1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Nápady na podnikanie: V čom podnikať?

Nápady na podnikanie: V čom podnikať?

| 27.10.2025 | 6 min. čítania

v com zacat podnikat

Chcete začať podnikať, ale neviete v čom? Kde hľadať nápady na podnikanie z domu, online, na materskej dovolenke či na dedine? Vyrábať produkty alebo predávať služby? Máme pre vás viac ako 20 tipov na to, s čím začať podnikať na Slovensku.

V čom podnikať? Nápady na podnikanie by vám mali sedieť

Skôr než si odpoviete na otázku, v čom začať podnikať, mali by ste sa na ňu pozrieť hneď z niekoľkých uhlov pohľadu. Pri výbere podnikateľského nápadu totiž viac ako inde platí „dvakrát meraj, raz strihaj“.

Vo všeobecnosti je dôležité nenechať sa zlákať ziskovými oblasťami, ak im nerozumiete, nemáte v nich sieť kontaktov alebo nepoznáte legislatívu. To isté platí o podnikaní v tom, po čom je až príliš veľký dopyt. Dostanete sa totiž do vysoko konkurenčného prostredia, kde môžu byť nízke marže a kde zarobia len tí najlepší.

Nájsť to, v čom podnikať, môžu pomôcť aj odpovede na tieto otázky:

  • Aký problém chcete riešiť?
  • Pre koho je produkt alebo služba určená? (určiť si cieľovú skupinu)
  • Existuje pre váš nápad dopyt? (chce alebo potrebuje váš produkt/službu niekto?)
  • Ako sa odlíšite od konkurencie? (cena, kvalita, prístup, lokalita atď.)
  • Oplatí sa podnikať v tom, čo vás baví, alebo v tom, v čom ste dobrí? 
  • Hľadáte nápad na podnikanie, ktorý je skutočne originálny a inovatívny? Alebo chcete ísť na istotu?

Ak sa ale potrebujete od niečoho „odpichnúť“, s inšpiráciou, v čom podnikať a kde hľadať nápady na podnikanie, vám môžu pomôcť napríklad knihy o podnikaní alebo rôzne tipy uvedené v tomto článku. 

Predávajte tovar, ktorý ste predtým nakúpili

Medzi podnikateľské nápady, ktoré dokážete zrealizovať veľmi rýchlo a sú vhodné v zásade pre kohokoľvek, patrí aj klasický nákup a predaj produktov od iných výrobcov. Otvorte si kamenný obchod, založte e-shop alebo využite priamy/podomový predaj, podobne ako niektoré známe kozmetické značky.

Pomôcť si môžete aj inovatívnymi obchodnými modelmi. Namiesto vlastných skladov využívajte dropshipping (formu externého skladu, tovar zákazníkovi posiela priamo dodávateľ) alebo namiesto jednorazových transakcií stavte na tzv. subscription model (špecifická forma predplatného, pri ktorom produkty zákazníkom posielate na mesačnej báze).

1. Predaj predplatného rôznych druhov tovarov

Koncept predplatenia si pravidelného doručovania tovaru sa už nevyužíva len pri tlačovinách. Čoraz častejšie sa možno s týmto modelom stretnúť pri hračkách, knihách, kozmetike či dokonca alkohole a cestovaní. 

Niektorí podnikatelia volia cestu tajomného prekvapenia, kedy zákazníci netušia, čo konkrétne v predplatenom balíčku nájdu. V takom prípade môže byť spočiatku náročné získať si dôveru klientov, no keď sa to podarí, môže byť konkurenčnou výhodou aj zážitok a pocit adrenalínu z nepoznaného. 

Pokiaľ ide o nákladovú stránku, na začiatku treba počítať s väčšou investíciou do nákupu produktov. Takýto koncept si však nutne nevyžaduje špecifické znalosti či vzdelanie.

2. Netradičná donášková služba

Nemusí ísť len o dovoz hotového jedla, doručovať môžete suroviny na jeho výrobu. Príkladom je britská firma Mindful Chef – zakladatelia sa rozhodli svojim zákazníkom pripraviť všetko, čo potrebujú na prípravu vybraného jedla, a doručia im to aj s receptom. 

Cieľom je motivovať k zdravšiemu životnému štýlu a naučiť ľudí pripraviť si pokrmy prospešné pre ich zdravie. 

Takýto koncept opäť vyžaduje vyššie počiatočné investície a tiež istú úroveň znalostí, napríklad pre vytvorenie vhodných receptov.

3. Špecializovaný second-hand 

Udržateľnosť v móde je čoraz viac „trendy“. A hoci je second-handov na trhu niekoľko, odlíšiť sa možno špecializovaním napríklad na istú cieľovú skupinu (deti, seniori, plus size osoby a pod.) alebo len na istý druh oblečenia.

Vyrábajte a predávajte vlastné produkty

O čosi náročnejšou alternatívou, v čom začať podnikať, je výroba. Môžete začať v malom, napríklad s výrobou niečoho dobrého „pod zub“, ručne robenou kozmetikou alebo výrobou hračiek pre deti, či šitím odevov.

Pri rozhodovaní, čo vyrábať, vám môže pomôcť aj vaše hobby. Pri akejkoľvek práci, ako aj pri podnikaní, je vždy príjemným bonusom, ak človek robí to, čo ho baví.

4. „Handmade“ tvorba a jej predaj na hobby portáloch

Handmade výrobky, napríklad módne doplnky či drobnosti do domácnosti, možno ponúkať na portáloch ako Sashe, Fler či Etsy

Podobne začínala aj slovenská dizajnérka Dajana Rodriguez, ktorá sa časom z takejto platformy presunula na vlastný e-shop a do kamenných predajní, a jej dizajnové kabelky sa dnes predajú za viac ako milión eur ročne

Podobným spôsobom môžete speňažiť svoju záľubu vo výrobe šperkov, hračiek či kozmetiky.

5. Výroba koláčov, domácich limonád a iných pochutín

Vymyslieť sa dá čokoľvek, môže ísť o tradičný pokrm či nápoj, no tiež o niečo netradičné. 

Príkladom je rodinná prevádzka Mill Street Treats z Pensylvánie. Jej zakladateľ sa namiesto odchodu do dôchodku rozhodol vyrábať popcorn s tými najrôznejšími príchuťami od čokoládovej, višňovej, cez čedarovú až po kôprovú a príchuť kyslých uhoriek. Popcorn navyše neobsahuje modifikované rastové hormóny. 

Neskôr spoločnosť začala ponúkať aj čerstvo praženú kávu, pražené arašidy a zmrzlinu, všetko domácky vyrábané a pripravované bez škodlivých prísad.

 Výroba koláčov, domácich limonád a iných pochutín

6. Predaj umenia

Predávať môžete aj svoje umenie, podobne ako ilustrátorky Lainey Molnar či Tina Minor. Obe začínali kreslením len tak pre radosť a dnes ich na spoluprácu oslovujú veľké národné či medzinárodné značky. A nielen to, predávajú aj vlastné umenie v podobe plagátov, oblečenia či obalov na mobily. 

Z dlhodobého hľadiska môžete na podnikanie pretaviť aj akýkoľvek svoj koníček, ak okolo neho budete tvoriť obsah – blogy, videá na YouTube či dokonca podcasty. Keď budete mať dostatočne veľké publikum, môžete tento nápad na podnikanie speňažiť formou affiliate spoluprác alebo spoluprác so značkami, ktoré budú platiť za vaše influencerstvo.

Pri výrobe vlastných produktov však netreba zabúdať na to, že výrobky musia často spĺňať rôzne legislatívne požiadavky, môžu vyžadovať certifikáciu či splnenie požiadaviek na ich bezpečnosť a nezávadnosť.

Skôr než sa do podnikania vo výrobe pustíte, zamyslite sa, či chcete vaše výrobky aj sami distribuovať k zákazníkom, alebo stavíte na partnerstvá a využijete existujúce distribučné kanály.

Poskytujte služby

Ak ste v niektorej odbornej oblasti doma, založte si živnosť alebo eseročku a začnite svoje služby predávať ako freelancer/ka na voľnej nohe. Na takýto podnikateľský nápad zvyčajne budete potrebovať iba minimálny kapitál a taktiež ide obvykle o podnikanie s menšou legislatívnou reguláciou.

7. Požičovňa oblečenia, IT zariadení, hračiek či technických pomôcok

Požičiavať sa dá prakticky čokoľvek. Čo tak napríklad nakúpiť fototechniku, vybavenie podcastového štúdia, záhradnú techniku alebo drony a požičiavať ich za poplatok? Alebo namiesto klasickej požičovne spoločenských šiat si otvoriť požičovňu bežného oblečenia? 

Rodičia na materskej sa môžu zasa chopiť šance a poskytovať na prenájom hračky alebo kočíky a iné detské potreby. V tomto smere je naozaj široké spektrum možností.

8. Výučba cudzích jazykov a prekladateľstvo

Poskytovanie služieb v oblasti výučby cudzích jazykov a prekladateľstva patrí medzi podnikateľské činnosti s nízkymi počiatočnými nákladmi. Ide o ideálne riešenie pre jednotlivcov so silnými jazykovými znalosťami, ktorí chcú využiť svoje schopnosti na doučovanie študentov, výučbu dospelých alebo prekladanie a tlmočenie pre firmy a inštitúcie.

9. Účtovníctvo a daňové služby

Ide o nadčasovú službu, vhodnú najmä pre ľudí, ktorí sa orientujú v oblasti financií, daní a legislatívy. Účtovné služby môžu zahŕňať vedenie jednoduchého alebo podvojného účtovníctva, spracovanie miezd, daňové priznania či poradenstvo pre živnostníkov a firmy. 

Vďaka možnosti práce na diaľku a digitalizácii ide o flexibilné podnikanie s potenciálom dlhodobého rastu. Potrebné je však adekvátne vzdelanie.

10. Fotografovanie

Aj v dobe smartfónov a všade prítomných fotografov – laikov sú služby profesionálov vyhľadávané: na svadby alebo rôzne oslavy, obľúbené sú tiež umelecké rodinné fotografie.

Investovať je nutné do dobrého fotoaparátu a určite je vhodné vycibriť svoje znalosti v oblasti fotografovania, napríklad absolvovať špecializovaný kurz. Skúsenosti tiež možno nazbierať ako pomocný fotograf iného profesionála.

11. Grafika a tvorba webstránok

Vhodné najmä pre jednotlivcov so zmyslom pre dizajn, technické zručnosti a znalosťou nástrojov ako Photoshop či HTML/CSS. 

Napriek rastúcemu využívaniu umelej inteligencie ide stále o podnikanie s potenciálom zisku, najmä pri ponuke komplexných služieb od návrhu loga cez dizajn webu až po jeho realizáciu a údržbu.

12. Interiérový dizajn

Interiérový dizajn je atraktívny podnikateľský nápad pre kreatívnych ľudí so zmyslom pre estetiku a priestorové riešenia. Zameriava sa na návrh a úpravu interiérov – od bytov a domov až po kancelárie či komerčné priestory.

Podnikanie v tejto oblasti ponúka široké možnosti – od konzultácií a návrhov cez 3D vizualizácie až po kompletnú realizáciu na kľúč.

13. Terapeutické a koučovacie služby

S narastajúcim dôrazom na mentálne zdravie a well-being ide o perspektívny biznis. Dávno sa návšteva psychológa či terapeuta nevníma zahanbujúco. Aj firmy majú záujem o koučov, ktorí im pomôžu so zvýšením pohody a zároveň výkonu u zamestnancov. 

Na podnikanie v tejto oblasti je však potrebné vzdelanie alebo certifikácia.

14. Programátor/ka, tester/ka alebo ako správca/správkyňa rôznych systémov či PPC kampaní

Ak ste doma v IT, práca programátora, testera, správcu IT systémov alebo špecialistu na správu PPC kampaní môže byť pre vás to „pravé orechové“. 

Firmy aj jednotlivci neustále hľadajú odborníkov na vývoj aplikácií, webov, optimalizáciu výkonu systémov alebo efektívne nastavovanie online reklamy. Tento typ podnikania umožňuje prácu na diaľku a flexibilitu.

Zaplňte s netradičným podnikateľským nápadom medzeru na trhu

Aj diera na trhu sa môže zmeniť na výborný podnikateľský nápad. Výhodou takéhoto podnikania je takmer neexistujúca konkurencia

15. Homestaging

Vedeli ste napríklad o tom, že existujú ľudia, ktorí vám byt či dom preorganizujú a skrášlia tak, aby sa predal za lepšiu cenu a aby prilákal viac potenciálnych zákazníkov? Služba sa volá homestaging a na Slovensku je stále veľmi ojedinelá.

16. Služba nákupného poradcu/poradkyne

Ide o profesionálov, ktorí pomôžu upraviť šatník tak, aby zodpovedal vášmu životnému štýlu a cítili ste sa dobre v tom, čo nosíte. Pomôcť vedia aj s nákupom vianočných darčekov pre celú rodinu podľa vami stanovených kritérií.

Skombinujte nekombinovateľné

Inšpiráciu na podnikanie možno hľadať v už fungujúcich modeloch. Stačí nájsť spôsob, ako ich ozvláštniť či správne spojiť

17. Drive-in a tradičná služba

McDonald's drive-in a kvetinárstvo? Spojte ich a vznikne Flowers Drive by LáskyKvet. Slovenské kvetinárstvo, kam si autom zájdete po hotovú kyticu a iba si ju vyzdvihnete cez okienko.

18. Alkohol bez alkoholu

Čoraz častejšie sa možno stretnúť s alternatívou alkoholického nápoja, ktorá je vhodná pre abstinentov či vodičov. Dobrým príkladom je aj prvý nealkoholický aperitív Nochino. Namiešali ho dvaja skúsení slovenskí barmani, aby uspokojili zákazníkov, ktorí si nemôžu vypiť, no napriek tomu sa chcú zabaviť s dobrým drinkom.

19. Knihy a terapia v jednom

Zaujímavým nápadom na podnikanie je aj tzv. biblioterapia. Ak radi čítate a zaujíma vás aj osobnostný rozvoj a rôzne druhy terapií, spravte si certifikáciu a začnite podnikať ako biblioterapeut.

Takýto terapeut odporúča klientom knihy pokrývajúce tematiku spätú s ich problémami. Po prečítaní kníh následne s klientmi o nich diskutuje. Tento koncept ale nie je pre každého, počítať treba s potrebnou kvalifikáciou.

Podnikajte v tom, čo iných nebaví alebo to nechcú robiť

Nápad, v čom začať podnikať, môže byť založený aj na ľudskej lenivosti. Nakúpte si potrebné vybavenie a začnite robiť to, čo sa ostatným nechce. 

20. Kosenie, upratovanie, tepovanie alebo umývanie okien či áut

Kedysi napríklad upratovali spoločné priestory v bytovkách samotní obyvatelia bytov, dnes je čoraz častejšie využívaná služba upratovacích firiem

Skrátka, ak máte záľubu vo všeobecne neobľúbenej činnosti, môže to byť ten pravý impulz ako naplniť potrebu iných, ktorí sú za odbremenenie ochotní zaplatiť

21. Podnikanie v činnosti, ktorá nie je obľúbená, no niekto ju robiť musí

Zaujímavé je tiež málo atraktívne podnikanie, ktoré však niekto musí vykonávať. Reč je napríklad o pohrebnej službe či úprave zosnulých, na ktorú musíte mať špeciálne školenie a povolenie.

Remeslá majú stále zlaté dno

Pre nedostatok odborníkov sú dnes cenné viac než kedykoľvek predtým. Nedostatkové manuálne profesie sú najmä tieto:

  • maliar, 
  • murár,
  • elektrikár,
  • inštalatér, 
  • stolár,
  • zvárač,
  • sklár,
  • zámočník atď.

Dôležité je poznamenať, že ak chcete začať podnikať, musíte si vybaviť živnostenské oprávnenie, a to tak pre fyzickú osobu (živnostníka), ako aj pre právnickú osobu (napríklad s. r. o.).

Na Slovensku rozoznávame 3 druhy živností – voľnú, remeselnú a viazanú. Kým pri voľnej stačí splniť podmienku veku 18 rokov, spôsobilosti na právne úkony a čistý register trestov, pri remeselných a viazaných je potrebné preukazovať aj odbornú spôsobilosť.

Väčšina vyššie uvedených manuálnych povolaní spadá práve pod remeselné živnosti, preto nezabudnite, že na ich získanie sa treba preukázať výučným listom alebo iným dokladom o ukončení príslušného odboru.

Upozornenie: V prípade väčších nákupov, no najmä pri obchodovaní so zahraničím môže byť výhodné stať sa platiteľom DPH. Zaoberajte sa aj touto témou už v začiatkoch podnikania.

 

Nápady na podnikanie z rôznych oblastí

Hľadáte podnikateľské nápady z konkrétnych oblastí? Pripravili sme pre vás hneď niekoľko zaujímavých tipov podľa rôznych životných situácií alebo tém.

Nápady na podnikanie, ktoré podporila pandémia

  • Rozmach zažili online nákupy a kuriérske spoločnosti. Aj po pandémii je na trhu stále priestor, či už pre nových externých kuriérov v existujúcich spoločnostiach, alebo pre založenie vlastnej doručovacej firmy.
  • Atraktívny je stále aj homeoffice. Príležitosťou tak môže byť výroba nábytku špeciálne na účely práce z domu alebo prenájom voľných priestorov na „homeofficovanie“ bez detí a domácich miláčikov, ako to robia niektoré hotely.

Podnikanie na internete a nápady na podnikanie z domu

S čím začať podnikať vo svete, kde sú vaši zákazníci pokojne aj na opačnej strane zemegule a budete pri tom môcť pracovať odkiaľkoľvek, aj z domu? Skúste napríklad:

  • manažment sociálnych sietí, 
  • tvorbu webstránok cez Wordpress, 
  • prevádzkovanie e-shopu,
  • video editor obsahu pre influencerov či reklamné agentúry, 
  • služby virtuálnej asistentky či asistenta, 
  • učiteľ jogy či iného typu cvičenia online,
  • voiceover služby (nahrávanie hlasu do reklám či inštruktážnych videí),
  • napísať vlastný e-book v oblasti, ktorej rozumiete, a potom ho predávať prostredníctvom online kníhkupectiev, 
  • písanie kníh a selfpublishing (samovydávanie kníh),
  • svoje know-how môžete pretaviť aj do online kurzu, ktorý raz vytvoríte, no predávať sa bude neustále a sám (automaticky). Napríklad prostredníctvom externej platformy ako Kajabi. 

online kurzy ako napad na podnikanie

Biznis iba v meste? Kdeže, využite podnikateľské nápady na dedine

Vidiek ponúka priestor na podnikanie v podobe, v akej mesto nie: 

  • Pestovanie či chov a k tomu predaj vlastných produktov? Prečo nie. Populárne sú jahody, čučoriedky, hrach či levanduľa. Levanduľové pole môžete využiť aj sekundárne ako atraktívne miesto na prenájom pre fotografov. 
  • Ponúknite ubytovanie v korunách stromov.
  • Organizujte tábory pre deti alebo adrenalínové workshopy prežitia pre firmy.
  • Ponúknite jazdu na koňoch.
  • Vybudujte centrum spánku alebo ponúknite terapiu tmou ďaleko od civilizácie. 

Inšpiratívne podnikateľské nápady zo zahraničia

Ak stále nemáte dosť inšpirácie, nápady na podnikanie môžete hľadať aj v zahraničí. Napríklad v rôznych biznisových magazínoch, knihách alebo aj za rohom u susedov. 

pestovanie ako napad na podnikanie

Česká firma Mixit začala s originálnym nápadom – personalizovaním müsli. Mohli ste si jeho obsah poskladať podľa seba. Dnes vyrábajú už aj kopec ďalších sladkostí a stala sa z nich veľká potravinárska spoločnosť. 

Rakúsky pestovateľ paradajok menom Erich Stekovics, prezývaný aj „rakúsky kráľ rajčín“, zasa dokázal z obyčajnej plodiny vybudovať hotové impérium. Pestuje stovky druhov často aj kurióznych druhov paradajok, dodáva ich do vychytených reštaurácií po celej Európe, predáva semienka a priesady a dokonca robí komentované prehliadky po svojich plantážach. Ak dvaja robia to isté, nie je to to isté. Pri Erichovi to platí dvojnásobne.

pozicovna kocikov ako napad na podnikanie

Zaujímavé nápady často prídu počas materskej dovolenky. Napríklad zakladateľka nemeckej firmy Mami Poppins začala podnikať na základe vlastnej skúsenosti s pokazeným kočíkom. Rodinám začala prenajímať kočíky či autosedačky na niekoľko dní až týždňov, a to najmä turistom, ktorí toto príslušenstvo potrebujú len počas dovolenky. Ak sa ale rodičom konkrétny výrobok zapáči, môžu si ho od Ekateriny Arlt-Kalthoffovej kúpiť. 

Ako začať podnikať – výhody a nevýhody živnosti a s. r. o.

Čo poviete, našli ste svoj vysnívaný nápad na podnikanie? Ak áno, môžete sa rovno vrhnúť na ďalší obsah, ktorý vám poradí, ako začať podnikať či ako si založiť firmu.

Určite sa nevyhnete ani otázke právnej formy podnikania. Najčastejšie sa rozhodovanie zužuje na výber medzi podnikaním fyzickej osoby – živnostníka alebo prostredníctvom spoločnosti s ručením obmedzeným (v skratke s. r. o.). Pozrite si stručný prehľad výhod a nevýhod týchto možností.

Výhody živnosti Nevýhody živnosti
rýchly a lacný proces založenia neobmedzené ručenie
jednoduchšia administratíva závislosť výšky daňovo-odvodového zaťaženia od výsledkov podnikania
okamžitá dostupnosť peňazí z podnikania a odvodová úľava od sociálnych odvodov na začiatku podnikania môže pôsobiť menej dôveryhodným dojmom
Výhody s. r. o. Nevýhody s. r. o.
obmedzené ručenie drahší a dlhší proces založenia
možnosť nastavenia daňovo-odvodového zaťaženia v závislosti od vyplácania majiteľa náročnejšia administratíva, povinnosť vedenia podvojného účtovníctva
jednoduchší vstup nového spoločníka či investora komplikovanejší proces v prípade ukončenia podnikania

Odporúčame tiež prečítať si komplexný článok o porovnaní živnosti a s. r. o.

Podpora pri začatí podnikania

Začínajúci podnikatelia potrebujú s rozbehom svojho podnikania často pomôcť. Možností podpory podnikania existuje niekoľko. Patria medzi ne rôzne inovačné programy, súťaže či pobyty v inkubátoroch. Startupisti tak môžu získať jednak finančné prostriedky na rozbeh svojho biznisu, no tiež cenné rady a skúsenosti od mentorov či úspešných podnikateľov. Akceleračné programy pre startupy ponúka napríklad UVP Technicom TU v Košiciach

Inšpiráciu a nové kontakty tiež možno získať na veľtrhoch a podnikateľských misiách na Slovensku či v zahraničí. Každoročne ich organizuje Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Účastníci podnikateľských misií majú možnosť rokovať so zahraničnými spoločnosťami v rámci B2B rokovaní, prezentovať svoje produkty a služby, či zúčastniť sa ďalších sprievodných podujatí v závislosti od typu podnikateľskej misie. 

Získať finančnú „injekciu“ na rozbeh svojho podnikateľského nápadu možno aj od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. Ide o Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním SZČ, a to uchádzačovi o zamestnanie evidovanému na príslušnom úrade práce. Výška príspevku je maximálne niečo vyše 8 000 eur, no závisí od celkovej ceny práce, typu regiónu či priemernej miery nezamestnanosti v mieste, kde sa prevádzkuje podnikanie.

Rôzne kurzy, workshopy, poradenstvo či mikropôžičky s výhodnejšími podmienkami poskytuje aj Slovak Business Agency (SBA) či Národné podnikateľské centrum (NPC). Ďalšou formou získania financií sú úvery z bánk a podnikateľské pôžičky, no za vyskúšanie tiež stojí crowdfunding.

Tip pre vás:

Získajte balík benefitov a podporte váš podnikateľský plán

K novému podnikateľskému účtu vám pribalíme balík benefitov. Využite zľavy na fakturačný softvér, tvorbu webovej stránky a na mnohé ďalšie služby overených odborníkov.

Zistiť viac

balik benefitov

 

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk. 

Podobné správy


www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/napady-na-podnikanie/