií, napríklad takej, v ktorej známe osobnosti hádajú povolania. Takýmto spôsobom bezplatne zviditeľnili svoju značku a remeslo.

Do povedomia sa dostali aj vďaka vzácnym spoluprácam

A neostalo len pri televíznych reláciách. Filip s Máriou najskôr nadviazali spoluprácu s lokálnymi muzikantmi a ľudovými kapelami, neskôr nazbierali odvahu a oslovili hudobnú skupinu Kandráčovci, ktorej hodnoty a prístup sa podľa ich názoru zhodujú s ich vlastnými.

„Do klasických ľudoviek vnášajú moderný štýl, nejde o ortodoxný folklór. To isté platí o nás,“ vysvetľuje mladý podnikateľ. Najskôr im poslali päť košieľ, ako vzorku, spolu so slovami, že ich radi v týchto kúskoch uvidia. Kapela firme FolkFurt dala pozitívnu spätnú väzbu a vznikla tak vzácna spolupráca.

„Spriatelili sme sa a je nám cťou, že už niekoľko rokov koncertujú v našich košeliach, vďaka čomu ich aj propagujú. Taktiež sme sa dohodli na spoločnom produktovom fotení – jednu kolekciu sme pomenovali práve podľa ich piesní,“ dodáva Mária. 

Dravosť mladí podnikatelia dokázali aj vo výberovom konaní firmy, ktorá bola obchodným partnerom zahraničných módnych značiek. Vďaka svojej snahe získali zákazku na vyšívanie ich kolekcií. Nebolo to však jednoduché.

folkturt vysivanie kandracovci

„Podstúpili sme náročný boj. Museli sme dotiahnuť kvalitu vyšívania na úplne inú úroveň, výšivky museli byť dokonalé. Po približne pol roku a zaslaní množstva vzoriek sme dostali príležitosť pracovať na kolekciách svetových značiek. Bol to splnený sen,“ spomína Filip. Kúsky z ich dielne poputovali napríklad do Francúzska. 

Hoci sa môže zdať, že všetko šlo „ako po masle“, mladý pár sa nevyhol ani negatívnym skúsenostiam. Propagáciu skúsili aj na zľavovom portáli, no onedlho zistili, že to pre nich nie je vhodný spôsob. „Nemohli sme si dovoliť ísť s cenou až tak nízko. Navyše, obávali sme sa, že by zákazníci mohli brať negatívne, ak by sme na tomto portáli ponúkali výrobky výrazne lacnejšie ako na našom e-shope.“

Stavili na e-shop a folklórne festivaly 

Ponuka na zľavovom portáli bola približne pol roka, potom sa rozhodli staviť radšej na marketingové kanály a predajné miesta, kde zaručene nachádzali svoju cieľovú skupinu. Sú ňou milovníci folklóru a návštevníci podujatí, ako sú Jánošíkove dni v Terchovej či folklórne festivaly. „Na tieto akcie chodí každý rok aj niekoľko desiatok tisíc ľudí. Preto má význam predávať naše výrobky na takýchto miestach. Niečo predáme, niekomu len o nás povieme a rozšírime tak povedomie o značke FolkFurt,“ vysvetľujú mladí podnikatelia.

V roku 2019 uvažovali aj nad otvorením vlastnej kamennej predajne, no napokon im tento krok nevyšiel. Nehodnotia to však ako negatívum. Keby boli obchod otvorili, už o pár mesiacov by ho museli zavrieť pre rozbiehajúcu sa pandémiu. „Myslím si, že by sme to neutiahli,“ hovorí Filip, no dodáva, že predajné kanály treba diverzifikovať – osvedčil sa im e-shop, festivaly, ktorými vykrývajú „hluché“ obdobie v online obchode počas leta a spolupracujú aj s niekoľkými obchodníkmi, ktorí vo svojich predajniach ponúkajú ich výrobky.

Veľká zmena v podnikaní 

S čoraz väčším dopytom po výrobkoch a rastom firmy museli zakladatelia značky FolkFurt inovovať. Zmodernizovali strojový park - zakúpili nové, modernejšie stroje. Vďaka ich veľkosti a funkciám stíhali pokryť väčší objem výroby, šili rýchlejšie a výsledok bol oveľa kvalitnejší. Taktiež sa presunuli do väčších priestorov a prijali prvých zamestnancov. 

Nájsť krajčírky, ktoré by mali potrebnú zručnosť vo vyšívaní, bolo náročné. Zamerali sa preto na také, ktoré mali blízko k odevnému priemyslu a istú prax. Know-how im už potom odovzdali samotní zakladatelia firmy. „Tým, že sami sme sa museli naučiť vyšívať, vedeli sme sa vcítiť do ich situácie a lepšie im vysvetliť postup,“ vysvetľuje Mária.

Veľká zmena v podnikaní zakladateľov FolkFurtu prišla počas pandémie koronavírusu. Keď spočiatku padol počet objednávok a zastavila sa aj výroba kolekcií pre módne značky, Filip s Máriou sa nemienili len tak vzdať a vyčkávať. Hľadali preto príležitosť, ako môžu pandémiu využiť vo svoj prospech a zároveň byť aj prínosom pre spoločnosť.

folkfurt vysivanie pre firmy

„Pre mňa je inšpiratívnym príkladom Tomáš Baťa. Aj on počas vojny našiel spôsob, ako zabezpečiť prácu pre svojich pracovníkov,“ uvádza Filip. Videli, že trh nepotrebuje košele, ale rúška, ktorých bol nedostatok. A tak v priebehu dvoch dní inovovali svoje produktové portfólio a začali ich šiť. „Cenu sme nastavili tak, aby boli dostupné, ale zároveň, aby sme pokryli náklady.“

Dopyt na seba nenechal dlho čakať, a tak už o pár dní potrebovali navýšiť zamestnanecké kapacity. V tom čase sa zhodou okolností na Orave zatvoril krajčírsky závod, preto sa mladý pár rozhodol ponúknuť prácu prepusteným zamestnankyniam. Ony pomohli FolkFurtu a FolkFurt zasa pomohol im. 

„Mali sme stroje, vybavenie, dielňu, šikovný tím. Premýšľali sme, ako to posunúť ďalej a zároveň získať viac príležitostí na trhu. Rúška sme dodávali aj do firiem, ktoré na nich chceli mať vlastné logo, značku či potlač. Rozhodli sme sa preto začať im ponúkať aj takto prispôsobené tričká, reflexné vesty či montérky,“ približuje Filip. Zrazu nevybavovali zákazky pre jednotlivcov, ktorí chceli jednu košeľu, ale niekoľko stokusové objednávky. Keďže však išlo o úplne inú cieľovú skupinu a aj iné výrobky, rozhodli sa nevystupovať ďalej len pod folklórnou značkou.

S novou značkou Embroo prišli nové príležitosti

Založili novú značku s vlastným logom a webovou stránkou, na ktorej ponúkajú strojové vyšívanie, potlač textilu a aj pracovné oblečenie pre firmy. „Veľkou výhodou je, že máme skúsenosti aj so spoluprácou pre svetové značky, vďaka ktorej sme sa naučili šiť v úplne inej kvalite. Tá je dnes našou hlavnou konkurenčnou výhodou. Zároveň máme umeleckého ducha a našim klientom vieme pomôcť s dizajnom,“ opisuje Mária. 

Niekedy oblečenie sami šijú, no klienti si tiež môžu vybrať odevy od rôznych značiek ako Baťa Industrial, Rimeck či Piccolio, s ktorými v Embroo nadviazali spoluprácu. Ide o dodávateľov, ktorí fungujú vyslovene na B2B trhu. Objednať si ich oblečenie nemôže súkromná fyzická osoba. „Preveria si vás a dokonca sme od niektorých mali aj návštevu, či sme reálne firma, ktorá sa venuje tejto oblasti a či sme vhodní na predaj ich výrobkov. Prešli sme výberovými konaniami a až potom nám dali B2B prístup,“ vysvetľuje fungovanie takejto spolupráce Mária.

folkfurt lets dance

V Embroo majú okrem pracovného oblečenia pre firmy aj produkt pre influencerov. Vyrábajú pre nich tzv. merch. Prvých klientov si zháňali najmä vlastnou iniciatívou. Najskôr oslovili so svojou ponukou lokálne osobnosti, ktoré majú niekoľko tisíc sledovateľov na sociálnych sieťach. 

„Napísali sme im, čo robíme a poslali sme im niekoľko vzoriek zdarma. Netreba sa báť prezentovať. Treba si veriť,“ hovorí Filip.

Časom sa im podarilo nadviazať spoluprácu aj s „väčšími“ influencermi, ktorí majú viac ako milión sledovateľov. Tieto osobnosti majú silnú komunitu a od Embroo chcú často tisícky kusov oblečenia s vlastnou značkou či obrázkom. Všetko pritom predajú do pár dní či dokonca hodín.  

Inovatívnosť, ktorá Embroo odlišuje od konkurencie, spočíva aj v ich prístupe k svojim zákazníkom. V tíme majú grafika, ktorý klientom pomáha s vytvorením firemnej identity či loga na mieru, právničku, ktorá pomôže s registráciou ochrannej známky a kameramana, ktorý proces výroby pre klienta natočí ako promo video.

Zaujímavosťou tiež je, že firmám a influencerom ponúkajú možnosť spolupodieľať sa na vyšívaní vlastnej značky za asistencie pracovníkov Embroo. „Zákazník si môže prísť vyskúšať vyšiť vlastný merch alebo logo a tento proces si natočiť ako propagačné video,“ približuje Filip.

Výnimočnosť výrobkov sa rozhodli chrániť

Hoci zakladateľov značiek FolkFurt a Embroo teší záujem zákazníkov a skutočnosť, že sa dostali do povedomia ľudí, to, keď ich prácu niekto kopíruje, je už menej potešujúce. Zistili totiž, že ich výšivky niekto používa na vlastné výrobky a profituje z ich predaja. Táto situácia podnikateľov zamrzela, jednak pretože si dali záležať na výskume a vytvorení vlastných predlôh, a jednak preto, že si dávajú záležať aj na kvalitnom prevedení, čo tieto „fake“ kúsky dehonestujú. 

„Moja sestra je právnička, a tak nám po tejto skúsenosti pomohla s ochranou duševného vlastníctva. Ochránili sme si značky a vzory, ktoré sú naším autorským právom,“ vysvetľuje Filip a dodáva, že ak si niekto niečo poctivo buduje, treba to mať podchytené a ošetrené. „Vďaka tejto skúsenosti sme zistili, že základom úspešného podnikania sú inovácie, no rovnako dôležité je vedieť sa oprieť o profesionálov, ktorí s biznisom pomôžu. Kvalitný právnik, účtovník či bankár môže byť na nezaplatenie,“ uzatvára mladý podnikateľ.

Tip pre vás:

Spoľahnite sa na našich partnerov

Potrebujete sa poradiť ohľadom účtovníctva, ochrany duševného vlastníctva, tvorby e-shopu či online marketingu? Vďaka našim partnerom môžete využívať profesionálne konzultácie a služby za zvýhodnené ceny.

Zistiť viac

sluzby pre podnikatelov za zvyhodnene ceny

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.  

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/rast-podnikania/rozvijam-svoje-podnikanie/clanky/z-garaze-k-svetovym-znackam/