1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Elektromobilita na Slovensku a výhody elektromobilov

Elektromobilita na Slovensku a výhody elektromobilov

| 22.02.2024 | 3 min. čítania

ake vyhody ponukaju elektromobily

Ak chce firma vymeniť alebo obnoviť svoj vozový park, jednou z možností je aj auto na elektrický pohon. Aké výhody podnikateľom elektromobily ponúkajú, v akom stave je nabíjacia infraštruktúra na Slovensku a ako získať finančné prostriedky na kúpu elektroauta či vybudovanie vlastnej nabíjačky, priblížime v nasledujúcich riadkoch.

Autá na elektrický pohon naberajú postupne na popularite aj na Slovensku, a čo je elektromobilita, vie čoraz viac ľudí. Rastie počet elektromobilov na cestách, no rozvíja sa tiež sieť elektronabíjačiek. Tie už častejšie možno vidieť najmä pri nákupných centrách, obchodoch a reštauráciách, no tiež napríklad na čerpacích staniciach. Napriek tomu Slovensko stále v rozvoji elektromobility zaostáva za EÚ.

Stav elektromobility na Slovensku

Ako uviedla Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v reporte z roku 2023, prelomový pre rozvoj trhu s bezemisnými a nízkoemisnými vozidlami v EÚ bol rok 2022:

  • podiel batériových elektromobilov na celkových registráciách tvoril viac ako 12 percent,
  • v prípade plug-in hybridov to bolo takmer 10 percent,
  • počet predaných a registrovaných nových batériových vozidiel v tejto kategórii v únii prekročil milión

Slovensko sa umiestnilo spomedzi všetkých krajín Európskej únie na chvoste. V prvom štvrťroku 2022 dosiahol podiel elektromobilov u nás iba 1,8 percenta. V Česku to bolo 2,4 percenta, v Poľsku 3,3 percenta a v Maďarsku 5,6 percenta.

Ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov.

Pre rok 2023 SEVA neočakávala výraznejšiu zmenu a počítala s tým, že registrovaných bude len okolo 2 800 batériových elektrických vozidiel. 

Najdôležitejšími subjektmi v prechode na bezemisnú dopravu sú na Slovensku podľa SEVA právnické osoby a firemné flotily.

Tento segment podľa štatistík predstavuje až 75 % všetkých registrácií. Niet sa čo čudovať, vozidlá na elektrický pohon totiž ponúkajú viacero výhod.

Výhody elektromobilov v podnikaní na Slovensku

  • Autá na elektrický pohon sú spájané v prvom rade s ekológiou. Mnohí odporcovia rozvoja elektromobility na Slovensku však argumentujú, že elektromobily vôbec nie sú také ekologické, ako sa prezentuje. Faktom je, že pokiaľ ide o čisto elektrické vozidlá, pri jazde neprodukujú žiadne lokálne emisie výfukových plynov (plug-in hybridy, ktoré kombinujú elektrickú energiu so spaľovacím motorom, produkujú tieto emisie do 50g/km a štandardné spaľováky viac ako 100 g/km).

    Polemizuje sa okolo uhlíkovej stopy, ktorú elektromobily zanechávajú pri výrobe, najmä pre batérie plné ťažkých kovov, taktiež pre ich životnosť a následnú likvidáciu. Vznikajú však už fabriky na ich opätovnú recykláciu a výrobcovia sa tiež snažia emisie minimalizovať napríklad tým, že na výrobu využívajú elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov.

    Miera ekologického efektu taktiež závisí od toho, ako sa vyrába elektrina, ktorou sa elektromobil nabíja. V niektorých krajinách stále prevládajú uhlíkové elektrárne, ktoré sú považované za najviac znečisťujúce životné prostredie. Na Slovensku pochádza väčšina elektriny z jadrových elektrární, nasledujú obnoviteľné zdroje a až potom uhlíkové elektrárne.
  • Využívanie elektromobilov môže pre firmy znamenať marketingovú výhodu, ak sa chcú od konkurencie odlíšiť ekologickým prístupom a získať si zákazníkov naklonených tejto problematike.
  • Nepochybnou výhodou je, že elektromobily sú oproti spaľovacím autám oveľa efektívnejšie, teda potrebujú menej energie na jazdu, taktiež majú menej pohyblivých častí (napríklad majú jednoduchšiu prevodovku) a ponúkajú lepšie zrýchlenie či plynulejšiu jazdu, čo predstavuje benefit najmä v meste.
  • Výhodou kúpy elektromobilov do firmy na Slovensku je tiež možnosť daňovo ich odpísať rýchlejšie ako autá na klasický pohon. Čisto elektrické vozidlá a plug-in hybridy, ktoré možno externe nabíjať, sa zaraďujú do nultej odpisovej skupiny a ich doba odpisovania je len 2 roky. Naproti tomu, osobné autá so spaľovacím motorom sa odpisujú až 4 roky.
  • S elektromobilmi sú spojené nižšie prevádzkové náklady či servisné náklady.

 

Náklady na prevádzku elektromobilu v podnikaní na Slovensku

Pri výbere elektromobilu do firmy je zásadné zvážiť, na aký účel sa bude vozidlo používať. Či na jazdu len po meste a okolí, alebo aj na vzdialenejšie (napríklad pracovné) cesty. V závislosti od toho sa treba zameriavať na dojazd, rýchlosť nabíjania batérie či spotrebu. A hoci je na trhu možné nájsť elektroautá s dojazdom aj viac ako 600 km, je pri nich potrebné rátať s vyššou obstarávacou cenou ako pri vozidlách s nižším dojazdom. 

Svoju rolu taktiež zohráva veľkosť batérie a rýchlosť nabíjania, nakoľko existujú modely, ktoré sa do 80 percent (potom výkon nabíjania zvyčajne klesá) vedia nabiť v priebehu pár minút až pol hodiny, no tiež také, ktoré sa nabíjajú hodinu a dlhšie. Rýchlosť nabíjania, samozrejme,  závisí aj od toho, či sa vozidlo nabíja na pomalej (AC) alebo rýchlej (DC) nabíjačke.

Ak sa pozrieme na obstarávaciu cenu elektromobilu a spaľovacieho auta v porovnateľnej výbave, v prípade vozidla s elektrickým pohonom bude pravdepodobne vyššia. Aj preto je elektromobilita na Slovensku považovaná za „drahú záležitosť“. Majitelia elektromobilov však môžu rátať s istou návratnosťou vďaka nižším prevádzkovým a servisným nákladom.

Ak je auto využívané najmä na kratšie trasy, napríklad ako taxík alebo na rozvoz jedla, elektromobil môže znamenať značnú úsporu. Nie je totiž potrebná výmena oleja, údržbu bŕzd nie je potrebné riešiť tak často a pri brzdení a opätovnom rozbiehaní sa v meste má oveľa menšiu spotrebu ako spaľováky.

Čo sa týka „tankovania“, ak má firma vlastnú nabíjaciu stanicu, zvyčajne je nabíjanie auta výhodnejšie ako na verejných nabíjačkách. Najmä v prípade, že sú na firme inštalované fotovoltické panely a takýmto spôsobom si vyrába elektrinu – okrem investičných nákladov nevznikajú podnikateľovi pri dobíjaní elektromobilu už žiadne ďalšie náklady.

V prípade, že ani jednu z možností podnikateľ nemá a auto nabíja na verejných nabíjacích staniciach, dobré je využiť paušály, ktoré umožňujú dobíjať za výhodnejšie ceny. 

Koľko stojí nabitie elektromobilu doma?

Majitelia áut na elektrický pohon majú niekoľko možností, kde a ako vozidlo nabiť:

  • zo štandardnej zástrčky (napríklad vo firemnej garáži alebo doma)
  • 400-voltová trojfázová zásuvka (bežné v rodinných domoch)
  • z firemnej nabíjačky (napríklad wallbox)
  • na nabíjačke komerčného poskytovateľa 

Pri nabíjaní zo štandardnej zástrčky či wallboxu náklady závisia od toho, o aké odberné miesto ide:

  • Ak napríklad majiteľ firmy nabíja svoj firemný elektromobil doma, 1 kWh ho stojí asi 0,17 eur (závisí od ceny elektrickej energie pre domácnosti, v roku 2024 je stále regulovaná a zastropovaná na úrovni z roka 2023).
  • Pokiaľ však ide o odberné miesto registrované na firmu, náklady na nabíjanie budú pravdepodobne vyššie – závisí od aktuálnej situácie na spotovom trhu alebo od toho, na akej sume má firma cenu elektriny fixovanú.

Koľko stojí nabitie elektromobilu na verejných nabíjačkách?

Komerčných poskytovateľov nabíjacích staníc je na slovenskom trhu niekoľko, najznámejší sú ZSE Drive, ejoin, Green Way či IONITY. V prvom rade treba podotknúť, že u všetkých poskytovateľov je spravidla lacnejšie pomalšie (AC) nabíjanie ako rýchlejšie (DC). 

  • Ceny pri AC nabíjaní sa na začiatku roka 2024 pohybujú približne od 0,29 eur/1kWh (prípadne menej s predplateným balíkom). 
  • Cena DC nabíjania je bez registrácie/bez vernostného balíka od 0,39 eur/1 kWh0,29 eur/1 kWh s registráciou/vernostným programom.

Modelový príklad:

Firma má elektromobil s kapacitou batérie 53 kWh, pričom pri plnom nabití prejde približne 600 km. Elektrickú energiu odoberá za spotové ceny.

  • Nabíjanie vo firemnej garáži stojí v januári 2024 podnikateľa 0,24 eur za 1 kWh. Nabitie plnej batérie (z 0 na 100 percent) ho stojí 12,27 eur.
  • Ak auto nabíja u komerčného poskytovateľa, u ktorého má vernostný balík, na DC nabíjačke, kde nabije auto približne za pol hodinu, zaplatí 15,37 eur (pri cene 0,29 eur/kWh).
  • Počas pracovnej cesty však narazil len na nabíjačku poskytovateľa, u ktorého registrovaný nie je a nemá u neho ani vernostný balík, nabíjanie na DC nabíjačke je tak pre neho drahšie. Za plnú „nádrž“ zaplatí 26,50 eur (pri cene 0,50 eur/1 kWh).

Treba však podotknúť, že elektromobil sa pravdepodobne nebude bežne nabíjať z 0 na 100 percent, ale napríklad z 10 na 85 percent. Cena za nabíjanie tak bude nižšia. 

 

Kde nabíjať elektromobil?

Ak majiteľ elektromobilu potrebuje zistiť, kde je verejná nabíjačka, spôsobov je viacero. Existujú rôzne aplikácie, napríklad abetterrouteplanner.com, ktorá pomôže naplánovať trasu do detailov podľa typu auta, trasy či počasia. Taktiež sieť nabíjačiek možno nájsť na stránkach nabky.com alebo nabijame.sk.

V porovnaní s predošlými rokmi je sieť verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku čoraz hustejšia. Ako vyplýva z údajov SEVA, v roku 2023 bolo v našej krajine 1 808 verejných nabíjacích bodov (medziročný nárast o 22 percent) a 740 lokalít s nabíjacou stanicou (18 percent medziročný nárast). 

Minimálne AC nabíjačky možno nájsť už aj v menších mestách či obciach. Najviac nabíjačiek je, pochopiteľne, na západnom Slovensku, najmä v Bratislave. Menej pokrytý je stred a východ krajiny. 

Podpora zo strany štátu v oblasti rozvoja elektromobility na Slovensku

Zatiaľ čo v zahraničí rozvoj elektromobility má aj štátnu podporu, na Slovensku je viditeľná len v menšej miere. V júni 2023 vtedajšia vláda schválila akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku, ktorý mal podporiť nákup bezemisných vozidiel, zvýhodniť majiteľov elektrických áut či zjednodušiť výstavbu nabíjacej infraštruktúry.

V auguste 2023 boli spustené dotácie na budovanie nabíjacej infraštruktúry pre podnikateľské subjekty. Firmy tak môžu žiadať o finančné prostriedky na vybudovanie nabíjačky pri svojej prevádzke. 

Jednou z najdôležitejších podmienok výzvy však je, že musí ísť o verejnú nabíjaciu stanicu, nie súkromnú pre firmu.  

Oprávnení žiadatelia môžu získať prostriedky vo výške maximálne 50 percent celkových oprávnených výdavkovnajviac do 50 percent z maximálnych jednotkových cien za jeden nabíjací bod:

  • na AC nabíjací bod s výkonom minimálne 11 kW – 1 500 eur z 3 000 eur bez DPH 
  • na DC nabíjací bod s výkonom aspoň 50 kW – 14 500 eur z 29 000 eur bez DPH 

Sú dva typy žiadostí:

  • malá pre projekty s výškou oprávnených výdavkov 24 000 – 120 000 eur 
  • veľká pre projekty s oprávnenými nákladmi nad 120 000 eur  

Žiadať o dotácie možno v troch kolách, pričom prvé kolo bolo uzavreté v septembri 2023, druhé na konci roka 2023 a tretie bude trvať do 31. 3. 2024.  V januári 2024 prvé kolo ešte nebolo vyhodnotené.

Pre rozvoj elektromobility na Slovensku boli v minulosti poskytnuté aj o dotácie na elektromobily, no aktuálne zatiaľ podnikatelia nemajú možnosť získať príspevok na vozidlo s elektrickým pohonom. Ak potrebujú finančné prostriedky na kúpu elektromobilu či na investíciu do nabíjačky, pomôcť môžu úvery na podnikanie pre podnikateľov.

Tip pre vás:

Výhodný lízing do 35 000 eur na nové alebo jazdené vozidlo

Vozidlo pre svoje podnikanie môžete mať skôr, ako si myslíte. Predschválené lízingové financovanie môžete získať s garantovaným výhodným poistením počas celej doby financovania.

Zistiť viac

firemne auto na lizing

 

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk. 

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/zaciatok-podnikania/blog/elektromobilita-slovensko/